باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

سوالات متداول پروژه هیرکان

سوالات متداول
پروژه آموزشی-تجربی "پایش پرندگان شکاری کوچرو هیرکان"

 

وقتی می‌دونین تعداد این پرنده‌ها زیاد و قابل توجه هست، برای چی سعی در حفاظتشون دارین و چه جوری حفاظتشون می‌کنین وقتی تو آسمونند؟ چرا سایر گونه‌های جانوری شمارش نمی‌شن؟ البته این که علاقه‌تون هست درسته، ولی حفاظتشون رو متوجه نمی‌شم.

پرندگان شکاری متوسط و بزرگ جثه هنگام مهاجرت به خاطر توپوگرافی و شرایط هوای محلی مثل وجود کوه‌های بلند و مه گرفته و وجود دریا در بعضی مناطق با تراکم زیاد دیده می‌شن که به این مناطق گلوگاه‌ مهاجرتی گفته میشه، شکاری‌هایی که در یک گلوگاه مهاجرتی دیده می‌شن از سرزمین‌های وسیعی جمع شده و در حال عبور از یک گلوگاه هستن، بنابراین این تعداد زیاد پرندگان شکاری در یک گلوگاه مهاجرتی نشان‌دهنده وضعیت خوب جمعیت شکاری‌ها نیست.
یک گلوگاه مهاجرتی بهترین جایی‌ست که می‌شه با کمترین هزینه و نیروی انسانی جمعیت گونه‌های مختلف پرندگان شکاری رو شمارش و پایش کرد. اگر این کار چندین سال انجام بشه روند جمعیت گونه‌ها بدست میاد که آیا هر کدام جمعیتشون ثابت، رو به کاهش یا رو به افزایش هست. این داده ارزشمند پایه رده بندی وضعیت حفاظتی گونه‌ها و شروع پژوهش‌ها برای یافتن علت تغییرات جمعیت و پرداختن به راهکارهای حفاظتی هست.

الان بدونید مثلا یک میلیون شکاری از ایران رد میشه خب چی میشه بعد؟ حذف تورهای شالیزار فریدونکنار به نظرتون بیشتر به حفاظت کمک میکنه یا شمارش؟ 

تا عموم مردم با پرنده‌ها آشنا نشن حفاظت پشتوانه‌ای نخواهد داشت. مردم هستن که تقاضای گوشت پرنده‌های فریدونکنار رو دارن وگرنه اونا برای خودشون تور عَلَم نمی‌کنن. هدف ما آموزش و اکوتوریسم هست. حفاظت و فرهنگ سازی در دل این کار خودش رو نشون میده هر چند که زمانبر هست. تو اون مناطق عده‌ای برای تفریح یا تاکسیدرمی پرنده‌های شکاری رو هدف تیر قرار میدن.

خیلی از شاهین‌ها صید و قاچاق میشن به کشورهای عربی، کجا صید میشن؟ تو زمین مردم محلی منطقه طرف میاد یه پولی به صاحب زمین میده و یک ماه تو زمینش کوخت میشینه برای صید شاهین. ما با این آگاهی رسانی سعی داریم جلوی این اتفاقات رو در حد توان خودمون بگیریم.

 

شرایط اقامت به چه صورت هست؟

اقامت در یک اقامتگاه بومگردی و در صورت نیاز یک خانه محلی خواهد بود. در اقامتگاه بومگردی تعدادی خانه سنتی چوبی وجود داره که هر کدام دو اتاق دارند. اتاق‌ها یا در یک طبقه یا به صورت مجزا قرار دارند. کف اتاق‌ها فرش شده و بدون تخت است و باید از بالش و پتوی موجود در اقامتگاه استفاده کرد. اگر مایل بودید می‌تونید کیسه خواب یا پتوی مسافرتی، ملحفه و بالش بادی با خودتون بیارید.

 

رفت و آمد تا اونجا به چه صورت هست؟

اقامتگاه در حد فاصل کردکوی تا گرگان قرار داره و بعد از ثبت نام لوکیشن دقیق براتون ارسال میشه. راه تا خود اقامتگاه آسفالت و سرراست هست و به راحتی می‌تونید به اقامتگاه برسید. برای رسیدن به گرگان اتوبوس، قطار از تهران و حتی هواپیما از تهران و مشهد وجود داره. از گرگان هم تاکسی‌های مخصوص روستای محل اقامت موجود هست. اگر با ماشین شخصی از تهران می‌آیید جاده فیروزکوه مسیر مناسبی هست و با حدود 6 ساعت رانندگی به اقامتگاه خواهید رسید.

 

رفت و آمد محلی به چه صورت هست؟

با ماشین سواری کادر اجرایی و یا وسیله‌ی خودتون و در صورت نیاز ماشین سواری محلی انجام میشه. از اقامتگاه تا سایت پروژه از مسیر آسفالت بین روستاها حدود نیم ساعت راه هست. البته فاصله از جاده خاکی میانبر حدود 4 کیلومتر هست که اگر هوا مناسب باشه مخصوصا موقع برگشت که سرازیری هست، میشه یه پیاده روی یک ساعته داشت و تو راه تمشک خورد!
آیا خانم هم در تیم حضور داره؟ بله هم یک نفر از کادر اجرایی و هم بیشتر کارورزهایی که ثبت‌نام کردن خانم‌ هستن.

در چه صورت میتونیم به عنوان کارورز ثبت نام کنیم؟ (شرایط کارورز)

شرط مهم علاقه‌مندی به پرندگان شکاری و طاقت موندن در سایت برای حدود 8 ساعت همراه تیم اجرایی هست. البته چه بهتر که تجربه کافی در شناسایی پرندگان شکاری داشته باشید یا کلاس‌های شناسایی پرندگان شکاری و یا پرنده‌نگری رو گذرونده باشید. اگر فقط علاقه‌مند هستید ما به شما در مدت حضورتون تا جایی که دوست داشته باشید در مورد شناسایی پرندگان شکاری آموزش می‌دیم و تجربه کسب خواهید کرد. دوستانی هم که تجربه و علم این کار رو دارند در پایش و شمردن شکاری‌ها به کادر اجرایی کمک خواهند کرد.

 

فردی که آشنایی چندانی با پرندگان شکاری نداره آیا میتونه به عنوان کارورز ثبت نام کنه؟

همونطور که گفتیم اگه علاقه به پرندگان شکاری داره و دوست داره بیشتر یاد بگیره و همراه گروه در سایت پروژه حضور پیدا می‌کنه می‌تونه ثبت نام کنه.

 

پروژه مثل گلوگاه هست و فقط لوکیشن متفاوت داره؟ (تفاوت اساسی ما با پروژه مشابه)

ما در دو سال گذشته پروژه گلوگاه که بیشتر به شمارش می‌پرداخت رو انجام دادیم و یه سری تجربیات بدست آوردیم که براساس اون‌ها امسال یه پروژه جدید رو راه اندازی کردیم. تفاوت اصلی امسال با سال‌های قبل پر رنگ شدن آموزش و کسب تجربه است. یعنی تا جایی که بتونیم برای افراد علاقه‌مند (در گروه‌های سنی مختلف) آموزش‌های لازم رو چه به صورت فردی چه به صورت گروهی انجام خواهیم داد.
هدف امسال ما درست کردن یه کادر خوب و قوی از کسانی هست که در آینده قراره به ما در پروژه‌های مشابه کمک کنند و کمبود افراد دارای توانمندی شناسایی و شمارش پرندگان شکاری در کشور تا حدودی مرتفع بشه. اینجوری هم خیال ما از اینکه پروژه‌های مربوط به شکاری‌ها در آینده با کمبود نیروی متخصص مواجه نمیشن راحته و هم افرادی که به عنوان کارورز شرکت می‌کنند به علم و دانش و تجربه‌شون اضافه میشه.
هدف دیگر ما تقویت کار تیمی و همکاری گروهی و ارتباط با سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان متولی امور مربوط به پایش و سرشماری در کشورمون هست. ما به عنوان بخش خصوصی می‌خواهیم به انجام مرتب سرشماری پرندگان شکاری با همراهی سازمان حفاظت محیط زیست کمک کنیم تا با اعضایی که داریم نقش سازنده‌ای در حفاظت از پرندگان داشته باشیم.
انجام کارهای پژوهشی و علمی هم هدف دیگه‌ی ما هست که با متخصصان پرنده‌شناسی و حفاظت در این زمینه تعامل خواهیم داشت.
آموزش شناسایی در فیلد و همچنین به طور معمول هر شب عکس‌ها رو بررسی و چالش شناسایی داریم. یک سری کارگاه‌های مشارکتی که روی سایت نیاوردیم مثل عکاسی، اکولوژی و مهاجرت شکاری‌ها، آشنایی با جنگل هیرکانی و شناسایی درخت‌ها هم تو برنامه هست که در حد توان قراره بهشون بپردازیم.

 

این برنامه سال‌های بعد هم تکرار میشه؟

بله انشالله هر سال تکرار میشه گسترده تر و بهتر و حتی سالی دو بار چون مهاجرت بهاره هم اهمیت زیادی داره.

 

آیا امکان حضور بچه‌ها و خانواده‌ها وجود داره؟

بله برای بچه‌های بالای 12 سال با هماهنگی قبلی این امکان وجود داره که در سفرهای تجربه‌گرا که در سایت قابل مشاهده هست شرکت کنند. این رو هم در نظر داشته باشید ما یک کارگروه کودک و نوجوان داریم که قراره برای این پروژه یه سفر برای کودکان 8 تا 15 سال ترتیب بده و اگر علاقه‌مند بودید می‌تونید برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در ارتباط باشید.

 

آیا امکان بازدید گروه‌ها و تورها وجود داره؟

ما برای گروه‌های دانشجویی برنامه‌هایی در نظر گرفتیم که اعلام خواهد شد. اگر دانشگاه، مدرسه، موسسه یا تشکل و گروهی دوست داره از این پروژه بازدید کنه ما با کمال میل استقبال خواهیم کرد و در کمترین زمان ممکن قیمت دهی و هماهنگی رو انجام می‌دیم. کافیه با مدیر پروژه آقای محمدرضا کشفی (09196453587) در تماس باشید.

 

آیا امکان حضور عکاس‌ها وجود داره؟

بله اینجا جای اومدن عکاس‌ها هست البته با برنامه‌ریزی و به صورت محدود. اگه دوست دارید از پرندگان شکاری عکاسی کنید با ما در ارتباط باشید تا برای زمان مناسب حضور و عکاسی راهنماییتون کنیم. اگه بخواهیم طبق دسته‌بندی اعلام شده‌ی انواع شرکت‌کنندگان در پروژه بریم جلو، عکاس‌ها و افرادی که در تولید محتوا دستی بر آتش دارند جزء کارورزها طبقه بندی میشن و اگه از عکاس‌های حیات وحش کشورمون هستید ما با افتخار میزبان شما خواهیم بود.

 

تفاوت حضور در این پروژه به عنوان کارورز با حضور به عنوان تجربه گرا در چیست؟

کارورز به افرادی گفته می‌شود که علاقه به تماشا و شناسایی پرندگان شکاری، کار گروهی و یادگیری جمعی در میان آنها امری اجتناب ناپذیر است. این افراد یا در کلاسهای شناسایی پرندگان شکاری شرکت کرده‌اند، یا دارای تجربه و مهارت اولیه در شناسایی پرندگان شکاری هستند و یا علاقه‌مند به فراگیری آموزش‌های عملی درمورد شناسایی و شمارش پرندگان شکاری می‌باشند. کارورزان جهت بالا بردن توانایی و مهارت خود در پایش پرندگان شکاری در پروژه شرکت می‌کنند و درصورت تایید مدیر پروژه، می‌توانند به عنوان پایشگر پرندگان شکاری در برنامه‌های آتی باشگاه، عضو تیم فنی شوند. زمان حضور کارورزان حداقل از سه روز و حداکثر 15 روز می‌باشد. هزینه‌ای که کارورز می‌پردازد صرفا شامل هزینه اسکان و آموزش می‌باشد.
تجربه‌گر به فردی گفته می‌شود که صرفا به دنبال تجربه پرنده‌نگری در جنگل‌های هیرکانی و جزیره آشوراده و البته مشاهده پرندگان شکاری در مسیر مهاجرت است. این افراد در یک برنامه مشخص و از پیش برنامه‌ریزی شده و به همراه راهنمای پرنده‌نگری به کسب تجربه‌هایی فوق‌العاده خواهند پرداخت. هزینه‌ای که تجربه‌گر می‌پردازد شامل محل اسکان، حمل نقل، خورد و خوراک و راهنمای پرنده‌نگری می‌باشد.

 

آیا کارورزها بایستی حتما در کلاس‌های شناسایی پرندگان شکاری شرکت می‌کردند؟

خیر، داشتن آشنایی اولیه با پرندگان شکاری و همچنین علاقه به فراگیری آموزش‌های عملی درمورد شناسایی و شمارش پرندگان شکاری بدین منظور کفایت می‌کند.

 

تفاوت کارورز و کارآموز رو متوجه نشدم از روی توضیحاتی که تو سایت نوشته بودید. میشه بیشتر توضیح بدید؟

قراره یه کلاس برای دانشجوها برگزار بشه و افرادی که اون کلاس تئوری رو گذروندن، به عنوان بازدید عملی یه سفر دو یا سه روزه براشون تعریف میشه برای آشنایی با پرندگان شکاری و مشاهده مهاجرتشون تحت عنوان کارآموز تو پروژه شرکت کنند و روش ثبت نام کارآموز‌ها با کارورز و تجربه‌گرا متفاوت هست.

 

آیا امکان آشپزی در محل اقامت وجود دارد؟

آشپزی در محل اقامت به صورت محدود و با هماهنگی تیم اجرایی امکانپذیر است. چندین غذاخوری با قیمت مناسب با امکان پیک غذا نیز در نزدیکی محل اقامت وجود دارد.

 

امکان حضور کارورزان برای اقامت کمتر از سه شب وجود دارد؟

این مورد تنها با هماهنگی مدیر پروژه (آقای کشفی 09196453587) امکان‌پذیر است.

 

حداکثر مهلت ثبت‌نام برای کارورزان و تجربه‌گراها تا کی می‌باشد؟

ظرفیت کارورزان و همچنین سفرهای تجربه‌گرا محدود می‌باشد و درصورت وجود ظرفیت خالی امکان ثبت‌نام وجود دارد.

 


تاریخ ارسال: 1401/06/19
نظرات شما:

         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد