باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

پرندگان ایران چرخ ‌ریسک نیزار

Text string:
QR Code:
Error correction:
Output format:
Border: modules
Scale: pixels per module
Version range: Minimum = , maximum =
Mask pattern: (−1 for automatic, 0 to 7 for manual)
Boost ECC:
Statistics:
SVG XML code:
نام فارسی: چرخ ‌ریسک نیزار
نام انگلیسی: Bearded Reedling
نام علمی: Panurus biarmicus

ویژگی‌های ظاهری

طول بدن: 14 تا 5/15 سانتی‌متر (با احتساب دم به طول هفت سانتی‌متر)
گستردگی بال‌ها: 16 تا 18 سانتی‌متر

ویژگی های شناسایی:

چرخ‌ریسکی بسیار زیبا به رنگ قرمز قهوه‌ای کم‌رنگ همراه با لکه‌های سیاه و سفید روی بال‌های کوتاه و گرد و با منقار کوتاه و نسبتاً ضخیم و قوی و دم بلند است که به آسانی از سایر چرخ‌ریسک‌ها تشخیص داده می‌شود. نر و ماده متفاوت و فاقد تغییرات فصلی هستند. پرنده نر بالغ تارک سر، پس گردن و گوش‌پرهای خاکستری مایل به آبی کم‌رنگ دارد. نوار شاربی پهن و سیاه رنگی دارد که از فاصله بین چشم‌ها تا منقار شروع و به صورت عمود به سمت پایین تا دو طرف گردن امتداد می‌یابد. چشم‌ها و منقار زرد نارنجی و پاها سیاه هستند. روتنه، پوش‌پرهای روی دم و دم قهوه‌ای صورتی روشن و پرهای کناری دم در نوک خود سفید و از سطح زیرین سیاه هستند. بال‌ها قرمز قهوه‌ای، مرکز شاه‌پرهای پرواز، شاه‌پرهای سومین و پوش‌پرهای بزرگ‌تر روی بال‌ها سیاه و حاشیه بیرونی شاه‌پرهای اولیه بیرونی‌تر، سفید هستند که لکه سفید مشخصی را روی بال‌ها ایجاد می‌کند. دم بلند قهوه‌ای بلوطی تا زرد مایل به قهوه‌ای و پرهای آن از مرکز به سمت کناره‌ها کوتاه‌تر شده و حالت بادبزنی ایجاد می‌کند. همچنین پرهای کناری آن در نیمه درونی سیاه و در نیمه بیرونی و نوک‌شان سفید هستند. زیرتنه و پوش‌پرهای زیر بال‌ها سفید مایل به کرم، پهلوها مایل به صورتی و پوش‌پرهای زیر دم سیاه است. پرنده ماده تا حدی شبیه به نر اما کم‌رنگ‌تر و بیشتر نخودی مایل به خاکستری به نظر می‌رسد. تارک سر و روتنه نیز به رنگ صورتی قهوه‌ای دیده می‌شود. صورت خاکستری کم‌رنگ و فاقد لکه سیاه در فاصله چشم‌ها تا منقار و همچنین فاقد نوار شاربی سیاه رنگ است. زیرتنه، سفید کرم یا کرم نخودی و بخش عقبی پهلوها و پوش‌پرهای زیر دم، نخودی و سایه صورتی نامشخصی دارد. چشم‌ها سبز، منقار زرد شاخی و پاها قهوه‌ای مایل به سیاه دیده می‌شود. پرنده نابالغ نر و ماده تا حد زیادی هم‌شکل هستند، اما در پرنده نابالغ نر، فاصله چشم‌ها تا منقار لکه سیاه رنگی دیده می‌شود، منقار نارنجی مایل به زرد است و دمی بلندتر دارد، اما ماده نابالغ لکه خاکستری رنگی در فاصله چشم‌ها تا منقار دارد، منقار قهوه‌ای و دم کوتاه‌تر است.

چرخ ریسک نیزار، مهاباد،نقده، بوکان، سولدوز، کانی برازان- عکس از امیر مدیری

ویژگی‌های زیستی

زیستگاه:

نیزارها و جگنزارهای وسیع و دورافتاده در حاشیه یا درون پیکره‌های آبی شور و شیرین با خاک شنی و رسی را به عنوان زیستگاه برمی‌گزیند.

عادات رفتاری و زیستی:

پرنده‌ای اجتماعی است، اغلب اوقات سال را در دسته‌های کوچک و بزرگ دیده می‌شود و افراد نابالغ نیز دسته‌های مجزا تشکیل می‌دهند. پروازی سریع، مستقیم و معمولاً در ارتفاع پایین بر فراز نی‌ها یا بین آن‌ها دارد و در این حالت دم خود را به صورت شل و آویزان نگاه می‌دارد. به خوبی و با مهارت از نی‌ها بالا و پایین می‌رود. در تابستان بیشتر از بی‌مهره‌ها و در پاییز و زمستان اغلب از بذر گیاهان تغذیه می‌کند.

زادآوری:

جوجه‌آوری از اواخر اسفند و با تشکیل کلنی‌های کوچک و پراکنده آغاز می‌شود. تک‌همسر و به ندرت چندهمسر (یک نر با دو ماده) است و آشیانه‌اش کاسه‌ای عمیق از برگ‌های نی و جگن است که بین ساقه‌های نی و جگن نزدیک سطح زمین بنا می‌کند و درونش را با گل‌آذین نی‌ها و گاهی پر می‌پوشاند. معمولاً پنج تا هفت و گاهی تا دوازده تخم نیمه‌بیضی، صاف، صیقلی، سفید مایل به کرم، با لکه‌ها و خطوط نازک قهوه‌ای تیره و به ابعاد 6/17 × 14 میلی‌متر می‌گذارد. تفریخ تخم‌ها دوازده تا سیزده روز به طول می‌انجامد. جوجه‌ها در بدو تولد عریان، ناتوان و برای تغذیه وابسته به والدین هستند. پرورش جوجه‌ها دوازده تا سیزده روز طول می‌کشد. معمولاً دو تا سه دسته تخم در هر دوره جوجه‌آوری می‌گذارد.

چرخ ریسک نیزار، تالاب کانی برازان- عکس از سیمین منصوری

پراکنش و فراوانی

در پاییز و زمستان در نواحی پست جنوب دریای خزر به صورت کمیاب و نامنظم حضور دارد. همچنین گزارشی از حضور سه فرد در اواسط زمستان سال 1352 در تالاب قلعه‌نو نزدیک تهران و یک گروه در زمان مهاجرت در اوایل بهار سال 1898 میلادی در هریرود خراسان در دست است. در گذشته دور، این پرنده معمولاً در تالاب‌های استان سیستان و بلوچستان (به ویژه در حوضه بمپور، تالاب هامون و دره کورین) جوجه‌آوری داشت و تعدادی افراد نر و نابالغ طی سال‌های1900 و 1901 میلادی از این مناطق جمع‌آوری شدند.

وضعیت حفاظت

در فهرست پرندگان حمایت‌شده جهانی و ملی قرار ندارد.

 



مشاهدات اعضا:


نام: چرخ ‌ریسک نیزار
عکاس: نادره صمیمی
محل مشاهده: مهاباد
تاریخ: 1398/03/04

         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد