باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

تالاب های شهرستان نقده

معرفی تالاب های شهرستان نقده

با تأکید بر سایتهای پرنده نگری

تالابهای نقده از سایت های مهم پرنده نگری در کشور هستند که هر ساله جمع کثیری از پرندگان مهاجر را به خود جذب می نمایند. و برخی از گونه ها بلحاظ شرایط مناسب اکولوژیکی در حاشیه آنها تخم گذاری و زادآوری دارند.

تالابها دارای عملکرد و خصوصیات با ارزش و سودمند در چرخه طبیعت هستند و فواید متنوعی را برای جوامع انسانی و غیر انسانی فراهم می سازند.

در مجموع از 18 تالاب شناسایی شده در شهرستان نقده، سه تالاب تحت عنوان یک سایت در کنوانسیون بین المللی رامسر ثبت شده اند. چهار تالاب دیگر به ثبت ملی رسیده اند. از یازده تالاب باقیمانده برخی خشک شده و برخی به صورت فصلی به حیات خود ادامه می دهند.

پیشتر در یکی از سفرهای باشگاه به معرفی برخی از تالابهای زنده و پویای نقده پرداختیم.

در ادامه این گزارش به استناد مطالعات انجام شده که حاصل کار تعدادی از محققان و فعالان سمن زیست محیطی شهرستان نقده است در دو مقاله ارزشمند، اطلاعات دقیق تر و کاملی از وضعیت تالاب های موجود را برای علاقمندان فراهم آورده ایم.  

امیدواریم چنانچه سفری به نقده دارید و فرصت بازدید از تالابهای شهرستان فراهم است این گزارش برایتان مفید باشد. ضمن اینکه در بازدیدتان حتما رعایت نکات زیست محیطی را خواهید نمود تا آرامش منطقه بر هم نخورد و شما هم بتوانید از همه زیبایی طبیعت منطقه و مشاهده زیستمندان آن اعم از پرندگان، گیاهان و... در کمال آرامش بهره مند گردید.

مقاله اول: شبکه تالابهای شهرستان نقده

مقاله دوم: پرندگان زیبای تالاب های نقده

 

با تشکر از جناب آقای عزیز عذار که این مقالات را در اختیار باشگاه قرار دادند.


تاریخ ارسال: 1397/07/01
نظرات شما:

         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد