باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

مشاهده جغد ماهی خوار در استان کرمان

طی برنامه طبیعت گردی که خانم درنا مجاب، از پرنده نگران خوب کشورمان، به همراه دوستان طبیعت گرد خود خانم ها فیروزه سنجیده و  نازنین صفایى و آقای على عسکرى، در تارخ 95/07/21 از مناطق طبیعی شهرستان رفسنجان، واقع در استان کرمان داشتند به طور اتفاقی موفق به مشاهده جغد ماهی خوار شدند. این مشاهده اولین رکورد از این پرنده کمیاب در استان کرمان می باشد. این مشاهده ارزشمند را خدمت ایشان تبریک عرض می کنیم.

 

جغد ماهی خوار (Brown Fish Owl) از گونه های Oriental کشور ما محسوب می شود. یعنی زیستگاه عمده آن جنوب شرق آسیا و هندوستان می باشد. لکن از آنجا که ایران دارای تنوع اقلیم و زیستگاه می باشد، مشاهده برخی از گونه های Oriental در نواحی جنوب شرق کشورمان یکی از صدها موهبتی است که نثار کشورمان شده است. بر اساس کتاب آقای جمشید منصوری پیشتر گزارشاتی از ثبت این پرنده در حوالی بندر عباس و نواحی جنوب شرقی در دست می باشد و همچنین در دزفول نیز گزارشی از مشاهده آن ثبت شده است. به نظر می رسد مشاهده این پرنده ارزشمند در استان کرمان اولین گزارش ثبتی آن در این استان باشد.

همانطور که از نام این پرنده پیداست ماهی اساس تغذیه اوست. بنابرین انتظار می رود در نواحی متروکه حوالی آبها، دریاچه ها، رودخانه ها و سواحل دریاهایی که اقلیم مناسب زیستی آن را تشکیل می دهند مشاهده شود. کمی شبیه شاهبوف است و از نظر جثه حدود 10 تا 15 سانتی متر از آن کوچک تر می باشد.

 


تاریخ ارسال: 1395/07/26
نظرات شما:

         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد