باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

گزارش تور ترویجی در باغستان کرج- 98/02/13

روز جهانی پرندگان مهاجر- جمعه سیزدهم اردیبهشت نود و هشت.

گزارش: تور ترویجی در باغستان کرج.

شرکت کنندگان مهدی و محمد حسین دربان و رامین محمدی زره ناسی

مقدمه:

به مناسبت روز جهانی پرندگان مهاجر و با هدف نشان دادن محیط زیست کوهستانی پرندگان همچنین با  شعار روز جهانی پرندگان مهاجر، "حفاظت از پرندگان: راه حلی است برای آلودگی زباله های پلاستیکی." به منطقه عمومی باغستان در شهر کرج سفر نمودیم و در این چالش توانستیم علاوه بر رکورد برخی پرندگان بومی و مهاجر با دوستان جدیدی از باشگاه هم آشنا شده و بیشتر از هم بدانیم، زیرا همواره بر این هستیم پرنده نگری فعالیتی علمی، تفریحی و تلفیقی است از مسایل فرهنگی و محیط زیست.

در این برنامه ابتدا به منطقه گردشگری باغستان مراجعه نمودیم. (دوستانی که مایل هستند در باره این منطقه بیشتر بداند می توانند از سایت مجله صنوبر شماره هفت (http://senobarmag.com)آن را تهیه نمایند). در این روز جمعه شاید به دلیل ازدحام زیاد مردم نتوانسیم برخی گونه‌ها را ببینیم، با این حال دیدن بوتیمار کوچک در این اینجا یک رکورد جدید بود.

ادامه برنامه را با هدف دیدن پرندگان شکاری به ارتفاعات بالاتر رفتیم (1800 به بالا). شاید به دلیل ابری بودن و باد شدید این فرماندهان آسمان رخی به ما نشان ندادند، با این حال رکورد دلیجه معمولی و برخی پرندگان کوهستانی جای خالی آنها را پر نمود. در این بین مهدی به من گفت که هفت رکورد جدید داشته، بسیار خوشحال شدم چون همواره به عنوان یک راهنما دوست دارم هم‌راهانم تجربه جدید داشته باشند. بماند که برای دیدن پرندگان شکاری خیلی صبر کردیم حتی خواب کوتاهی هم من انجام دادم، جای همه خالی در هوای کوهستان بسیار چسبید.

پیام  این سفر

زباله پلاستیکی: این موضوع چالش قرن 20 و 21 و چه بسا تا 22 و... هم بیانجامد، من در این باب یک مقاله ترجمه نمودم که دوستان می‌توانند آن را در شماره چهارم فصلنامه صنوبر بخوانند (زباله‌ها در لانه پرندگان راوی چه داستانی هستند | نینا استروچلی،). لیکن باید در موضوع زباله‌ها در طبیعت و این سفر که ما انجام دادیم بگویم؛ در منطقه کوهستانی آنجا که نظارت کمتر است، پلاستیک همه جا دیده می‌شود. زیان کار اصلی هم خود انسان است و بهانه آموزش و... هم در بین نیست. سستی و کاستی ما انسان ها مهم ترین عامل از میان دیگر عوامل است، در مناطق که دارای نگهبانی و مدیریت است می توان با برخی پوسترهای تبلیغاتی و بروشورهای پیام رسان فرهنگ سازی نمود، پرسنل هم که به صورت مداوم در حال جمع آوری هستند، اما در دیگر نقاط چه باید کرد؟ این وظیفه همگانی است. من برخی زمان ها سعی می‌کنم تذکر بدهم آن هم بدون لحن انتقادی، اما باید اعتراف کنم برای من سخت است که بتوانم جلوی خود را بگیرم و به مردم چیزی نگویم. با این حال راه اصلی فرهنگ سازی در همه ابعاد آن است و رفتار ما می‌تواند الگویی مناسب برای همگان باشد.

پیام آخر من این است: با مهر می توان رشد نمود.

دوستان که مایلند می توانند برنامه های مشابه را در سایت باشگاه مطالعه کنند.

http://www.iranianbirdingclub.com/list.asp?refer=3034

لیست پرندگان رکورد شده در این برنامه؛ 18 گونه شامل:

1-        چرخ ریسک بزرگ

2-        مرغ مینای معمولی

3-        شانه به سر (هد هد)

4-        سسک بیدی معمولی

5-        چکچک پشت سفید

6-        دلیجه معمولی

7-        کورکور سیاه

8-        گنجشک خانگی

9-        بوتیمار کوچک

10-     پیپت دشتی

11-     چکچک کوهی

12-     چکچک گوش سیاه

13-     چک بوته ای

14-     غراب

15-     چکاوک کاکلی

16-     احتمالا گنچشک کوهی

17-     کمر کلی بزرگ

18-     کلاغ ابلق

رامین محمدی زره ناسی

سیزده اردیبهشت 1398


تاریخ ارسال: 1398/02/19
نظرات شما:

         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد