باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

پرندگان ایران باقرقره شکم‌ سیاه (کوکر)

Text string:
QR Code:
Error correction:
Output format:
Border: modules
Scale: pixels per module
Version range: Minimum = , maximum =
Mask pattern: (−1 for automatic, 0 to 7 for manual)
Boost ECC:
Statistics:
SVG XML code:
نام فارسی: باقرقره شکم‌ سیاه (کوکر)
نام انگلیسی: Black-bellied Sandgrouse
نام علمی: Pterocles orientalis

ویژگی‌های ظاهری

طول بدن: 33 تا 35 سانتی‌متر

گستردگی بال‌ها: 70 تا 73 سانتی‌متر

ویژگی های شناسایی:

کوکری بزرگ با دم کوتاه و بال‌های نسبتاً پهن است که به واسطه رنگ سیاه شکم تشخیص داده می‌شود. نر و ماده متفاوت و فاقد تغییرات فصلی هستند. پرنده نر بالغ با سر و گردن خاکستری، گلوی بلوطی با لکه‌ای سیاه در پایین آن، سینه خاکستری و طوق سینه‌ای سیاه شناسایی می‌شود. روتنه خاکستری با خال‌های نارنجی و پوش‌پرهای روی بال‌ها و شاه‌پرهای ثانویه نارنجی رنگ است. در پرواز رنگ سفید پوش‌پرهای زیر بال‌ها در تضاد با سیاهی شاه‌پرهای پرواز و لکه سیاه شکم به خوبی به چشم می‌آید. پرنده ماده خاکی رنگ است و روی سر و روتنه خطوط موجی تیره فراوان دارد. گلو زرد و سینه اخرایی و پر از خال‌های سیاه است که در قسمت پایین به طوق سیاهی ختم می‌شود. پرنده نابالغ شبیه به پرنده ماده است.

 عکس از نادره صمیمی

ویژگی‌های زیستی

زیستگاه:

استپ‌های خشک تا نیمه‌خشک، مناطق نیمه‌بیابانی با پوشش گیاهی کوتاه و پراکنده، دشت‌های نمکی، شنی، لومی، رسی یا سنگ‌ریزه‌ای و گاهی کشتزارهای خشک را به عنوان زیستگاه برمی‌گزیند.

عادات رفتاری و زیستی:

معمولاً در دسته‌های متوسط تا بزرگ دیده می‌شود. پرنده‌ای بسیار محتاط است و به دشواری می‌توان به آن نزدیک شد. به صورت عمودی و آرام از سطح زمین بلند می‌شود و پروازی سریع و قدرتمند با بال‌زدن‌های تند و منظم دارد. اوایل صبح و قبل از غروب آفتاب مسافت زیادی را برای نوشیدن آب پرواز می‌کند. بیشتر از بذرها تغذیه می‌کند.

زادآوری:

جوجه‌آوری از اواخر فروردین تا اواسط اردیبهشت در مناطق نیمه‌بیابانی، دامنه‌های خشک، استپ‌های کوهستانی، مناطق دارای سنگریزه، خاک‌های لخت با بوته‌ها و علف‌های کوتاه پراکنده و حاشیه خشک کشتزارها آغاز می‌شود. تک‌همسر است و آشیانه‌اش حفره‌ای کم‌عمق و فاقد پوشش روی زمین است. معمولاً دو تا سه تخم بیضی، صاف، صیقلی، نخودی مایل به کرم تا نخودی، با خال‌ها و لکه‌های قهوه‌ای یا قهوه‌ای مایل به نخودی، بنفش کم‌رنگ و خاکستری مایل به بنفش و به ابعاد 4/32 × 8/46 میلی‌متر می‌گذارد. تفریخ تخم‌ها 23 تا 28 روز به طول می‌انجامد. جوجه‌ها در بدو تولد پوشیده از کرک، توانمند و برای تغذیه مستقل از والدین هستند. اطلاعات بیشتری از دوره پرورش جوجه‌ها در دست نیست.

پراکنش و فراوانی

مقیم استپ‌ها و کشتزارهای مناطق مرتفع سراسر کشور است، اما به ندرت و به صورت محلی در جنوب شرقی کشور نیز دیده می‌شود.

وضعیت حفاظت

در فهرست پرندگان حمایت‌شده جهانی و ملی قرار ندارد. 


مشاهدات اعضا:


         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد