باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

مشاهده غواص گلو سرخ در تالاب میقان 96/9/15

برای نخستین بار در مرکز کشور
یک گونه نادر پرنده غواص گلوسرخ در تالاب میقان اراک رؤیت شد
رئیس هیأت مدیره موسسه آوای درنای خاکستری استان مرکزی از رؤیت یک گونه نادر پرنده غواص گلو سرخ در تالاب میقان اراک خبر داد.
ماندانا حضرتی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار کرد: روز شنبه 13 آبان ماه دو فرد پرنده نادر به نام غواص گلو سرخ در تالاب میقان اراک مشاهده شد.

وی تصریح کرد: غواص گلوسرخ یا همان Gavia stellate پرنده‌ای است با 70 سانتی‌متر طول بدن و 116 سانتی‌متر گستردگی بال که تاکنون به تعداد اندک تنها در آب‌های ساحلی دریای خزر رؤیت شده و در آب‌های داخلی کشور به‌ندرت دیده شده است.

رئیس هیأت مدیره موسسه آوای درنای خاکستری استان مرکزی با بیان اینکه این پرنده از لحاظ وضعیت حفاظتی یک پرنده حمایت شده در ایران است که ارزش حفاظتی بالایی دارد، افزود: غذای این‌گونه پرنده ماهی، تخم‌ماهی، قورباغه، نرم‌تنان، حشرات آبزی و سخت‌پوستان است که دلیل فرورفتن کامل در آب برای شکار ماهی به غواص معروف است.

حضرتی با اشاره به اینکه این نخستین بار است که این پرنده در آب‌های مرکز کشور مشاهده می‌شود، ادامه داد: مشاهده گونه‌های نادری از پرندگان همچون غاز پیشانی‌سفید و اردک سرسفید در سال‌های قبل و این پرنده در ماه جاری ضرورت ارتقای درجه حفاظتی تالاب میقان از منطقه شکار ممنوع به منطقه چهارگانه را دو چندان می‌کند و قطعاً اولین اقدام برای حفاظت از چنین پرندگان نادری ارتقای درجه حفاظتی تالاب میقان است.

منبع خبر: http://markazi.farsnews.com/news/13960815001262


تاریخ ارسال: 1396/08/19
نظرات شما:

         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد