باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

مشاهده گونه های کمیاب جغد ماهیخوار و جغد طلایی

 

مشاهده گونه های کمیاب جغد ماهیخوار و جغد طلایی

بنا بر اعلام کمیته ثبت پرندگان ایران دو گونه جغد کمیاب ایران در روستاهای شهی و پامنار از روستاهای حوالی سد دز از توابع شهرستان دزفول واقع در استان خوزستان در تاریخ  27 مهرماه 98 توسط آقایان هادی امینی، ابراهیم شفیع زاده، جمشید کریمی زاده، مسعود ساسانی و افشین موسی زاده مشاهده و عکاسی گردید.

جغد ماهیخوار با نام انگلیسی Brown fish owl و نام علمی Ketupa zeylonensis گونه کمیابی برای کشور ما می باشد. با توجه به زیستگاه عمدتاً دور از دسترس و پنهان کاری این پرنده مشاهده آن نسبتاً دشوار است بنابرین از گونه های مورد علاقه پرنده نگران (Birdwatcher) برای مشاهده می باشد. 

پراکنش این پرنده در جنوب و جنوب شرق آسیا و به ندرت در اروپا (نقاطی از کشور ترکیه) است لذا کشورهایی نظیر هند و سریلانکا که بیشتر از کشور ما از پتانسیل های پرنده نگری کشورشان برای جذب توریست های خارجی استفاده نموده اند، سالانه میزبان گردشگرانی هستند که برای دیدن این جغد و سایر پرنده های با جغرافیای زیستی ایندومالایا یا اورینتال به این مقاصد سفر می کنند.

این جغد و زیستگاه آن می تواند مقصد و بهانه مناسب و جذابی برای سفر باشد. بنابرین لازم است در حفظ زیستگاه و این گونه ارزشمند کوشا باشیم.

 جغد ماهیخوار - عکس از آقای هادی امینی

نقشه پراکنش جغد ماهیخوار در جهان بر اساس اطلاعات سایت ایبرد (ebird)

 

 جغد ماهی خوار - عکس از هادی امینی

 


 

گونه جذاب دیگری که در این سفر مشاهده و گزارش گردیده است گونه ارزشمند جغد طلایی یا جغد عمانی با نام انگلیسی Omani owl و نام علمی Strix butleri است. این جغد نیز از گونه های بسیار کمیاب کشور ما می باشد و با توجه به شب فعال بودن آن، مشاهده آن در طبیعت بسیار دشوار است.

پراکنش این گونه نیز در نواحی جنوب و جنوب شرق ایران می باشد و عمده گزارش آن از کشور عمان بر اساس نقشه زیر از سایت ایبرد است.

 

 نقشه پراکنش جغد طلایی در جهان بر اساس اطلاعات سایت ایبرد (ebird)

 

جغد طلایی- عکس از آقای هادی امینی


اگر علاقمند هستید برای آشنایی بیشتر با جغدهای ایران مطالب بیشتری مطالعه فرمایید کتاب جغد های ایران نوشته آقای پرویز بختیاری پیشنهاد می گردد. برای تهیه این کتاب می توانید از اینجا اقدام فرمایید. 


تاریخ ارسال: 1398/07/30
نظرات شما:

         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد