باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

دوربین عکاسی مناسب برای تصویر برداری و ثبت مشاهدات پرنده نگری

بارها از جانب علاقمندان به پرنده نگری و عکاسی این سوال مطرح شده است که دوربین مناسب برای تصویربرداری از پرندگان چیست؟

به طور کلی برای عکاسی از حیات وحش و به ویژه پرندگان به دلیل دایره ترس حیوانات و دور بودن آنها، دوربین های با زوم بالا یا لنزهای تله با فاصله کانونی بالا نیاز می باشد.

پاسخ به پرسش فوق را بر حسب کاربران دوربین و هدف ایشان به دو گروه کلی تقسیم بندی می نماییم:

گروه اول: افرادی که علاقمندند تصاویر مشاهداتشان را به دلایل گوناگون از جمله تشخیص گونه، ثبت مشاهده و در آخر تهیه عکسی زیبا از گونه مد نظر ثبت نمایند. برای این افراد اولویت ثبت گونه است و عکاسی در مرحله دوم قرار دارد. همچنین برای این افراد هزینه تهیه دوربین و وزن و راحتی حمل آن نیز موضوع قابل اهمیتی است.

پیشنهاد ما به این افراد تهیه دوربین های کامپکت «سوپر زوم» می باشد. منظور از دوربین های سوپر زوم دوربین هایی است که دارای حداقل زوم 50X می باشند.

در ادامه به معرفی برخی از این دوربین ها از شرکت های تولید کننده مختلف می پردازیم:

الف- دوربین های سوپر زوم شرکت کنون (Canon):

 1- دوربین کانن مدل Powershot SX60 HS

«کانن پاورشاتSX60 HS» دارای ویژگی های زیر است:


  • سنسور تصویر 17 مگاپیکسلی از نوع CMOS با ابعاد 1/2.3 اینچ
  • بزرگ‌نمایی 65X از دامنه‌ی فاصله‌ی کانونی 21 تا 1365 میلی‌متر. 
  • سیستم فوکوس خودکار و هوشمند بسیار سریع،
  • سیستم تثبیت‌کنندگی هوشمند لنز،
  • سیستم یاری‌رسان زومینگ،
  • فن‌آوری Wi-Fi داخلی
  • امکان فیلم‌برداری Full HD با سرعت 60 فریم بر ثانیه
  • امکان تصویر برداری با فرمت RAW
سایر مشخصات این دوربین را می توانید از سایت های معتبر مطالعه فرمایید.
 
 
 
 
 تجربه ما:  زوم 65X زومی بسیار مناسب برای عکاسی از حیات وحش می باشد و حتی برای عکاسی و تصویر برداری از پرندگان بدون سه پایه نیز مطلوب است. از ویژگی هایی بسیار خوب این دوربین بر حسب تجربه می توان به این نکته اشاره کرد که سیستم زوم و فکوس بسیار سریع این دوربین امکان ثبت تصاویر از پرندگانی که جنب و جوش بالا دارند (مثل سسک ها) را فراهم می کند. تنها ایرادی که گاهی می توان به این دوربین وارد کرد این است که در نور کم تصاویر بسایر نویز دار می شوند و در مقایسه با SX50 یا برخی دیگر از دوربین های سوپر زوم گاهی شارپنس تصاویر کمتر به نظر می رسد.
 

 2- دوربین کانن مدل Powershot SX50 HS

«کانن پاورشاتSX650 HS» دارای ویژگی های زیر است:
  • سنسور تصویر 12.1 مگاپیکسلی BSI-CMOS
  •  بزرگنمایی 50 برابر 
  • توانایی ضبط ویدیویی Full HD 
سایر مشخصات این دوربین را می توانید از سایت های معتبر مطالعه فرمایید.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  تجربه ما: گرچه این دوربین در واقع مدل پیشین دوربین SX60 می باشد و هم از نظر زوم و هم از نظر مگاپیکسل سنسور ضعیفتر از دوربین SX60 است، اما حداقل زوم مورد نیاز برای عکاسی از پرندگان و حیات وحش را دارا می باشد و به گفته دارندگان این دوربین، تصاویرش در مقایسه با SX60 شارپ تر و جذاب تر می باشد. 
 

ب- دوربین های سوپر زوم شرکت نیکون(Nikon):

 3- دوربین دیجیتال نیکون مدل Coolpix P900

«نیکون کولپیکس P900» دارای ویژگی های زیر است:

  • مجهزبودن به یک زوم لنز 83x
  • دارای سنسور تصویر CNOSپشت‌روشن 16 مگاپیکسلی
  • قابلیت Dynamic Fine Zoom یا زوم دقیق پویا – نوعی زوم دیجیتالی – را داراست که قدرت زوم دوربین را با دوبرابرکردن تا 166x  افزایش می‌دهد
  • دارای لرزه‌گیر اپتیکال Dual Detect Optical VR
  • دارای سیستم WI-Fi و GPS است.
 
تجربه ما: این یک دوربین فوق سوپرزوم است که درحال‌حاضر با مجهزبودن به یک زوم لنز 83x   به لحاظ قدرت زوم در بین تمام دوربین‌های عکاسی موجود در بازار، رتبه‌ی اول را به خود اختصاص داده است. بی شک زوم بالای این دوربین امکان ثبت خیلی از مشاهدات را میسر تر می کند. 
***اگر صاحب این دوربین هستید از کیفیت عکس های آن، میزان رضایتتان، قدرت و سرعت فکوس و سایر معاسب و مزایای آن برایمان بنویسید.

 

 4- دوربین دیجیتال نیکون مدل Coolpix P600


«نیکون کولپیکس P600» دارای ویژگی های زیر است:

  • داشتن توانایی بزرگنمایی اپتیکال 60 برابری
  • سنسور تصویر 16.1 مگاپیکسلی
  • دارای سیستم WI-Fi 
  • فیلم‌برداری Full HD با سرعت 60 فریم بر ثانیه
تجربه ما: این دوربین که می تواند در مقایسه با SX60 کنون قرار بگیرددوربین مناسبی برای عکاسی از پرندگان است. در مقایسه با SX60 شرکت زوم و فکوس پایین تری دارد و این مساله باعث می شود در عکاسی هایی که نیاز به زوم و فکوس سریع است، ضعف نشان دهد. اما به نظر می رسد فکوس دقیق تر و تصاویر شارپ تری در س.ژه ثابت نسبت به  SX60 کنون دارد. 
 

 

5- دوربین دیجیتال نیکون مدل Coolpix P610

 

 «نیکون کولپیکس P610» همان مشخصات P600 را دارد که به نظر می رسد شرکت نیکون با معرفی این محصول قصد برطرف کردن معایب و ضعف های مدل P600 را داشته است.

 

 تجربه ما: تجربه ای از این دوربین در دست نمی باشد، لطفا چنانچه کاربر این دوربین می باشد نظرات خود را برای ما در این صفحه ارسال نمایید. آیا سرعت زوم و فکوس در این دوربین نسبت به P600 بهبود یافته است؟





 

 

ج- دوربین های سوپر زوم شرکت سونی(Sony):

 6- دوربین دیجیتال سونی مدل Cyber-shot DSC-HX400V

 

این دوربین دارای ویژگی های زیر است:

 

  • دارای حسگر Exmor R CMOS با دقت 21 مگاپیکسل
  • بزرگنمایی اپتیکال 50 برابر 
  • دارای سامانه لرزش‌گیر اپتیکال
  • قابلیت فکوس روی اجشام بسیار نزدیک (تا 1 سانیت متر)
  • تصویر برداری با دقت Full HD و فرمت AVCHD 
  • دارای  GPS،Wi-Fi و NFC گرفته تا HDMI و USB 

 

 تجربه ما: دوربین های کامپکت سونی اساساً دارای تصاویر فوق العاده با کیفبتی هستند و این دوربین نیز تصاویر بسایر با کیفیتی را ارائه می دهد. اگر با قیمتش مشکلی نداشته باشید گزینه خوبی برای انتخاب می باشد.


گروه دوم: افرادی که عکاسی را بر ثبت مشاهدات ترجیح می دهند و مشکلی با هزینه بالا و وزن دوربین ها در طبیعت ندارند و هدفشان از عکاس چاپ عکس و... می باشد باید از دوربین های SLR استفاده نمایند. مطلب در خصوص این دوربین ها و انتخاب بهترین دوربین زیاد است اما نکته مهم این است که برای عکاسی از حیات وحش لنز با حداقل فاصله کانونی 400 میلی متر مورد نیاز است. نکته دیگری که ساید برای تهیه این نوع دوربین ها به شما کمک نماید این است که سعی کنید 70% پولتان را برای لنز و 30% از آن را برای بدنه صرف نمایید. بدنه ها قابل ارتقا هستند و هر سال مدلهای جدیدی از آنها وارد بازار می شوند اما لنزها معمولاً کمتر دستخوش تغییرات و معرفی مدلهای جدید هستند.

لطفاً در خصوص تجارب خود و افزودن بر بار اطلاعاتی این نوشتار مطالب، پیشنهادات و انتقادات خود را در همین صفحه با ما در میان بگذارید.

نویسنده: سید حامد موسوی


تاریخ ارسال: 1395/10/03
نظرات شما:
1395/10/04  کاوه جمالی
بنظر من از فوجی فیلم هم باید Finepix S1 را معرفی کنید، 50x زوم اپتیکال داره و سرعت عمل بسیار خوبی دارد.

1395/10/06  محمد مهدي كريميان
سلام.من يه p900 دارم ازش راضي هستم .زوم فوق الاده اي داره.لرزشگير بسيار عالي.سنسورش كوچيكه.حالت هاي پيشفرز خوبي براي عكاسي داره.كيفيت فيلم عالي درفواصل كانوني زياد حتي با زوم ديجيتال.كار كردن باهاش حوصله ميخواد.توي حالت فكوس دستي كيفيت عكسها شانسي ميشه(بايد باش زياد كار كرد كه توي دست بياد و از يك سوژه چند تا عكس گرفت).براي فكوس دستي سرعتتون رو پايين مياره.توي فواصل كانوني زياد كيفيت تصوير افت ميكنه.فرمت RAW نداره.سرعت شاترش كمتر از 30 ثانيه نميشه و...

1395/10/18  رضا مصطفوی
reza mostafavi: کیت اصلی من برای عکاسی حیات وحش و پرنده ها کانن 70d و لنز 100-400 EF هستش که بسیار از این ترکیب راضی هستم ...عکسهای شارپ فوکوس سریع و امکانات خوب باعث شده در فکر ارتقاء دوربین و لنز نباشم...همونطور که میدونید به علت ضریب قطع سنسور این دوربین فاصله کانونی این لنز به 160-640 تبدیل میشه که یک رنج ایده آل هستش و حتی در محدوده های نهایی هم این لنز ثبت قابل قبول و خوبی داره...ایراد کار هیبت ترکیب این دو وسیله هستش که باعث وحشت هر مامور حراست و نگهبانی میشه حتی افراد عادی...بارها منو از جاهایی که برای عکاسی رفته بودم بیرون کردند و اجازه عکاسی ندادند به خاطر اینکه فکر میکردند این ترکیب یک اسلحه هستش تا یک دوربین😱😱😱 مدتها بود در فکر این بودم تا یک کامپکت جمع و جور تهیه کنم تا در اماکن عمومی که حراست و نگهبان داره بتونم عکاسی پرنده ها رو انجام بدم با کمترین جلب توجه و بازده مناسب...بین دوربین های سوپر زوم نیکون COOLPIX P900 رو انتخاب کردم به چند دلیل... اولین دلیل و مهمترینش زوم فوقالعاده این دوربین هستش که 83 برابر بزرگنمایی اپتیکال داره معادل یک لنز 2000mm میلیمتری 😱 داشتن ویزور الکترونیکی که باعث میشه کمتر از ال سی دی استفاده کنید و باتری عمر بیشتری داشته باشه...ال سی دی متحرک که کمک میکنه از زوایای متفاوت راحت تر ثبت کنید...داشتن جی پی اس که تو پرنده نگری برای ثبت لوکیشن عکس بسیار مهمه...داشتن وای فای برای انتقال سریع عکس به گوشی و یا کامپیوتر...داشتن مود های نیمه اتوماتیک و دستی مانند اس ال آرهای حرفه ای از قابلیتهای دیگه این دوربین هستش که تو عکاسی پرندگان کمک خوبی میتونند باشند...البته ظاهر این دوربین چیزی از یک اس ال آر کم نداره ولی خوب هیبت کانن 70d به همراه لنز تله رو هم نداره... دهانه لنز این دوربین 67 میلیمتر هستش که باعث میشه نور بیشتری وارد دوربین بشه و میتونید فیلترهای دلخواه رو روش نصب کنید.. و اما معایب : سنسور این دوربین علیرغم 16 مگا پیکسلی بودن بسیار کوچک هستش و همین باعث میشه در محیطهای کم نور کیفیت و قدرت فوکوس کمی داشته باشه...فاصله های کانونی بالای این دوربین باعث میشه علیرغم وجود لرزشگیر قوی این دوربین باز لرزشهای دست تو عکس نهایی تاثیر داشته باشه و شاید چندین شات باید بزنید تا یکی دو تا خوب بشه مگر اینکه از سه پایه استفاده کنید...فرمت عکسهای این دوربینjpeg هستش و متاسفانه raw نداره پس هنگام ادیت از حجم اون کاسته میشه... عکسهای این دوربین به درد چاپهای بزرگ نمیخوره و بیشتر مناسب صفحات اینترنتی و دنیای مجازی هستش و یا چاپ در ابعاد کوچکتر از a4... قیمت این دوربین در حال حاضر 2,290,000 در فروشگاه افرنگ هستش نتیجه گیری بنده: به عنوان یک دوربین رکورد پرنده نگری دوربین خیلی خوبی هستش اگر به اون مسلط بشین و خصوصیات و تواناییهاش رو مد نظر داشته باشبن و درست استفاده کنید که البته نیاز به زمان داره...اگر نمیخواین و یا مقدور نیست بالای هشت میلیون تومن هزینه یک اس ال آر کنید با یک لنز تله...به عنوان دوربین بک آپ تو کیت خودتون برای سفر های پرنده نگری...برای مکانهایی که میخواین توجه کمتری جلب کنید و یا وزن براتون مهم هستش... امیدوارم توضیحاتی که دادم برای دوستانی که قصد خرید دوربین دارند مفید بوده باشه اگه باز نیاز به توضیحی بود خوشحال میشم در خدمت دوستان باشم...چند مجموعه آخری که از پرندهها تو گروه ارسال کردم با این دوربین ثبت شده بودند

1396/02/01  مهدی فاضل دربندی
من خودم به شخصه هم دوربینهای سوپرزوم و هم دوربین های اس ال ار رو تجربه کردم. دوربین سوپرزوم من نیکون پی 900 و دوربین اس ال ار من نیکون دی 3300 با لنز نیکور 300-150 بوده اند. چون هر دو نوع دوربین رو داشتم و باهاشون درحد خیلی خوبی کار کردم به نقاط قوت و ضعف هردو نوع واقف شدم. وقتی اولش دوربین اس ال ار رو داشتم مشکل من این بود که بعلت فاصله کانونی کم قدرت گرفتن عکسی با بزرگنمایی واضح پرنده ای در سطح گنجشک رو از فاصله 30 متری همراه با فوکوس و وضوح خوب نداشت. بهمین خاطر دوربین سوپرزوم پی 900 رو گرفتم. اشکال دوربین های سوپرزوم خصوصا این مدلی که خودم داشته ام مشکلاتش عبارتند از : 1) وزنش نسبتا بالا هست و اگه مدت چند دقیقه در حالت اماده باش برای یافتن رخ خوب و سوژه مناسب در دستتون باشه با عث خستگی و لرزش دست میشه که نتیجتا سبب محو شدن عکس میشه 2) اگرچه قدرت زوم پی 900 خیلی زیاد هست ولی کیفیت فوکوسش در حد خیلی خوب نیست بهمین خاطر در بهترین شرایط که مربع وسط چشمی سبز رنگ میشه که نشانه فوکوس صحیح هست،‌بازم عکس کمی تا قسمتی محو هستش مگر اینکه سوژه خیلی به دوربین نزدیک باشه. من در فاصله 5 متری از چک چک ابلق جنوبی عکس گرفتم خیلی خوب (و نه هنوز در حد سوپرایده ال) در اومده ولی از فاصله 30 یا 40 متر که می گیریم کمی محوه. 3) مهمترین مشکل دوربین های سوپرزوم خصوصا پی 900 که من داشتم سیستم زوم کردنشون هست. سیستم زوم و زوم بک کردن این دوربین توسط یه دکمه هست که به سمت بالا یا پایین فشرده می شه و لنز رو جلو یا عقب می کشه. مدت زمان زوم کردن این دکمه ها خیلی زیاد هست (درحد 5-4 ثانیه) و این سبب می شه که پرندگان در این مدت تغییر مکان بدن و خصوصا در رابطه با سوژه های متحرک در حال پرواز سبب میشه که اگه در زوم های بالا سوژه رو در اسمون گم کنید زمان زیادی برای زوم بک کردن و یافتن مجدد سوژه و دوباره قفل کرد روی اون طول بکشه. در حالیکه در دوربین های اس ال ار چون زوم کردن و فوکوس کردن توسط حلقه های روی لنز و بصورت چرخشی انجام می شه عملیات زوم کردن و قفل کردن روی سوژه متحرک خیلی سریعتر باشه. 3) سیستم فوکوس دستی دوربین پی 900 اصلا قابل استفاده نیست خصوصا در حیات وحش و پرندگان. چون برخلاف دوربین های اس ال ار که با چرخوندن حلقه فوکوس روی لنز به راحتی و سریع می شه اینکار رو در مد ام انجام داد، در این دوربین باید متراژ رو حدودی تشخیص داد و با بالابردن یا پایین بردن متراژ خطوط مرزی سوژه سفید و براق می شه که این میزان دقت رو خیلی پایین می یاره و هم اینکه مدت زیادی طول می کشه حتی اگه با دوربین فرز شده باشید. و در این مدت هم پرنده منتظر ما نمی مونه. لذا عملا فوکوس منوئل پی 900 در زمینه طبیعت و پرندگان قابل استفاده نیست. 4) البته پی 900 مزایایی از قبیل اتصال به وای فای، ثبت ادرس محل عکس گیری و نمایش اون هنگامی که دارین عکس رو می بینین و قدرت زوم بالا و داشتن توان عکس گیری پانورامای سریع وراحت در دو حالت 180 و 360 درجه و داشتن لنز ماکرو در حد 10 سانتیمتر و حجم کم در محافل عمومی که جلب توجه نمی کنه و قیمت اون نسبت به به دوربین های زوم بالای اس ال ار از محاسن اون هستن ولی بهرحال مشکلات خودش رو در کیفیت زوم کردن و وزن خسته کننده اش و سیستم خیلی ناکارای فوکوس دستیش هست که باید مورد پیش بینی قرار بگیره. حالا این دوستان هستن که باید ببینن سطح توقعشون از عکس گرفتن و سطح تمکن مالیشون برای خریدن بادی و لنز در چه سطحی هست.

1397/07/04  Javadi
بنده یه کامپکت sx50 کنون دارم..از همه لحاظ خوبه...ولی کیفیت dslr چیز دیگست.قبل از خریدش که تحقیق می کردم تو نظرات نوشته بودن که به جای این یه dslr بگیرید بهتره،حالا به حرف اونا رسیدم!!

1398/02/31  irphoto
سلام.مطلب شما در مورد بهترین دوربینهای عکاسی حیات وحش است اما هیچ موردی در مورد دوربنهای slrیا dslr بیان نشده است.در عکاسی حیات وحش دو فاکتور در انتخاب دوربین وجود دارد اول سرعت فوکوس و واضح نمایی سوژه و دوم سرعت عکاسی و ذخیره تصاویر که دوربینهای نامرده در این مقاله در هر دووضعیت بسیار کندتر و ضعیف تر از دوربینهای DSLR حتی در بدترین وضعیت میباشند. ضمنا چون دامه ترس حیات وحش در ایران بسیار بزرگ است غالب عکاسی ها در صبح یا شب ودر شرایط نوری بسیار ضعیف انجام می شود و دوربینهای ام برده بخاطر کوچکی سنسور در شرایط نوری ناماسب بسیار ضعیف عمل می کنند.طباطبایی / سردبیر و مدیر مسول مجله ملی عکاسی

ارسال نظر

         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد