باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

سوالات متداول درباره پروژه

گستره این پروژه به چه میزان است؟

ما امیدواریم در گام اول بتوانیم بجز تهران، برخی شهر‌های دیگر را نیز تحت پوشش قرار دهیم تا قادر به مقایسه نتایج باشیم. این مهم بجز مشارکت تعداد قابل ملاحظه ای داوطلب از مناطق مختلف ایران میسر نخواهد شد.

برای سال پنجم (1402-1403) پایش بادخورک دودی که در شهرهای جنوبی کشور در امتداد خلیج فارس و دریای عمان نیز در نظر گرفته شده. همچنین شما می‌توانید تمام مشاهدات اتفاقی خود را در از چهارگونه بادخورک ایران (بادخورک معمولی، بادخورک دودی، بادخورک کوچک و بادخورک کوهی) در هر مکان و زمان و فارغ از پروژه شمارش بادخورک، در فرم ثبت مشاهدات وارد نمایید.

آیا من هم می توانم سهمی در انجام این پروژه داشته باشم؟

تمامی شهروندان ایرانی مقیم در کشور که بالای 13 سال سن دارند و از طرف باشگاه پرنده‌نگری ایرانیان به عنوان فردی توانمند برای انجام بخشی از این پروژه تشخیص داده شوند، با التزام و رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران، رعایت حریم همسایگان و مکان‌هایی که به هر دلیلی ممنوعیت یا ضوابطی برای این قبیل فعالیت‌ها در آن‌ها وجود دارد و همچنین با رعایت بایدها و نبایدهای پرنده‌نگری به ویژه بندهای 1، 2، 3، 4، 9، 11 و 12 می‌توانند در انجام این پروژه داوطلبانه همکاری نمایند.

 

چگونه می‌توانم به انجام پروژه کمک کنم؟

اگر شما برای کمک به شمارش بادخورک‌ها و یا کمک‌های دیگر مادی و معنوی داوطلب هستید، با پر کردن فرم علاقه‌مندی به همکاری داوطلبانه و ارسال یک ایمیل به آدرس swiftconservation.iran@gmail.com آمادگی خود را برای همراهی با این پروژه داوطلبانه اعلام نمایید. پس از تماس تلفنی با شما در صورت تمایل به گروهی که مختص داوطلبان انجام این پروژه است اضافه خواهید شد و بعد از آموزش مقدماتی و توضیحات لازم کار خود را آغاز می‌نمایید.

 

این پروژه چه مقدار زمان و انرژی از من می‌گیرد؟

ما از هر یک از داوطلبان در سال پنجم (1402 - 1403) انتظار داریم هفته‌ای یک روز طبق تقویم زیر، و در هر روز 10 الی 15 دقیقه را صرف انجام این پروژه نمایند. کافی است به آسمان دقت کنید و پس از پیدا کردن بادخورک‌ها کمی صبر کنید و در یک لحظه تعداد بادخورک‌ها را بشمارید. از آنجایی که این پرندگان پروازهای سریع و جابجایی‌های پی‌در‌پی در آسمان دارند، حتما به یاد داشته باشید شمردن این پرندگان مخصوصا در ابتدای کار کمی دشوار به نظر می‌رسد ولی با تمرین و حوصله در روز‌های اول به مرور به مهارت لازم جهت انجام این کار خواهید رسید و از آن لذت خواهید برد.

  •  دوشنبه 14 اسفند 1402
  • دوشنبه 21 اسفند 1402
  • دوشنبه 28 اسفند 1402
  • دوشنبه 6 فرودین 1403
  • دوشنبه 13 فروردین 1403
  • دوشنبه 20 فروردین 1403
  • دوشنبه 27 فروردین 1403
  • دوشنبه 3 اردیبهشت 1403
  • دوشنبه 10 اردیبهشت 1403
  • دوشنبه 17 اردیبهشت 1403
  • دوشنبه 24 اردیبهشت 1403
  • دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
  • دوشنبه 7 خرداد 1403
  • دوشنبه 14 خرداد 1403
  • دوشنبه 21 خرداد 1403
  • دوشنبه 28 خرداد 1403
  • دوشنبه 4 تیر 1403
  • دوشنبه 11 تیر 1403
  • دوشنبه 18 تیر 1403

اگر در روز مشخص شده نتوانستم پایش را انجام دهم.....

ممکن است به دلایل مختلف مانند بارندگی در زمان پایش و یا مشکلات شخصی نتوانید در روز و ساعت معین شده شمارش بادخورک‌ها را انجام دهید، در این صورت یک روز قبل و یا یک روز بعد از آن ولی در همان ساعت و از همان مکان همیشگی خود، اطلاعات پایش را در فرم در قسمت ثبت مشاهدات اتفاقی وارد نمایید و در بخش توضیحات دلیل تغییر روز پایش را به صورت مختصر بنویسید. 

آیا برای انجام این پروژه باید به محل خاصی بروم؟

برای شمردن بادخورک‌ها لازم نیست به مکان خاصی بروید، مخصوصا با توجه به سویه‌های جدید کرونا مانند اُمیکرون  بهتر است مراقب سلامتی خود باشیم. تنها نکته‌ی مهم برای کمک به انجام این پروژه،  عدم تغییر مکانی است که از قبل برای شمارش بادخورک‌ها به ما اعلام کرده‌اید. برای مثال اگر شما منزل خود را به‌عنوان محل پایش و ثبت بادخورک‌ها اعلام کرده‌اید، هر بار باید تعداد بادخورک‌های همین محل را به ما اعلام کنید و از جابجایی بپرهیزید.

 

آیا باید ساعت خاصی از روز را برای انجام پروژه اختصاص دهم؟

بله. شمارش توسط همه‌ی داوطلب‌ها در یک ساعت خاص انجام می‌گیرد. زمان در نظر گرفته شده جهت پایش (مشاهده و شمردن) بادخورک‌ها به مدت 10 الی 15 دقیقه، عصر‌ها تقریبا یک ساعت مانده به غروب آفتاب است. معمولا در این زمان بادخورک‌ها با ‏یکدیگر به صورت گروه‌های بزرگ‌تر شروع به چرخیدن و جیغ کشیدن در بالای ساختمان‌ها می‌کنند. هرچه به غروب آفتاب ‏نزدیک‌تر می‌شویم بادخورک‌ها در ارتفاع کمتری پرواز می‌کنند و امکان دیدن تعداد بیشتر آن‌ها با صرف وقت کمتر امکان‌پذیر است. از طرف دیگر ما با مشخص کردن زمان یکسان جهت پایش، سعی داریم تا احتمال دوباره شمرده شدن یک بادخورک به دلیل جابجایی آن توسط چند داوطلب با فرض نزدیک بودن محل‌های مشاهده داوطلب‌‏ها را به حداقل برسانیم. این زمان برای روز‌های آفتابی و نیمه ابری مناسب است ولی در روز‌های کاملا ابری و بارانی با ‏توجه به میزان نور، زمان شمارش بادخورک‌ها نیم یا یک ساعت زودتر از زمان اعلام شده خواهد بود. برای مثال در یک روز آفتابی در نیمه‌ی اول ‏فرودین که آفتاب در تهران حدود ساعت 18:30 غروب می‌کند، از ساعت 17:30 تا 18:15 بهترین زمان شمارش بادخورک‌ها ‏است. طبیعی است هرچه به سمت تیر ماه پیش می‌رویم، به دلیل بلندتر شدن طول روز، آفتاب دیرتر غروب کرده و در اواخر ‏خرداد بهترین زمان مشاهده ساعت 18:45 تا 19:30 است.
لطفا به این نکته توجه داشته باشید که ساعت غروب آفتاب بسته به ‏جغرافیای شهر و یا روستایی که در آن زندگی می کنید با ساعت‌هایی که در این مثال برای شهر تهران زده شد، متفاوت است. ‏بهتر است در روز‌های اول زمان بیشتری را صرف تمرین کنید تا ساعت مناسب شمارش بادخورک‌ها در عصر را برای خود، ‏به طور تجربی بدست آورید.‏

 

آیا برای انجام این پروژه به دوربین دوچشمی یا تلسکوپ نیاز است؟

خیر، بادخورک‌ها مخصوصا در زمان عصر تا غروب آفتاب که زمان انجام این پروژه است، در ارتفاعی پرواز می کنند که به راحتی با چشم غیر مسلح قابل مشاهده هستند. همچنین شکل خاص این پرندگان و نحوه‌ی پرواز آن‌ها، کاملا با پرندگان دیگر متفاوت است. نکته‌ی مهم برای انجام سرشماری پرندگان یکسان بودن روش است. برای مثال اگر من با دوربین دو چشمی شمارش را انجام دهم، طبیعتا بادخورک‌هایی که در فاصله دور‌تری از من هستند را هم خواهم دید و در شمارش لحاظ خواهم کرد، ولی داوطلب دیگری که بدون دوربین این کار را انجام می‌دهد، تعداد کمتری بادخورک را می‌بینید که این موضوع باعث بروز خطا در هنگام استفاده از داده‌ها خواهد شد. به همین منظور همه‌ی شرکت کنندگان بدون استفاده از دوربین دوچشمی و تلسکوپ اقدام به شمارش بادخورک‌ها می‌نمایند.

توجه: در استان‌های جنوبی کشور در حاشیه خلیج فارس و دریای عمان مانند خوزستان، بوشهر، هرمزگان و بخش‌های جنوبی سیستان و بلوچستان بادخورک دودی که در بخش اول معرفی شد، قابل مشاهده است و می‌توانید اقدام به تکمیل فرم پایش کنید.
در برخی از مناطق این استان‌ها هر دو بادخورک دیده می‌شوند و در صورتی که اطمینان از به نوع گونه ندارید، می‌توانید از ما راهنمایی بگیرید.

 

اطلاعات را در کجا ثبت کنم؟

ثبت اطلاعات مربوط به سال پنجم این پروژه (1402-1403) با کامل کردن فرم ثبت مشاهدات بعد از هر بار پایش امکان‌پذیر است.


تاریخ ارسال: 1401/01/07
نظرات شما:

         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد