باشگاه پرنده نگری ایرانیان
خانه پرندگان ایران وبلاگ
سبد خرید جستجو اعضا زبان

گزارش سفر به ذخیره گاه زیست کره توران 97/08/24

خارتوران شامل سه محدوده پارک ملی، پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده است. و بزرگ ترین ذخیره‌گاه زیستی ایران محسوب می‌شود. این پهنه وسیع محل زندگی تعداد زیادی گونه پستاندار، پرنده، خزنده و دوزیست است. شاخص ترین آنها یوز آسیایی و گورخر ایرانی است. و البته یکی از مهم ترین زیستگاههای زاغ بور تنها گونه پرنده اندمیک ایران.

به پیشنهاد احسان قرار گذاشته بودیم یک سفر دوستانه باشگاهی برای پرنده نگری و دیدن زاغ بور به کویر خارتوران برویم. تا اینکه چهارشنبه 23 آبان ساعت 2 از تهران راه افتادیم ساعت 8 شاهرود بودیم. در شاهرود به اتفاق دو نفر از دوستان احسان که از راهنمایان گردشگری شاهرود بودند عازم قلعه بالا شدیم. ساعت 10 شب اقامتگاه عمو حسین بودیم.

صبح زود با سه ماشین، راه محیط بانی دلبر را در پیش گرفتیم.

در کلاته عنابو توقف کردیم. برخی مشاهدات ما در اینجا شامل دم سرخ پشت بلوطی و مگس گیر سینه سرخ و سهره زرد بود.

بعد از آن رفتیم محیط بانی و با انجام هماهنگی لازم برای دیدن گورخرها براه افتادیم. خوشبختانه در مسیر یک گله از گورها را دیدیم.

برای ناهار در مسیر بازگشت در کنار باغات نزدیک محیط بانی توقف کردیم و بعد از کمی استراحت پایش را شروع کردیم. مشاهدات ما در اینجا عبارت بودند از: گنجشک سینه سیاه و چکاوک کاکلی و زیرگونه نقابدار دم جنبانک ابلق

بعد از ظهر به سمت روستای خانخودی رفتیم. از بقایای قلعه طاهر آباد بازدید و در باغات اطراف چرخی زدیم و غروب به اقامتگاه برگشتیم.

صبح روز بعد به قصد دیدن زاغ بور تصمیم گرفتیم به سمت رضا آباد برویم. با دیدن یک فرد یلوه آبی در کال شور توقف کردیم. برخی مشاهدات ما در اینجا شامل چکاوک بیابانی و چکاوک آسمانی و سسک جنبان بود.

دوباره راه افتادیم و تمام حواسمان به اطراف بود تا اینکه متوجه دو زاغ بور شدیم. با تمام احتیاطی که برای نزدیک شدن به آنها به کار بردیم نتوانستیم در موقعیت مناسب عکاسی قرار بگیریم و فقط از دو چشمی تلسکوپ و دوربین هایمان برای دقایقی زیر نظرشان داشتیم تا اینکه از دید ما کاملا دور شدند.

بعد از رسیدن به روستای رضا آباد هر کس به سویی رفت به امید دیدن چیزی تازه. و جالبترین مشاهدات ما در این روستا هم شامل سهره جنگلی و سهره دمگاه سفید و خوتکا و غراب بود.

در مسیر بازگشت با خوش شانسی چند زاغ بور را که نزدیک جاده بودند دیدیم و بدون پیاده شدن از ماشین دل سیر تماشا کردیم و عکس گرفتیم. بعد که خیالمان از عکس گرفتن راحت شد دقایقی را از خودرو خارج شدیم و با دوربین دو چشمی به تماشا نشستیم.

چون بعد از ظهر قصد برگشت به تهران را داشتیم و حسابی هم گرسنه شده بودیم دیگر بدون توقف به روستا برگشتیم. و آبگوشت خوشمزه ای را که صاحبخانه تدارک کرده بود نوش جان کردیم. و تقریبا ساعت 5 بعد از ظهر قلعه بالا را به سمت تهران ترک کردیم.

لیست گونه های مشاهده شده در این سفر:

24 سهره جنگلی common chaffinch

25 سهره دمگاه سفید  brambling

26 سهره زرد  eurasian siskin

27 گنجشک خانگی  house sparrow

28 گنجشک درختی  eurasian tree sparrow

29 گنجشک سینه سیاه  spanish sparrow

30 سار  common starling

31 زاغی  eurasian magpie

32 زاغ بور  pleske's ground jay

33 زاغ نوک سرخ  billed chough

34 غراب  northern raven

جبیر و بز وحشی (البته نگهداری در فنس در محوطه محیط بانی) و قوچ و آگامای سر وزغی از دیگر مشاهدات ما در این سفر بود.

سرپرست برنامه: احسان طالبی

همراهان در این سفر: حمید علیخانی و مهری بوجار از شاهرود، محمد رضا و علیرضا مرتضوی نیا، سیامک درفشی، حمید جباری و پگاه میرزایی، حسین طالب لو، رامین محمدی از تهران

تنظیم لیست مشاهدات: علیرضا مرتضوی نیا

تنظیم گزارش: حسین طالب لو

تاریخ ارسال: 1397/09/15
نظرات شما:
1397/09/19  مهدی حسینی
باسلام خیلی دوست داشتم همراهتون باشم و از این زیبایی ها لذت ببرم مخصوصا گورخر ایرانی و زاغ بور و کویر زیبا .ولی زمان برنامه را ندیدم . امیدوارم دوباره برنامه برای این منطقه داشته باشید و همراهتون باشم