باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

گزارش سفر پرنده‌نگری دوستانه بند‌علی‌خان و تالاب مره| 1 اسفند 99

گزارش سفر پرنده‌نگری دوستانه‌ در بند‌علی‌خان و تالاب مره (قم)| جمعه اول اسفند 99

ابراهیم شکوهی

 

سفرهای پرنده نگری دوستانه بیرون شهری در باشگاه پرنده نگری ایرانیان سبک جدیدی از سفر‌های پرنده نگری است که با رویکرد آموزش عملی و بهینه پرنده ‏نگری برای تمامی افراد علاقه مند از جمله افراد غیر عضو در نظر گرفته شده است. هماهنگی این سفرها توسط باشگاه انجام شده و راهنمای متخصص نیز از سوی باشگاه تعیین می‌گردد تا علاوه بر هماهنگی ها ‏قبل از سفر، در طول برنامه آموزش‌های مقدماتی را که به مقتضای سایت پرنده نگری مورد نظر از سوی راهنمای برنامه امکان ‌پذیر ‏باشد، به شرکت کنندگان ارائه نماید. خدمات دیگری که در این مدل برنامه ها از سوی باشگاه ارائه می شود شامل هماهنگی ‏ها و استفاده از تلسکوپ (در برنامه هایی که نیاز باشد) است.‏

در مسیر تالاب بند‌علی‌خان

 

ساعت 6:30 صبح شرکت کنندگان برنامه در محل قرار حاضر بودند و سپس به سمت مقصد اول یعنی تالاب بند‌علیخان حرکت کردیم. کاهش محسوس دمای هوا نسبت به روزهای گذشته و وزش باد شدید موجب شد تا  عجله کمتری برای رسیدن به مقصد داشته باشیم و با وجود توقف هایی که در مسیر برای دیدن زرد‌پره های مزرعه، کاکایی های خزری (کاسپی)، عقاب شاهی و اگرت بزرگ داشتیم، امید به کاهش شدت باد در مقصد داشته باشیم، با این وجود وزش باد شدید تا حدود ساعت 10 صبح ادامه داشت.

در مسیر تالاب بند‌علی‌خان توانستیم مهم ترین گونه هدف این برنامه یعنی چکاوک هدهدی را مشاهده کنیم و سپس با دسته های بسیار بزرگ چکاوک پنجه‌کوتاه کوچک مواجه شدیم که با توجه به وزش باد شدید در ارتفاع بسیار پایین و با فاصله های کوتاهی پرواز می کردند. تعداد چکاوک‌های کوچک مشاهده شده در کل طول مسیر به بیش از دو هزار فرد می‌رسید که احتمالا در حال مهاجرت به سمت عرض های شمالی تر و سرزمین‌های زادآوری خود در آسیای میانه و روسیه بودند.

چکاوک هدهدی

 

 پرنده‌نگری در مسیر تالاب بند‌علی‌خان

 

همچنین گونه های دیگری از پرندگان مانند سنقر سفید، چکچک دشتی، باقرقره شکم سیاه و دسته بزرگ خروس کولی ها در مسیر مشاهده گردید. 

 

 

سنقر سفید

 

میزان آب در تالاب قابل قبول بود ولی به دلیل باد شدید پرندگان در لابلای نی‌ها و شاخ و برگ‌ها پناه گرفته بودند و در دورست ها نیز تعدادی اردک سرسبز در حال پرواز مشاهده شدند. پس از صرف صبحانه‌ی دیرهنگام، به مسیر اصلی برگشتیم و از اتوبان گرمسار به قم رهسپار تالاب مُره شدیم. در بین راه نیز توقفی داشتیم و 4 تیهو را مشاهده کردیم.

 خوشبختانه تالاب مُره که بیشتر توسط رود شور که از استان های زنجان و قزوین سرچشمه می‌گیرد تغذیه می‌شود، پرآب و پر از پرنده بود و به همین دلیل توقف‌های متعددی در امتداد جاده برای مشاهده پرندگان داشتیم. دسته های بزرگ غاز خاکستری، تنجه، خوتکا و ده‌ها آوُسِت به همراه پرندگان آبزی مشاهده شدند. 

 

تالاب مُره

 

این تالاب به دلیل داشتن مناظر زیبا برای عکاسی مکان مناسبی است که در تصاویر زیر شاهد پرواز دسته تنجه ها با پس زمینه دماوند و دسته غازها با پس زمینه توچال هستید.

 دسته تنجه ها در حال پرواز 

 

دسته غاز‌های خاکستری

 

متاسفانه این زیستگاه مناسب تالابی فصلی که در یک منطقه نیمه بیابانی با ارزش های اکولوژیکی بالا واقع است، به دلیل جانمایی نامناسب اتوبان قم-گرمسار که در سال های اخیر طراحی و ساخته شده است، شاهد تصادفات جاده‌ای حیات وحش از جمله جغد تالابی است که در این برنامه هم مشابه با بازدید گذشته، لاشه جغد تالابی که در اثر تصادف با خودروهای عبوری کشته شده بود در وسط جاده مشاهده شد. 

لاشه جغد تالابی که در اثر تصادف با خودرو‌های عبوری کشته شده است.

 

چک لیست های پرندگان مشاهده شده در این برنامه

پرندگان منطقه بند‌علی‌خان: https://ebird.org/checklist/S82199699

 پرندگان تالاب مُرّه قم: https://ebird.org/checklist/S82200008

با تشکر از خانم میترا دانشور جهت ثبت گونه ها در سایت ebird

 

شرکت کنندگان در این برنامه

 

محمدرضا آیت‌اله‌زاده - پگاه جابری - فاطمه جوان - نادیا خسروی - میترا دانشور - مهدی دربان - مسعود یساره‌افرا - محمد صیدی - کیمیا کیقبادی - ساناز محمدحسن - چنگیز محمودزاده 

راهنمای پرنده‌نگری: ابراهیم شکوهی


تاریخ ارسال: 1399/12/06
نظرات شما:

         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد