باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
سبد خرید جستجو اعضا زبان

گزارش سفر مشاهده‌ حیات وحش (پستانداران و پرندگان) در پرور و رودبارک | 3 و 4 تیر 1400

اولین برنامه ترکیبی حیات وحش (پستانداران و پرندگان) در تیرماه برگزار شد.

ساعت 4:45 صبح در میدان هروی تهران به سمت استان سمنان حرکت کردیم.

ساعت 7 صبح هنگام صرف صبحانه در پارک جنگلی علی آباد روستای آرادان و معارفه دوستان, یاکریم – کبوتر چاهی و دم جنبانک ابلق مشاهده شد.

در این برنامه دو همسفر خردسال به نامهای آوا و مانی حضور داشتند. که برای من افتخار و مایه خرسندی بود. چرا که می توانستم ابزاری باشم برای اولین تجربه آنها در سن 6 سالگی برای مشاهده پستانداران بزرگی مثل گوزن و بز. که  احتمالا اگر این هدف محقق میشد فراموش نخواهند نمود.

به سمت منطقه پرور ادامه مسیر دادیم. در مسیر پایکا و چک چک دشتی مشاهده شد.

به پرور رسیدیم و همگی یک دل سیر بزهای کوهی با بزغاله های چند ماهه شان را نگاه کردیم. بزهای کوهی سلاطین زیستگاههای کوهستانی هستند.

هدهد و دلیجه معمولی و دم سرخ سیاه پرندگان دیگری بودند که سعادت دیدار آنها را هم داشتیم.

حدود ساعت 12 به سمت منطقه رودبارک حرکت کردیم. در مسیر سبزقبای معمولی و زردپره مزرعه مشاهده شد.

حدود ساعت 2 به رودبارک رسیده و پس از صرف ناهار و استراحت و برقراری چادرهای کمپ ساعت 5 عصر برای دیدن گونه های دیگر حرکت کردیم.

صدای بلدرچین, کبک, قرقاول (تذرو – تیرنگ – خروس), را گوش جان کردیم.

گراز, باغبان طبیعت مشاهده شد که مانی علاقه خاصی به آن داشت و اطلاعات زیادی هم درباره این ساکن ارزشمند هیرکانی به ما داد.

جیجاق, توکای بزرگ و سیاه, زردپره کوهی, سسک گلوسفید و چرخ ریسک بزرگ گونه های دیگری بودند که مشاهده شدند.

سپس, مرال یا گوزن قرمز که بزرگ ترین گوزن ایران هم هست به تعداد, مشاهده شد.

دوربین کشی زیادی داشتیم برای مشاهده خرس قهوه ای و شوکا که میسر نشد.

غروب زیبای جنگل هیرکانی را نوش نگاه کردیم و قبل از تاریک شدن به سمت کمپ حرکت کردیم تا استراحت نموده و برای روز دوم صبح زود دوباره اقدام نماییم.

شب هنگام صدای استرس شوکا کوچک ترین گوزن ایران شنیده شد.

چهارم تیر ماه ساعت 5 صبح برای مشاهده ساکنان هیرکانی حرکت کردیم. گرازها اولین پستانداری بودند که مشاهده شدند.

پس از آن روباه معمولی و گله مرال ها را نوش نگاه کردیم.

صدای چرخ ریسک سرآبی و بلدرچین گوش نواز بود.

قرقاول نر زیبایی را دیدیم که در سایه درختی مستتر بود و هر از چندی آوازی که شبیه خروس هست سر میداد.

دوربین کشی زیادی داشتیم برای مشاهده خرس قهوه ای اما موفق به مشاهده این پستاندار ارزشمند هیرکانی نشدیم.

در واقع یکی از جذابیت های گردشگری حیات وحش, عدم قطعیت آن است برخلاف سبک های دیگر سفر مثل فرهنگی یا طبیعت گردی.

به کمپ برگشته و پس از صبحانه هم گشت کوتاهی در نزدیکی کمپ داشتیم.

چالش پاسخ به سوال را بانوان بنفشه کاظمی و مریم شیرازی برنده شدند اما به اتفاق به آقای سجاد زارعیان هدیه دادند. هدیه این بخش یک کیسه پارچه ای بود.

باشگاه دو جلد کتاب جغدهای ایران را به آوا و مانی به رسم یادگار هدیه داد.

ساعت 2 پس از صرف ناهار و جمع نمودن کمپ به سمت تهران حرکت کردیم.

ساعت 21 به میدان هروی تهران رسیدیم و برنامه به اتمام رسید.

گونه های مشاهده شده پستانداران:

21- چرخ ریسک سرآبی(صدا)

22- چرخ ریسک بزرگ

شرکت کنندگان:

مریم شیرازی، مهسا فراهانی، بنفشه کاظمی، هادی طاهری، مرتضی شیرازی، سجاد سلیمی، سجاد زارعیان، آوا شیرازی، مانی طاهری، سیامک درفشی