باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

بازگشت امید به فریدون کنار- 98/07/29

بازگشت امید تک درنای سیبری به فریدون کنار- 98/07/29

«امید» تک درنای سیبری و آخرین فرد از یک سرمایه ملی امروز 29 مهر 98 برای زمستان گذرانی به منطقه فریدون کنار بازگشت.

امسال دوازدهمین سال است که این تنها بازمانده جمعیت غربی درنای سیبری در جهان، به تنهایی به زیستگاه زمستانی خود باز می گردد.

 

به نقل از افراد محلی حدود 30 سال قبل بیش از 20 فرد از این گونه در این منطقه وجود داشتند که متاسفانه طی این سالها به دلیل عوامل گوناگون از جمله شکار، تخریب زیستگاه و عوامل طبیعی تعداد این گونه کاهش یافت و در نهایت 12 سال پیش با از بین رفتن جفت امید، او تنها بازمانده جمعیت غربی درنای سیبری در جهان شد.

درنای سیبری یکی از 3 گونه درنای قابل مشاهده در کشور ماست که تنها همین یک فرد از آن باقیست. هر ساله علاقمندان و پرنده نگران متعدد داخلی و خارجی برای دیدن این پرنده به منطقه فریدون کنار سفر می کنند. نامهای دیگر آن درنای سفید یا درنای برفی می باشد. این گونه در سال 2000 در لیست سرخ «به شدت در معرض انقراض» IUCN درآمد. 

جالب است بدانید درنای سیبری طولانی ترین مسیر مهاجرت را در میان سایر درناها دارد و در طول مسیر مهاجرت از شمال روسیه تا فریدون کنار در میان تالابهای میانی راه، به استراحت و تغزیه می پردازد. بنابرین خطرات زیادی در طول این مسیر او را تهدید می نماید و بازگشت هر ساله او برای دوست داران محیط زیست امید بخش می باشد.

جمعیت مرکزی درنای سیبری که مسیر مهاجرتشان به هندوستان بود در سال 2002 به طور کامل منقرض گردید و به غیر از «امید» تنها فرد از جمعیت غربی، حدود 3000 تا 4000 (بر اساس آمار سال 2012) فرد از جمعیت شرقی این پرنده به دریاچه پویانگ چین مهاجرت می نمایند که به عقیده پژوهشگران به دلیل عوامل تهدید زا جمعیت آنها نیز پس از 3 نسل کاهش خواهد یافت. بنا به اظهار سایت worldatlas از مهم ترین عوامل تهدید، سد سازی در مسیر مهاجرت آنها می باشد.

پس از شنیدن داستان تراژیک زندگی امید سوالی که در ذهن شنودگان ایجاد می شود این است که چرا برای امید زوجی از جمعیت شرقی معرفی نمی گردد تا بلکه جمعیت غربی نیز احیا شود؟

پاسخ به این سوال چند جنبه دارد که یکی از آنها رفتار این پرنده است. درناها اصطلاحاً تک همسر (Monogumy) هستند , عموماً بعد از یک بار جفت گیری، مجدا به طور طبیعی جفت گیری نمی کنند و در مقایسه با رفتارهای انسانی به زوج خود وفادار هستند بنابرین این یکی از عواملی است که در کنار عوامل تهدید کننده مانع افزایش جمعیت این پرنده زیبا می شود.


چنانچه تمایل دارید برای دیدن این پرنده زیبا با ماه همراه شوید در خبرنامه سایت (صفحه اصلی-بخش عضویت در خبرنامه) عضو شوید یا شماره همراه خود را در بخش نظرات برای ما ارسال نمایید. شماره شما نمایش داده نخواهد شد.


تاریخ ارسال: 1398/07/29
نظرات شما:

         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد