باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

اردک ماهیخوار کاکلی (مرگوس کاکلی)- پرنده ای جدید برای شهر تهران

اردک ماهیخوار کاکلی (مرگوس کاکلی) پرنده ای از خانواده اردک های ماهیخوار است که گزارش مشاهده آن در تاریخ 25آذر 1395 توسط آقای هومن درودی در دریاچه شهدای خلیج فارس تهران (پارک چیتگر) در اختیار دوستان پرنده نگر قرار گرفت و به این ترتیب گونه ای دیگر بر تعداد پرندگان تهران افزوده شد. گرچه نام این پرنده توسط کمیته ملی ثبت پرندگان در فهرست پرندگان کمیاب ایران قرار نگرفته است، اما بر اساس شواهد موجود این پرنده برای شهر تهران کمیاب محسوب می شود و نیز گزارش مشاهده آن در سایر نقاط ایران کمتر شنیده می شود.

عکس از هومن درودی

عکس از بشیر شریف نیا

اردک ماهیخوار کاکلی (مرگوس کاکلی) یکی از سه گونه مرگوس (اردک های از جنس مرگوس) قابل مشاهده در کشور ماست. جنس نر با سر و گردنی سبز رنگ و جنس ماده با سر و گردنی قهوه ای رنگ شناسایی می شوند. همانگونه که از نام این خانواده مشخص است ماهی خوار های قهاری هستند. در ایران زمستانها به تعداد اندک قابل مشاهده هستند. 

جای خوشحالیست که دریاچه مصنوعی شهدای خلیج فارس با وجود قایقرانی، آلودگی صوتی و وجود جمعیت بازدید کنندگان، به دلیل قرار گرفتن در مسیر مهاجرت پرندگان، همچنان مامنی مناسب برای حضور زمستانی یا عبوری پرندگان است.

دریاچه پارک چیتگر به دلیل حضور مرگوس کاکلی در روزهای گذشته بیش از پیش مورد توجه پرنده نگران قرار گرفته است.

در پایان از آقای هومن درودی که فرصت مشاهده این پرنده در زمان مناسب را در اختیار سایرین قرار دادند تشکر و قدردانی می نماییم.


تاریخ ارسال: 1395/09/28
نظرات شما:

         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد