باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

مشاهده غاز پیشانی سفید کوچک بعد از 12 سال در پارک ملی بوجاق

بعد از 12 سال بار دیگر؛ پارک ملی بوجاق کیاشهر زیر بالهای غاز پیشانی سفید کوچک
11 قطعه پرنده در خطر انقراض جهانی بار دیگر پس از دوازده سال پارک ملی بوجاق کیاشهر را برای زمستان گذرانی انتخاب کردند. روابط عمومی محیط زیست گیلان گزارش می دهد: قربانعلی محمدپور مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان با اعلام این مطلب گفت 11 قطعه غاز پیشانی سفید کوچک سرانجام پس از سال ها به همراه دیگر دستهجات غازها، وارد پارک ملی بوجاق شدند. وی افزود تنها یک غاز پیشانی سفید کوچک آخرین بار در زمستان 1383 در این پارک ملی مشاهده شده بود و بعد از آن در هیچکدام از آماربرداری ها، گزارشی از مشاهده این گونه دیده نشد. محمدپور گفت این نوع غاز وحشی در فهرست گونه های در خطر انقراض جهانی ست و نیاز به توجه بیشتری برای حفاظت از آن احساس می شود.

Image result

(عکس از اینترنت می باشد)

غاز پیشانی سفید کوچک 53 تا 65 سانتی‌متر است؛ از لحاظ شکل ظاهری شبیه غاز پیشانی سفید؛ ولی کوچک تر از آن است و با سفیدی بیشتر پیشانی که تا قسمتی از نوک پیش رفته و منقار خیلی کوچک‌تر و صورتی رنگ‌تر از آن تشخیص داده می شود. ضمنا نوک بال‌هایش در حالت بسته از حد دم تجاوز می کند، معمولا پررنگ‌تر از غاز پیشانی سفید به‌نظر می آید، از نزدیک حلقه چشمی زرد رنگ و متورم بهترین نشانه تشخیص آن است. پرنده نابالغ فاقد پیشانی سفید و راه‌راه عرضی تیره‌رنگ روی شکم، است ولی حلقه زرد رنگ چشم را دارد.
رفتار و پرواز این پرنده شبیه غاز پیشانی سفید است ولی سریع‌تر بال می زند و هنگام تغذیه فعالیت بیشتری نشان می دهد.تعداد این پرنده، در سطح جهانی، کاهش چشمگیری داشته است به نحوی که در زمره ی پرندگان در خطر انقراض قرار گرفته است. بنابراین، اجرای برنامه ی ویژه ی حفاظتی در زیستگاه هایی که دیده می شود ضروری است.غاز پیشانی سفید در ایران، در فصل زمستان، ضمن مهاجرت به‌طور منظم در آذربایجان دیده شده و از پراکندگی فراوانی برخوردار بوده است، اما به رغم شکار بی رویه و نابودی مناطق زیستی، تعداد آنها رو به کاهش نهاده و در سالیان اخیر تعداد انگشت شماری از غاز پیشانی سفید کوچک به صورت اتفاقی و مهاجر عبوری به چشم می خورند.

 منبع خبر: سایت سازمان حفاظت از محیط زیست


تاریخ ارسال: 1395/08/09
نظرات شما:

         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد