باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

گزارش برنامه پرنده‌نگری دوستانه در روز جهانی پرندگان مهاجر - 18 اردیبهشت 1400

گزارش برنامه پرنده‌نگری دوستانه در روز جهانی پرندگان مهاجر

به بهانهٔ روز جهانی پرندگان مهاجر و روز بزرگ ایبرد که با ششمین تاریخ پایش تالاب قنبرآباد برای پروژهٔ سرشماری پرندگان کنارآبزی همزمان شده بود، تصمیم گرفتیم پرنده‌نگری در این روز را در قالب برنامه‌ای دوستانه برگزار کنیم که در مجموع 13 نفر در آن شرکت کردند.

قرار ما،‌ ساعت 5:30 جلوی متروی کهریزک بود. 5 ماشین و 11 نفر از دوستان سر قرار رسیدند و به سمت قنبرآباد حرکت کردیم. پرنده‌نگری را از ورودی روستای قنبرآباد شروع کردیم و دستهٔ بزرگ سار صورتی، مگس‌گیر راه‌راه، زنبورخوار معمولی و سبزه‌قبا تعدادی از مشاهدات جذاب اول صبحمان بود.

با توجه به بارندگی پراکندهٔ شب گذشته، در طول مسیر چاله‌های آبی جلویمان قرار داشت، اما وقتی به ابتدای جادهٔ خاکی رسیدیم، ماشین جلویی در گِل گیر کرد که با همت آقایان جمع، از گل بیرون آمد. در همین اثنا ماشین آخر و دو نفر از پرنده‌نگرهای دیگر هم به جمع اضافه شدند و گروه تکمیل شد. با توجه به شرایط تصمیم گرفته شد یکی از ماشین‌ها راه جایگزین را بررسی کند و ماشین دوم هم از وسط گِل رد شود که باز هم در گل ماند و دوباره دوستان برای کمک دست به کار شدند. راه جایگزین هم وضعیت خوبی نداشت، در نتیجه یکی دیگر از ماشین‌ها با احتیاط خودش را به دو ماشین اول رساند، اما سه ماشین دیگر تصمیم گرفتند همانجا پارک کنند. در میان تلاش برای رد کردن ماشین‌ها،‌ یک چکاوک آسمانی هم بالای سرمان بال‌بال می‌زد.

قنبرآبادعکس از منا نحوی

کل گروه بین سه ماشین رد شده از گل‌ها تقسیم شدند و راه افتادیم، اما هنوز خیلی جلو نرفته بودیم که با آبگیر بزرگی بر سر راهمان مواجه شدیم. این بار ریسک گیر کردن خیلی زیاد بود، پس دو ماشین دیگر هم پارک کردند و تنها ماشین باقی‌مانده از روی تپه‌ها رد شد و خودش را به تالاب رساند. بقیه‌مان وسایل‌هایمان را جمع کردیم و پیاده به سمت تالاب راه افتادیم.

همان جلوی آبگیر که مشغول تصمیم‌گیری برای ادامهٔ کار بودیم، پرستوهای دریایی تیره و گاوچرانک‌ها به استقبالمان آمدند و یک فالاروپ گردن سرخ تنها هم در وسط همان آبگیر جا خوش کرده بود.

فالاروپ گردن سرخ

فالاروپ گردن سرخ - عکس از منا نحوی

بعد از حدود نیم‌ساعت پیاده‌روی به جلوی تالاب رسیدیم و پرنده‌نگری و سرشماری را از حدود 8 صبح آغاز کردیم. همان ابتدای کار، دسته‌ای اکراس سیاه با فاصلهٔ کمی از بالای سرمان رد شدند. حضور تلیله‌های نوک‌پهن در همان جلوی تالاب هم جالب توجه بود.

اکراس سیاه

اکراس سیاه - عکس از سیامک درفشی

قنبرآبادعکس از سیامک درفشی

گروه مشغول بررسی تالاب شد. فلامینگو، کفچه‌نوک، لک‌لک، کشیم بزرگ، خوتکای ابرو سفید، اردک سرسبز، اردک نوک‌پهن، خروس کولی دم سفید، اردک تاجدار و یک سنگ‌گردان از جمله پرنده‌هایی بودند که مشاهده شدند.

سنگ گردان

سنگ‌گردان - عکس از ناصر کاوه

بعد از پایش اولیه، یک گروه با ماشین و بقیه پیاده به بخش دیگری تالاب رفتیم تا کنارآبزی‌ها را هم رصد کنیم. در همین نقطه، دو تن از دوستان از گروه خداحافظی کردند و به تهران برگشتند.

در این قسمت از تالاب تنوع پرستوهای دریایی بیشتر بود و در بین پرستوهای دریایی تیره، نوک کاکایی و بال سفید، یک پرستوی دریایی کوچک دیدیم. سلیم خاکستری، سلیم شنی بزرگ، تلیله کوچک، آبچلیک شکیل، آبچلیک پا سرخ، تلیله شکم سیاه از دیگر کنارآبزی‌های تالاب بودند. حضور یک تلیلهٔ بلوطی هم برایمان جالب بود.

پرستوی دریایی

پرستوی دریایی کوچک در سمت راست، در کنار پرستوهای دریایی تیره - عکس از آبراهام شکوهی

قنبرآبادعکس از منا نحوی

تلیله شکم بلوطی

تلیله شکم بلوطی (سمت راست) در کنار تلیله شکم سیاه - عکس از پدرام خلیلی

دوباره به ابتدای تالاب برگشتیم و این بار همگی پیاده به سمت نیزارها و قسمت کانال رفتیم. در همین حین یک سارگپه جنگلی هم از بالای سرمان رد شد. دم‌چتری‌ها در تکاپو بودند و از هر فرصتی استفاده می‌کردند تا سر شاخه یا بالای تپه بنشینند و آواز سر بدهند. صدای بلبل هزار دستان از لابلای نیزارها به گوش می‌رسید و کوکو هم با صدای خاصش هر از گاهی اعلام حضور می‌کرد. اما بلندتر از همه صدای سسک‌های نیزار بزرگی بود که رخ نشان نمی‌دادند.

سارگپه جنگلی

سارگپه جنگلی - عکس از میترا دانشور

بعد از اتمام پرنده‌نگری در تالاب، پنج نفر با ماشین و بقیه دوباره پیاده به سمت نقطه‌ای رفتیم که ماشین‌ها را گذاشته بودیم. در طول مسیر کورکور سیاه، چک‌چک پشت سفید، کوکو و سنقر تالابی دیدیم. حوالی ساعت یک ظهر و هوای حسابی گرم بود که شربت خنک یکی از دوستان حال همه را جا آورد و بعد از گرفتن عکس یادگاری، راه افتادیم. در ورودی روستا، دو ماشین تصمیم گرفتند به تهران برگردند و باقی دوستان روانهٔ جادهٔ درختی شدند.

قنبرآبادعکس از سیامک درفشی

در این قسمت سرسبز بادخورک، کوکو،‌ حواصیل شب، شیکرا، هدهد، سسک بیدی، سسک سر سیاه، مگس‌گیر راه‌راه، دم سرخ معمولی و زردپره سرسیاه دیده شد، اما مشاهدهٔ شبگرد معمولی بود که دوستان را حسابی ذوق‌زده کرد. مسیر بازگشت به تهران هم با هوای طوفانی و باران همراه بود.

شبگرد معمولی

شبگرد معمولی - عکس از ایمان کریمی

تمام فرازونشیب‌های روز بزرگ ایبرد در کنار لیست پربار پرندگانی که مشاهده کردیم، این روز را حسابی برایمان خاطره‌انگیز و به‌یادماندنی کرد.

شرکت‌کنندگان در برنامه:

نهال حکیم جوادی - نادیا خسروی - سهیل خسروی - پدرام خلیلی - میترا دانشور - سیامک درفشی - آبراهام شکوهی - احسان طالبی - سارا عرب - ناصر کاوه - ایمان کریمی - سید حامد موسوی - منا نحوی

 

لیست گونه‌های مشاهده‌شده:

  1. یاکریم
  2. فالاروپ گردن سرخ
  3. پرستوی دریایی تیره
  4. گاوچرانک
  5. زنبورخوار معولی
  6. دلیجه معمولی
  7. زاغی
  8. چکاوک آسمانی
  9. چکاوک کاکلی
  10. سار صورتی
  11. مگس‌گیر خالدار
  12. گنجشک خانگی
  13. گنجشک سینه سیاه
  14. زردپره مزرعه
  15. آنقوت
  16. تنجه
  17. خوتکای ابرو سفید
  18. اردک نوک پهن
  19. اردک سرسبز
  20. اردک تاجدار
  21. اردک سر حنایی
  22. فلامینگو
  23. کشیم کوچک
  24. کشیم بزرگ
  25. کشیم گردن سیاه
  26. کبوتر چاهی
  27. باقرقره شکم سیاه
  28. کوکو
  29. بادخورک معمولی
  30. چنگر نوک سرخ
  31. چنگر معمولی
  32. چوب پا
  33. سلیم خاکستری
  34. خروس کولی معمولی
  35. خروس کولی دم سفید
  36. سلیم شنی بزرگ
  37. سلیم کوچک
  38. سلیم طوقی کوچک
  39. سنگ‌گردان
  40. تلیله شکیل
  41. تلیله نوک پهن
  42. تلیله شکم بلوطی
  43. تلیله سفید
  44. تلیله شکم سیاه
  45. تلیله کوچک
  46. آبچلیک آوازخوان
  47. آبچلیک خالدار پاسبز
  48. آبچلیک پا سرخ
  49. گلاریول
  50. کاکایی صورتی
  51. پرستوی دریایی کوچک
  52. پرستوی دریایی نوک کاکایی
  53. لک لک
  54. حواصیل خاکستری
  55. اگرت کوچک
  56. حواصیل زرد
  57. اکراس سیاه
  58. کفچه نوک
  59. سارگپه جنگلی
  60. سنقر تالابی
  61. شیکرا
  62. کورکور سیاه
  63. هدهد
  64. زنبورخوار گلوخرمایی
  65. سبزه قبا
  66. سنگ‌چشم پشت سرخ
  67. سنگ چشم دم سرخ
  68. چکاوک پنجه کوتاه کوچک
  69. سسک نیزار بزرگ
  70. چلچله رودخانه‌ای
  71. پرستوی معمولی
  72. سسک بیدی
  73. سسک سر خاکستری
  74. دم چتری
  75. بلبل معمولی
  76. چک بوته‌ای
  77. چکچک پشت سفید
  78. شبگرد معمولی
  79. حواصیل ب
  80. کلاغ ابلق
  81. سسک نیزار معمولی
  82. سسک سر سیاه
  83. دم سرخ معمولی
  84. زردپره سر سیاه

تهیه و تنظیم گزارش: میترا دانشور


تاریخ ارسال: 1400/03/09
نظرات شما:

         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد