باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
سبد خرید جستجو اعضا زبان

به دیدار امید! (گزارش سفر اعضای باشگاه به سرخرود و میانکاله)

هشتمین برنامه تخصصی پرنده نگری باشگاه – فریدون کنار و میانکاله

مشاهده پرندگان سرخروذ و فریدونکنار، به ویژه قو ها که گفته می شود امسال جمعیتشان به حدود 10،000 فرد می رسد و شوق دیدار «امید»، تک درنای سیبری باقیمانده از جمعیت این پرنده زیبا که روزگاری به ایران می آمدند، پرنده نگری در میانکاله و البته پیشنهاد و برنامه ریزی دوست خوبمان خانم عاطفه موسویان انگیزه های تدارک این سفر بودند.

تاریخ برنامه: پنجشنبه 23 دیماه 95

شروع برنامه: 4:00 صبح از تهران- میدان ونک با وسیله نقلیه توریستی (سیترا)

پایان برنامه: ساعت 24 روز جمعه، 24 دیماه

مقاصد اصلی سفر:

• دامگاه های فریدون کنار: به قصد دیدن امید
  • سرخرود: برای مشاهده قو ها
  • میانکاله: پرنده نگری و مشاهده گونه های

روز 23دی ماه 1395 ساعت 4 صبح از تهران به  همراه 11 نفر از اعضا باشگاه به سمت تالاب فریدون کنار حرکت کردیم. حدود ساعت 8 به قصد سوار کردن جناب آقای مهندس ربیعی، رییس اداره حیات وحش سازمان محیط زیست مازندران بابل بودیم و صبحانه را در پارکی واقع در شهر بابل خوردیم.

پس از صرف صبحانه آقای مهندس ربیعی که به واقع از مطلع ترین و با تجربه ترین کارشناسان سازمان محیط زیست می باشند ما را همراهی کردند و به سمت فریدون کنار راه افتادیم.

در ابتدای جاده تالابی بود که حضور جمع زیادی از پرندگان در آن به چشم می خورد. حدود 20 دقیقه در این تالاب پرنده نگری کردیم. گونه هایی که در این تالاب مشاهده شدند به شرح زیر می باشد:

1- تنجه

9- غاز خاکستری

10- سنقر تالابی

11- باکلان

در حاشیه این بازدید، کنجکاوی مردم و توقف آنها برای دیدن آنچه که ما از پشت تلسکوپ می دیدیم جالب بود.

در ادامه به سمت محله سوته و دامگاهی که معمولاً «امید»، درنای سیبری دیده می شود به راه افتادیم. در محیط بانی آنجا به دو گروه تقسیم شدیم. چرا که در منطقه  دامگاه های فریدون کنار باید با لباس همرنگ محیط و با سکوت کامل حرکت می کردیم. گروه اول رفتند و موفق به مشاهده تک درنای سیبری شدند و گروه دوم هم بعد از حدود 30 دقیقه به گروه اول پیوست و همه دوستان موفق به دیدنش شدند او حالا چند سالی است به تنهایی مسیر مهاجرت را طی می کند. نامش امید است و امید داریم سال ها همچنان این مسیر طی کند و بیاید. تماشایش با شادی، غمی به همراه داشت. ما انسانها خیلی میزبانان خوبی برایش نبوده ایم.

امید- درنای سیبری- عکس از علیرضا مرتضوی نیا

37- قوی گنگ
38- پیپت تالابی
39- فلامینگو

پس از دیدار امید حدود ساعت 12 به سمت سرخرود حرکت کردیم و به دیدار قوها رفتیم. حدود 30 دقیقه در مسیر بودیم. در آنجا قوهای فریاد کش به تعداد فراوان سر و صدا می کردند. قوی گنگ و چنگر هم مشاهده شد. گفته می شود امسال حدود 10،000 قو به ایران مهاجرت کرده است. آمار بسیار زیادی است و فضای امن برای وجود این همه قو محدود. به هر حال دیدار این همه قو آن هم از این فاصله اتفاق دوست داشتنی و نادریست که شاید در کمتر نقطه ای از این کره خاکی مقدور باشد.

قوهای سرخ رود- عکس از هامان جوادی

پس از دیدار قوها آش گرم محلی نوش جان کردیم و توصیه می کنیم اگر به این منطقه رفتید حتماً آش میل کنید به دو دلیل: اول اینکه در یک هوای سرد و پس از یک پرنده نگری حسابی هیچ چیز جای یک کاسه آش را نمی گیرد. دوم اینکه خرید آش و هر چیز دیگر که برگرفته از تلاش سازنده جامعه محلی باشد کمک به جامعه محلی می کند برای حفاظت از منطقه و این همان معنای بوم گردی است.

پس از صرف آش از منطقه خارج شدیم و برای صرف ناهار به یک رستوران خوب رفتیم و انصافاً با ناهار خوبی مورد پذیرایی قرار گرفتیم.

پس از صرف ناهار مقصد بعدی میانکاله بود و به سمت آن حرکت کردیم. شب را در مهمان سرای اداره گذراندیم. 8 صبح روز جمعه 24 دیماه به تالاب میانکاله رفتیم که در آنجا هم گونه هایی همچون سنقر خاکستری، گیلانشاه دم سیاه، اردک سرسبز، اردک نوک پهن، عقاب دریایی دم سفید، مرگوس سفید و... را تماشا کردیم.

لیست مشاهدات میانکاله:

24- چنگر

25- زاغی

26- کلاغ ابلق

از آنجا به تالاب لپوی زاغمرز رفتیم. لپوی زاغمرز با اندکی فاصله از تالاب میانکاله و جنوب غرب بندر امیر آباد قرار دارد. تالاب پر آب و بسیار آرام بود و در آنجا هم ادرک تاجدار، قوی گنگ، قوی فریادکش، کشیم گردن سیاه، کشیم بزرگ و... را مشاهده کردیم. سفر پایان گرفت و پس از صرف ناهار به سوی تهران حرکت کردیم. سفر خوبی را در کنار همه دوستان داشتیم و از اطلاعات جناب مهندس ربیعی هم بسیار بهره بردیم.