باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

تالاب صالحیه: تازه ترین سایت پرنده نگری ایران

به گزارش آقای علی حاجی آبادی، از اعضای باشگاه پرنده نگری ایرانیان تالاب صالحیه (قارپوز آباد) از تالابهای قدیمی منطقه حوالی منطقه آبیک قزوین می باشد که متاسفانه بر اثر احداث غیر منطقی و محاسبه نشده ی زه کشی به طول 30 کیلومتر سالهاست که خشک شده و ریزگرد های ناشی از آن مردم منطقه را آزار می دهد دلیل احداث زه کش انتقال آب این تالاب از طریق رود شور به دریاچه نمک قم و تامین آب دریاچه نمک عنوان شده است. اول بهمن ماه سال  94 از محل مازاد آب مصرفی رودخانه کردان با حمایت رئیس شورای روستا، جناب رحیم دامک لو آب به تالاب هدایت شد و تالاب آبگیری گردید.

باشگاه پرنده نگری ایرانیان بنا به رسالت و اهدافی که دارد، افتخار دارد تا اولین مرجعی باشد که خبر وجود این تالاب را به صورت ویژه و تخصصی پوشش داده و به اطلاع علاقمندان برساند. همچنین از پرنده نگران خوب کشور دعوت نماید تا از این مکان دیدن و مشاهدات خود را ثبت و به اطلاع عموم برسانند.

پیش از پرداختن به موقعیت این تالاب، سابقه آن را از زبان رئیس شورای صالحیه و رئیس حفاظت محیط زیست شهرستان نظرآباد، پی میگیریم:

به گفته رئیس شورای روستا، این منطقه در گذشته از شکارگاه های استان تهران به شمار می رفته است و تالاب تقریبا بعد از حدود سی و شش سال پرآب شده است. به گفته وی آب این تالاب از رود کردان تامین شده است. هدف از  احیای این تالاب، جلوگیری از ریزگردها و حفظ محیط زیست منطقه و ذخیره سازی آبهای زیر زمینی عنوان شده است.

به گفته رئیس حفاظت محیط زیست شهرستان، تالاب فصلی روستای صالحیه در نظرآباد تنها تالاب در استان البرز است و خوشبختانه با بارش های ماههای پایانی سال 1394پر آب شده و اکنون شاهد حضور پر شمار پرندگان هستیم.  وی همچنین خاطر نشان کرده است، اگر آب ورودی به این تالاب که از سمت کردان می آید قطع نشود، شاهد این خواهیم بود که در سال بعد پرندگان بیشتری در اینجا حضور پیدا کنند و حتی این مکان را به عنوان زیستگاه و اقامتگاه خود برگزینند.

 انتشار خبر آبگیری تالاب، باعث کنجکاوی ساکنان اطراف و به تبع آن افزایش بازدیدکنندگان از این تالاب شده تا جایی که رسانه های محلی از آن به  عنوان جاذبه جدید گردشگری منطقه نام می برند.

 موقعیت جغرافیایی:

تالاب در پایین دست روستای صالحیه قرار دارد. در تاریخ 12/12/1387 بنا به تصویب نامه هیئت وزیران نام روستای «قارپوزآباد» از توابع دهستان احمدآباد بخش مرکزی شهرستان نظرآباد به روستای «صالحیه» تغییر یافته است.  این روستا در جنوب غربی شهرستان در حاشیه دشت قزوین واقع شده و جزء آخرین روستاهای استان البرز می باشد.

 

 راه های ارتباطی:

 الف: جاده آبیک - صالحیه، به طول 13 کیلومتر

ب: جاده نظرآباد - صالحیه، به طول 15 کیلومتر

 مسیر دسترسی: بهترین نشانی برای رسیدن به تالاب، دنبال کردن تابلوهای راهنما و پرسیدن مسیر فرودگاه آزادی است.

فرودگاه تفریحی و آموزشی «آزادی» از مناطق نمونه گردشگری استان البرز است. این فرودگاه در جنوب غربی شهرستان نظرآباد و در نزدیکی روستای صالحیه واقع شده و به عنوان نخستین مجموعه پروازی بخش خصوصی در کشور است.

بدون وارد شدن به روستا، از جاده فرودگاه آزادی استفاده و با عبور از مقابل فرودگاه، وارد جاده خاکی شده و حدود یک کیلومتر دیگر مسیر را ادامه دهید تا به تالاب برسید.

کمپین حفاظت از تالاب

همچنین رخداد بسیار ارزشمند دیگری که در جریان است به وجود آمدن کمپینی توسط مردم  روستای صالحیه در بهمن ماه سال 94 و کاملا خود جوش و مردمی جهت حفظ تالاب می باشد که اقدامات زیر را انجام داده اند یا مشغول انجام می باشند:

1-احداث آببند به منظور ذخیره ی آب تا در موقع کم آبی بتوانند آب به تالاب تزریق کنند
2-ایجاد اکیپ های مردمی به منظور راهنمایی مردم در مورد استفاده ی صحیح از تالاب وجلوگیری از آلوده کردن آن
3- ایجاد اکیپ بازدارندگان شکار
4- تأسیس گروه تلگرامی و کانال تلگرام جهت معرفی تالاب
5- دعوت از جناب مهندس قاسم پور رئیس محیط زیست البرز و بازدید از منطقه
6- اقدام به غذا دهی به پرندگان (زیرا تالاب از نظر پوشش گیاهی فقیر و نوپا می باشد)
7- اقدام به شناسایی پرندگان تالاب با همکاری آقای علی حاج آبادی و ارسال چک لیست پرندگان به اداره محیط زیست البرز

عکسهایی از تالاب

عکس های فوق توسط آقای علی حاجی آبادی در روزهای 12 و 15 فروردین تهیه شده است.

عکسهای لک لک توسط آقای مهندس طایفه تهیه شده است.

با تشکر از آقایان علی حاجی آبادی و حسین طالب لو که این گزارش را تهیه و در اختیار باشگاه قرار دادند.

 


تاریخ ارسال: 1395/02/03
نظرات شما:
1395/02/04  علی
تشکر بسیار از معرفی این منطقه و عکس های زیبایی که جناب آقای حاجی آبادی زحمت گرفتن آن را کشیدند.

1397/09/14  زهرا مهردوست
عکسها و راهنمایی ها ، بسیار عاااالی ،حتما خواهم رفت،سپاسکزارم از شما

ارسال نظر

         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد