باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

مشاهده سهره سرسیاه در پارک جمشیدیه تهران- 95/09/22

طی بازدیدی که آقایان سید بابک موسوی- پرنده نگر و عکاس حرفه ای حیات وحش- و محمد توحیدی فر- از متخصصان برجسته پرنده نگری- به منظور عکاسی از پرندگان پارک جمشیدیه تهران در روز دوشنبه 95/09/22 داشتند یک فرد سهره سر سیاه (common Bullfinch) در میان سهره های نوک بزرگ، در ناحیه غربی پارک مشاهده گردید. 

سهره سر سیاه- عکس از جمشید کریمی زاده- پارک جمشیدیه- 24آذر 95

به نقل از کتاب راهنمای پرندگان ایران آقای جمشید منصوری، سهره سرسیاه معمولاً ساکت است و خود را پنهان می سازد و هرگز به صورت گروهی دیده نمی شود. این پرنده در مناطق جنگلی بخصوص با درختان سوزنی برگ و به تعداد اندک قابل مشاهده است.

بر اساس شواهد موجود گزارش آخرین مشاهده سهره سرسیاه در تهران به سال 89 بازمی گردد و احتمالاً گزارشی از مشاهده این گونه در این سالها در دست نمی باشد. متخصصان بر این اعتقادند که احتمالاً سرمای نسبتاً شدید امسال عامل مشاهده برخی گونه ها در شهرهای جنوبی تر از حد انتظار نظیر شهر تهران شده است. این احتمال می تواند به واقعیت نزدیک باشد زیرا گونه هایی نظیر بال لاکی که گزارش مشاهده آن در چند سال پیش در دست نبود نیز به تعداد نسبتاً قابل توجهی در مناطقی نظیر مشهد، آشوراده و حتی نایین گزارش شده است.

بنابر اظهار آقای محمد توحیدی فر احتمال مشاهده پرندگانی که در فصول سرد و در مناطق سرد سیر انتظار دیدن آنها را داریم، نظیر جغد برفی، برای امسال می تواند دور از انتظار نباشد. 


تاریخ ارسال: 1395/09/28
نظرات شما:

         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد