باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

سفر به سرزمین تالاب ها - قسمت اول

گزارش سفر به تالاب کانی برازان

در ادامه سفرهای اختصاصی باشگاه این ماه تصمیم گرفتیم به همراه تعدادی از اعضای باشگاه سراغ تالابهای معروف شهرستانهای نقده، مهاباد و بناب برویم. میدانستیم با وجود پایداری هوا تا اواخر ماه آبان و شروع نشدن بارشهای پاییزی در کشور، تالابها حال و روز خوشی ندارند و گزارش قابل توجهی هم از ورود دسته های پرندگان مهاجر به مناطق مورد بازدید نداشتیم. با این حال بر اساس برنامه زمانبندی سفرهای باشگاه، برای بازدید و پایش تالابهای منطقه سفر را آغاز کردیم. سرپرستی برنامه را خانم سمیه کاظمی از پرنده نگرها و فعالان زیست محیطی نقده برعهده داشتند. سایر اعضای گروه در این سفر محمد پاکروش، سیامک درفشی، حسین طالب لو و فرشته کاظمی بودند. حمید حامد نیا هم در نقده به ما پیوستند.

از آنجا که گزارش این برنامه قدری طولانی است. آن را در چهار قسمت تقدیم میکنیم.

چهارشنبه 96/8/24 ساعت 7 شب با اتوبوس از ترمینال غرب عازم مهاباد شدیم. حوالی طلوع صبح به روستای قره داغ و در ادامه به تالاب کانی برازان رسیدیم.

این تالاب با وسعت حدود 900 هکتار در قسمت شمالی حوزه آبریز رودخانه های مهاباد چای و سیمینه رود واقع است. کانی برازان یکی از مهم ترین تالاب های اقماری جنوب دریاچه ارومیه است که زیستگاه پر ارزشی را برای پرندگان آبزی فراهم کرده است. و از سوی کمیته ملی طبیعت گردی کشور به عنوان (نخستین سایت پرنده نگری ایران) معرفی شده است.

با بالا آمدن آفتاب از زهر سرمای صبحگاهی کاسته شد و بعد از صرف صبحانه، پایش را شروع کردیم. دسته های کوچک پراکنده ای از خوتکا، اردک سرسبز و چنگر در قسمت شمالی تالاب مشاهده شدند. تک و توک هم اردک نوک پهن، گیلار، پلیکان و فلامینگو در بین اشان بود. آنچه را که در دیدرس بود با تلسکوپ گشتیم تا شاید عروس غاز ببینیم که توفیقی نداشتیم. مسیر نیزار را پیش گرفتیم و مدت زیادی صرف دیدن چرخ ریسک های نیزار کردیم که مرتب از یک دسته انبوه نی به دسته دیگری در حال رفت و آمد و جابجایی بودند.

چرخ ریسک نیزار - عکس از سیامک درفشی

لیست مشاهدات در این روز:

اردک نوک پهن، اردک سر سبز، اردک سر حنایی، فیلوش، گیلار، خوتکا، آبچلیک پا سرخ، سنقر تالابی، چنگر، غاز خاکستری، خروس کولی، فلامینگو، پلیکان سفید، حواصیل خاکستری، چرخ ریسک نیزار، اگرت بزرگ، باکلان کوچک، آبچلیک شکیل، پرستو دریایی بال سفید، سنگ چشم دم سرخ، سارگپه پا بلند، کبوتر چاهی، زاغی، گنجشک خانگی، سار، کلاغ ابلق

در این برنامه آقای فرشید دیلمقانی از پرنده نگرهای خوب نقده ما را همراهی کردند و از تجارب ایشان هم بهره بردیم.

بعد از ظهر قدری سمت شرقی تالاب را پایش کردیم و حدود ساعت 3  منطقه را ترک کردیم تا قبل از غروب بتوانیم از تپه باستانی و قلعه حسنلو واقع در 12 کیلومتری جنوب غربی دریاچه ارومیه و 9 کیلومتری شمال شرقی شهرستان نقده بین دهکده‌های امین‌لو و حسنلو بازدید داشته باشیم.

تپه باستانی حسنلو

یک ساعت مانده به غروب به روستای حسنلو رسیدیم. تپه حسنلو را با نام جام زرین حسنلو که در کاوشهای سال 1337 پیدا شد، می شناسیم.

چون بازدید از تپه باستانی حسنلو از قبل در برنامه سفر پیش بینی شده بود. روز جمعه هفته قبل از سفر به موزه ایران باستان در خیابان سی تیر تهران رفتم. تا با دوره های تمدنی مقارن با سکونت اقوام در تپه حسنلو و دشت سولدوز و کشفیات ارزشمند در کاوشهای تپه، اطلاعات بیشتری کسب کنم. اگر در مورد این سایت از قبل مطالعه نداشته باشید و همینطوری برای بازدید بروید احتمالا، نه راهنمایی در کار خواهد بود و نه چیز زیادی از بنای بازسازی شده دستگیرتان خواهد شد. به طور نمونه به این تابلوهای راهنما نگاه کنید.

مطالعه بیشتر در مورد تاریخچه منطقه را به خوانندگان واگذار میکنم. اگر هم توانستید از موزه ملی ایران بازدیدی داشته باشید.