باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

مینای خاکستری- پرنده جدید برای ایران

پیشتر گزارشی از مشاهده مینای خاکستری در پارک ملت تهران ثبت شده بود. لکن به دلیل عدم تطابق زیستگاه طبیعی این پرنده با اقلیم و جغرافیای شهر تهران، تشخیص کارشناسان این بود که احتمالاً این پرنده به صورت قاچاق وارد شده و به نحوی در شهر تهران رها سازی شده است. بنابراین این گونه به عنوان پرندگان کشور و شهر تهران ثبت نشد و توسط سازمان محیط زیست زنده گیری شد تا از اثرات تخریبی آن بر محیط زیست جلوگیری گردد.

اما با مشاهده 10 فرد مینای خاکستری در  22 فروردین 1396 توسط گروهی پرنده نگر آلمانی که با راهنمایی آقای ابراهیم شکوهی برای گردشگری و پرنده نگری به منطقه نوبندیان واقع در شمال شرق چابهار (استان سیستان و بلوچستان) رفته بودند، این پرنده به شمار پرندگان ایران افزوده شد.

مینای خاکستری (Bank Myna) با نام علمی Acridotheres ginginianus پرنده متعلق به نواحی ایندومالایایی (اورینتال) است و در نواحی شمال هندوستان و شرق پاکستان و برخی نقاط کشورهای همجوار آنها نظیر نپال عموما ًپراکنش دارد و البته مشاهده آن در کشورهای عمان، کویت، امارات و عربستان نیز گزارش شده است. مشابهت آب و هوایی ناحیه جنوب شرق ایران با نواحی هند و نواحی اورنتال همواره ما را منتظر شنیدن اخباری از این دست می نماید.

گزارش کمیته ثبت پرندگان ایران در این خصوص را اینجا مطالعه فرمایید.

 


تاریخ ارسال: 1396/03/11
نظرات شما:

         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد