باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

پرندگان ایران دال معمولی (کرکس)

Text string:
QR Code:
Error correction:
Output format:
Border: modules
Scale: pixels per module
Version range: Minimum = , maximum =
Mask pattern: (−1 for automatic, 0 to 7 for manual)
Boost ECC:
Statistics:
SVG XML code:
نام فارسی: دال معمولی (کرکس)
نام انگلیسی: Griffon Vulture
نام علمی: Gyps fulvus

ویژگی های ظاهری

طول بدن:  95 تا 105 سانتی‌متر

گستردگی بال‌ها: 240 تا 280 سانتی متر

ویژگی‌های شناسایی:

درشت جثه با بالهای پهن و دراز با شاهپرهای نخستین گسترده، شبیه به انگشتانی بلند است که سری کوچک و دمی کوتاه و چهار گوش دارد. کمی کوچک تر از «دال سیاه» است و نسبت به «هما» بالها و دم کوتاهتری دارد. نر و ماده همشکل و فاقد تغییرات فصلی هستند. در پرندە بالغ سر و گردن با پرهای ریز و کوتاهی به رنگ سفید مات پوشیده شده و شنلی سفید در اطراف گردن دارد. بدن و پوشپرهای بالها کرم تا قهوهای مایل به زرد کمرنگ هستند و در تضاد با رنگ سیاه شاهپرهای پرواز و پرهای دم به خوبی نمایان است. منقار زرد و قاعدە نیمنوک بالایی در اطراف سوراخ بینی سیاه است. پرندە نابالغ شبیه به پرندە بالغ است ولی رنگ کلی بدن آن قهوه‌ای تیره‌تر است. همچنین منقار خاکستری و شنل اطراف گردن به رنگ قهوهای کمرنگ دیده می‌شود.

دال معمولی،کردستان، مریوان، دریاچه زریبار- عکس از امیر مدیری

ویژگی‌های زیستی

زیستگاه: 

در مناطق مرتفع و کوهستانی، دره‌های باز و استپ‌ها و بیابان‌های خشک به سر می‌برد. 

عادات رفتاری و زیستی:

پرنده‌ای به نسبت اجتماعی است و در زمان تغذیه از لاشه‌ها به طور دسته جمعی دیده می شود. پروازی پرتحرک با بال‌زدن‌های قوی و آرام دارد. با بالهایی باز و بالاتر از سطح بدن بال‌بازروی می‌کند و هنگام پرواز گردن بلندش را به طور کامل به داخل شنل گردنی سفیدش فرو می‌برد. لاشه‌خوار است و زمان زیادی را به جستجوی غذا می‌پردازد. 

زادآوری:

جوجه‌آوری از اواخر بهمن تا اواسط اسفند و با تشکیل کلنی‌های کوچک در پرتگاه‌ها و دره‌های دارای بیرون‌زدگی‌های صخره‌ای آغاز می شود. تک همسر است و آشیان‌هاش تودە مسطحی از شاخه‌ها و ساقه‌هاست که در شکاف صخره‌ها و غارها، گاهی در لبه صخره‌ها بنا می کند. یک تخم نیمه بیضی کوتاه، صاف، سفید رنگ، با خالهای پراکنده قرمز قهوه‌ای و به ابعاد 92.4 × 69.7 میلیمتر می‌گذارد. تفریخ تخم‌ها 48 تا 54 روز به طول می‌انجامد. جوجه‌ها در بدو تولد پوشیده از کرک، تا حدی ناتوان و برای تغذیه وابسته به والدین هستند و در ابتدا توسط غذای نیمه هضم شده و برگردانده شده در کف آشیانه تغذیه می‌شوند. در حدود 110تا 115 روزگی قادر به پرواز می‌شوند و آشیانه را ترک می‌کنند.

پراکنش و فراوانی 

به صورت پراکنده مقیم رشته کوه‌های مهم کشور از آذربایجان در شمال غرب تا رشته کوه‌های البرز، ارتفاعات خراسان، رشته کوه‌های زاگرس، بلندی‌های استان کرمان و کوه‌های مکران تا مرز پاکستان است.

وضعیت حفاظت

 در فهرست پرندگان حمایت شدە ایران قرار دارد و دارای ارزش حفاظتی است.



مشاهدات اعضا:


نام: دال معمولی (کرکس)
عکاس: میترا دانشور
محل مشاهده: گلوگاه
تاریخ: 1399/07/18
نام: دال معمولی (کرکس)
عکاس: احسان طالبی
محل مشاهده: گلوگاه
تاریخ: 1399/07/18
نام: دال معمولی (کرکس)
عکاس: ویدا شمس
محل مشاهده: گیلان
تاریخ: 1401/09/04

         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد