باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

مشاهده گونه کمیاب شاهین آمور در استان بوشهر (دومین بار در ایران)- آبان 95

روز گذشته در تاریخ 95/08/10 گزارش مشاهده و عکس گونه ای از خانواده شاهینیان در شهرستان جم استان بوشهر، نزدیکی شهر انارستان توسط آقای شبیر فکوریان ارائه گردید. در نظر اول به دلیل مشابهت زیاد این گونه با شاهین پاسرخ (Red-footed falcon) به خصوص در حالت نشسته و احتمال بیشتر مشاهده شاهین پاسرخ در طبیعت ایران، تشخیص اولیه شاهین پاسرخ بود اما با بررسی دقیق تر این گونه توسط آقای احسان طالبی از پرنده نگران خوب کشورمان، و همچنین ارائه عکس در حال پرواز پرنده و مشخص شدن طرح زیر بال، گونه مذکور شاهین آمور (Amur Falcon) شناسایی و ثبت گردید.  

شاهین آمور در شرق ترین نقاط آسیا زادآوری دارد و برای زمستان گذرانی به نواحی هندوستان و غرب افریقا مراجعت می کند. بر اساس شواهد، این مشاهده دومین مشاهده ثبت شده از این گونه ارزشمند در ایران می باشد. آقای بابک موسوی، از متخصصین و عکاسان خوب حیات وحش کشورمان، نقل می کنند مشاهده اول مربوط به دوسال گذشته در زمان سرشماری زمستانه پرندگان آبزی در سیستان و بلوچستان است که توسط یک گروه هلندی ثبت شده است.

نحوه تشخیص و شناسایی و تفاوت نسبت به شاهین پا سرخ:

در حالت نشسته: شاهین آمور دارای گونه های روشن تریست و خط سبیلی در آن مشخص تر است.

همچنین زیرتنه شاهین آمور از روتنه روشن تر است. دم آن نیز سیاهی کمتری را نسبت به شاهین پاسرخ نشان می دهد (نقل از آقای احسان طالبی).

در حالت پروازی: طرح زیر بال به ویژه در پرنده بالغ شناسایی را راحت تر می نماید. در شاهین آمور نیمه بال در ناحیه لبه شاهپرها (شاهپرهای اولیه، ثانویه و Tertails) تیره رنگ و در ناحیه پوش پرها روشن می باشد در حالی که این توصیف در شاهین پاسرخ تقریباً برعکس است.

شاهین آمور در حال پرواز- مشاهده 95/08/10

عکس از همان پرنده در 7 آبان 95

این مشاهده ارزشمند را به دوست گرامی آقای شبیر فکوریان و جامعه پرنده نگری تبریک و تهنیت عرض می نماییم. 


تاریخ ارسال: 1395/08/11
نظرات شما:
1395/08/12  شبیر فکوریان
سپاسگزار از لطف و عنایت تمامی دوستان ارجمند و بزرگوار

ارسال نظر

         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد