باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

علی حاجی آبادی

آشنایی با پرنده‌نگرهای ایران؛ قسمت سوم
در این قسمت از مصاحبه با شخصی آشنا می‌شویم که دقیق، منظم، مهربان و بی‌ریا است. نام او با تالاب صالحیه عجین شده است، شاید باید بگوییم تالاب صالحیه و پرنده‌نگرهایی که در این تالاب پرنده‌نگری می‌کنند مدیون او هستند. او یک پرنده‌نگر برجسته و دانش‌آموخته ارسباران است. از پرنده‌نگری و دیدن پرندگان لذت می‌برد. در بعضی از سفرهای پرنده‌نگری، خانواده‌اش او را همراهی می‌کنند. ایشان زیستگاه‌های پرندگان را که ما به نام زیستگاه‌های حومه شهر می‌نامیم را به خوبی می‌شناسد و در آن مناطق به پرنده‌نگری می‌پردازد. همچنین گاهی به طور منظم مناطقی از خوزستان و تهران را پایش می‌کند و تاکنون رکوردهای خوبی را نیز به ثبت رسانده است. به جغدها علاقه خاصی دارد. اهل کوهنوردی و زراعت به صورت حرفه‌ای است و این خود کمک می‌کند پرندگانی که در این زیستگاه‌ها زندگی می‌کنند را به خوبی بشناسد. تاکنون چندین برنامه آشنایی با پرندگان و پرنده‌نگری را اجرا کرده است. او نفر اول اولین دوره مسابقه پرنده‌نگری جایزه سال آبچلیک در سال 97_98 شده است؛ ایشان کسی نیست جز جناب آقای علی حاجی آبادی که در ادامه مصاحبه من با ایشان را می‌خوانید:

_لطفا خودتون رو معرفی کنید و بفرمایید از کی پرنده‌نگری را شروع کردید؟
_علی حاجی آبادی هستم. متولد 1348 در نیشابور ولی بزرگ شده در شهریار(تهران) و دو فرزند دارم. تحصیلاتم دیپلم تجربی و در زمینه بهینه‌سازی آبیاری و کشت با جهاد کشاورزی همکاری می‌کنم. طریقه آشنا شدنم با مقوله پرنده‌نگری از اینجا بود که در سال 1392 به منظور اخذ مدرک راهنمای کوهستان با موسسه آوای ارسباران آشنا شدم و در کلاس‌های آن شرکت کردم، یکی از سرفصل‌های راهنمایان طبیعت آشنایی با پرنده‌نگری بود که استاد عزیز پرویز بختیاری تدریس می‌کنند و این استارت علاقه‌مندی بنده به پرنده‌نگری بود و در سال 1395 دوره تخصصی راهنمایان پرنده‌نگری رو در موسسه آوای ارسباران گذراندم و گواهی دوره را اخذ کردم.

_اصلا چرا به جای کوهنوردی به پرنده‌نگری روی آوردید؟
_کوهنوردی نیاز به برنامه ریزی و زمانبندی دارد ولی پرنده‌نگری خیر. شما هر روز صبح می توانید به پارک محل زندگی یا یکی از بوستان های اطراف برید و از دیدن پرنده ها لذت ببرید.

_در کجا دوست دارید پرنده‌نگری کنید یا چه مناطقی را برای پرنده‌نگری انتخاب می‌کنید؟
_برای پرنده‌نگری من بیشتر به جاهایی علاقه دارم که چند زیستگاه در کنار هم باشند، چون شانس رکورد پرندگان بیشتری رو داریم ولی در برنامه‌های خاص با هدف گونه‌ی خاص اونوقت با توجه به زیستگاه اون پرنده برنامه سفر رو می‌چینیم.

_پرنده‌نگری درجمع رو ترجیح می‌دهید یا دوست دارید به تنهایی پرنده‌نگری کنید؟
_پرنده‌نگری در جمع رو بیشتر می‌پسندم خصوصا موقعی که با دوستان باتجربه باشد چون درکنار دوستانم بیشتر می‌آموزم.

_از نظر شما چه موقع برای پرنده‌نگری در روز مناسب‌تر است؟
_ساعات اولیه صبح بهتره چون پرنده‌ها گرسنه هستند و مشغول تغذیه می‌شن و بیشتر میشه بهشون نزدیک شد. در ضمن گونه‌های خجالتی از لابه‌لای بوته ها بیرون میان و میشه اونا رو دید.

_تا الان شب پرنده‌نگری کرده‌اید؟
_بله برای رکورد گونه‌هایی که شب‌ها فعال هستند.

_چه فصلی را برای پرنده‌نگری انتخاب می‌کنید؟
_فصل بهار موقع رفتار جفت‌یابی پرنده‌ها زمان خوبیه برای پرنده‌نگری.

_در بین پرندگان ایران صدای کدام پرنده برای شما دلنشین‌تر است؟
_خب چون من در کودکی در باغ و مزرعه صدای بلبل هزاردستان رو همیشه می‌شنیدم برام خیلی دلنشین‌تره. همچنین صدای مرغ حق که خاطرات کودکی رو برام زنده می‌کنه.

_دوست دارید کدام پرنده را در طبیعت ایران ببینید؟
_از دیدن گونه‌های خاص و در معرض خطر انقراض لذت می‌برم و آرزوی دیدن جغد برفی رو در ایران دارم.

_آیا برای دیدن پرنده‌ای تا الان سفر کرده‌اید؟
_بله بیشتر سفرهای طبیعت‌گردی بنده به منظور دیدن پرنده‌ها ترتیب داده میشه.

_عکس العمل خانواده‌تون چیه در مورد اینکه پرنده‌نگری می‌کنید؟
_خانواده من از پرنده‌نگری با من خوشحال هستند و از دیدن اونا لذت می‌برند ولی خب بعضی اوقات که مثلا تو اتوبان با سرعت در حال رفتن به مسافرت هستیم و ناگهان با دیدن یک گونه ترمز می‌کنم با اعتراضشان مواجه می‌شوم.

_تا الان فرزندانتون رو با خودتون به پرنده‌نگری بردید؟
_بله زیاد، خصوصا در برنامه‌ی گرامی‌داشت روز ملی پرندگان مهاجر و دیدن تالاب‌ها.

_بهترین و یا زیباترین رکوردتون از کدام پرنده است؟
_جغد انبار و کوکر دم‌دراز.

_نظرتون در مورد اولین دوره‌ی مسابقه‌ی پرنده‌نگری آبچلیک چیه و چه احساسی داشتید وقتی فهمیدید که نفر اول شدید؟
_مسابقه‌ی پرنده‌نگری آبچلیک از این نظر که احساس می‌کردم در یک کار گروهی شرکت کردم که می‌تونه کمک کنه به شناسایی بیشتر و دقیق‌تر شدن نقشه پراکنش گونه‌ها برام خوشایند بود، همچنین به جهت آشنا شدن با دوستان پرنده‌نگر جدید و اینکه نتیجه‌ی یک سال فعالیت رو می‌تونستم ببینم برام لذت‌بخش بود و وقتی فهمیدم که در مسابقه برنده شدم بالطبع احساس رضایت و خوشحالی داشتم. چون تا لحظه آخر فاش نکرده بودن که چه کسی اول شده، و واقعا من و همسرم سورپرایز شدیم. اون روز یه روز خاطره انگیز بود برای بنده چون وقتی از برنامه آبچلیک به منزل برگشتیم دیدم دخترم کیک گرفته و یه جشن کوچولو هم توی منزل برپا شد و جاتون خالی کلی شادی کردیم. چون روز معلم هم بود و یه جشن هم واسه همسرم داشتیم خلاصه جاتون خالی، جشن توی جشن بود.

_در آخر توصیه شما به دوستان پرنده‌نگر چیه؟
_توصیه خاصی ندارم. دوستان پرنده‌نگر همگی از اساتید این رشته هستند و از من بهتر و بیشتر میدونن فقط جهت یاد آوری عرض می‌کنم اصول بایدها و نبایدها در پرنده‌نگری رو بیشتر رعایت کنیم تا خدای ناکرده به محیط زیست از جانب ما صدمه‌ای وارد نشه.
_اگر مطلبی هست که من فراموش کردم بپرسم لطفا خودتون بفرمایید؟
_از شما تشکر می‌کنم و برای همه‌ی دوستان سلامتی آرزومندم و امیدوارم از زیبایی‌های ایران عزیز لذت ببرید.
_من هم از شما سپاسگزارم برای این مصاحبه.
پایان.


تاریخ ارسال: 1399/10/28
نظرات شما:

         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد