باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

مینا

نام فارسی: مینا (مرغ مینا)    

مینا در واقع یک نام هندی است که ریشه‌ای سانسکریتی دارد و از زبان هندی به سایر زبان‌ها راه یافته ‌است.

نام انگلیسی: Common Myna

نام علمی: Acridotheres tristis

راسته: گنجشک سانان

خانواده: سارها

اندازه:  23 تا 27 سانتی متر

زیستگاه: محیط های باز، چمنزارها، مناطق کشت شده، محیط های باز جنگلی

(از محیط های متراکم جنگلی اجتناب دارد). مرغ های مینای ساکن در شهرها معمولاً لانه های خود را زیر سقف و شیروانی و یا بالای درختان می سازند. گاهی نیز از سوراخ هایی که در بدنه درختان توسط حیوانات دیگر به وجود آمده استفاده می کنند.

تغذیه: تقریبا همه چیز خوار ولی 80 درصد رژیم غذایی اش را حشرات تشکیل می دهد.

مشخصات ظاهری:

پراکنش:

این پرنده بومی قاره آسیا از چین تا ایران پراکنش دارد و بسرعت در حال گسترش در دیگر نقاط مختلف جهان است. بنابراین افزایش جمعیت و سازگاری بالای این گونه می تواند خطری برای دیگر پرندگان بومی محسوب شود.

مرغ مقلد

مینا را مرغ مقلد هم میگویند. و سودجویان مدعی می شوند این پرنده قدرت یادگیری و تکلم به زبان انسان را دارد. و به همین دلیل شکار و قاچاق این پرنده رواج دارد. ولی واقعیت این است که یادگیری مرغ مینای معمولی بخصوص اگر در سن بزرگسالی باشد تقریبا کم است و ممکن است تلاش شما نتیجه ندهد.

 البته مینا قادر است صداهایی را تقلید کند. ولی تقلید صدا فقط مختص این پرنده و به معنای حرف زدن نیست. برخی پرندگان برای جفت یابی و جلب توجه جنس مخالف یا تعیین قلمرو (گول زدن و فراری دادن پرندگان بزرگ تر از خود) صدای پرندگان دیگر حتی حیوانات را هم تقلید می کنند.

دهها گونه مینا در دنیا وجود دارد. ولی فقط دو گونه مینای معمولی و خاکستری در ایران دیده شده و حضور دارند. اگر گونه دیگری از این خانواده در جایی (بجز باغ های پرندگان) دیدید مطمئن باشید که به روش غیرقانونی و قاچاق از دیگر کشورها وارد شده و زیستگاهشان ایران نیست.

مینای خاکستری

نام فارسی: مینای خاکستری

نام انگلیسی: Bank Myna

نام علمی: Acridotheres ginginianus

راسته: گنجشک سانان

خانواده: سارها

اندازه: 20-24 سانتیمتر

زیستگاه: به طور کلی در میان صخره ها دیده می شوند. ولی به شدت به سکونتگاههای انسانی مانند شهرها و مناطق کشاورزی وابسته شده است.

تغذیه: رژیم غذایی همه جانبه، شامل حشرات، میوه، دانه ها، نوزادان وزغ و قورباغه و زباله های غذایی که توسط انسان ها رها شده است.

یک پرنده اجتماعی است که معمولا در گروه های کوچک یا به صورت جفت است. صدای آن تا حدودی نرمتر از مینای معمولی است.

پراکنش:

 

مینای خاکستری پرنده متعلق به نواحی ایندومالایایی (اورینتال) است و در نواحی شمال هندوستان و شرق پاکستان و برخی نقاط کشورهای همجوار آنها نظیر نپال پراکنش دارد و مشاهده آن در کشورهای عمان، کویت، امارات و عربستان نیز گزارش شده است. مشابهت آب و هوایی ناحیه جنوب شرق ایران با نواحی هند و نواحی اورینتال موجب شده است که این پرنده در ایران هم گزارش و جزو پرندگان ایران ثبت شود.

اولین مشاهده ثبت شده رسمی در سال های اخیر مربوط به فروردین 1396 در منطقه نوبندیان واقع در شمال شرق چابهار (استان سیستان و بلوچستان) می باشد.

 

تهیه و تنظیم: حسین طالب لو


تاریخ ارسال: 1397/06/21
نظرات شما:
مطالب مرتبط:

         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد