باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

مشاهده سه قطعه غاز پیشانی سفید در تالاب زریبار

در تاریخ 26/08 /1394 در طی رصد روزانه تالاب زریبار جهت ثبت روزانه پرندگان تالاب زریبار 3 فرد غاز پیشانی سفید مشاهده و ثبت.
غاز پیشانی سفید پرنده ای به طول 72 سانتیمتر با اسم علمی Anser albifrons و نام انگلیسی White _Fronted Goose و اسم کردی قازه لاله.
این پرنده زیبا از راسته غازسانان و تیره مرغابیان پرنده ای بسیار خجول و محتاط است که بیشتر در گله های 2 الی 20. تایی به صورت اجتماعی زندگی می کند.
غازها باتوجه به عادت و رفتار شان شبانه برای استراحت و امنیت به عرصه های آبی پناه می‌برند و روزانه در مراتع و مزارع گندم و جو به دنبال تغذیه دیده میشوند
این پرنده که سالیان زیادی ست از ایران جهت مسیر مهاجرت و مکانی برای زمستان گذرانی استفاده می کنند ولی متاسفانه طوری جمعیتش کاهش یافته که با دیدنش گل از گل طبیعت دوستان و پرنده نگرها میشکفد.
هرچند متاسفانه این پرنده زیبا و همقطاران مهاجرش غریبانه این روزها بر سر تخته بازار پرنده فروشان فریدونکنار شمال و بازارهای مشابه جنوب مثل بازار کیان اهواز با سرهای بریده و بدنهای  بی پر و سرد میفروشند ولی خوشبختانه جای بسی خوشحالیست که در دیار زریبار و مردمان مهمان نوازش از امنیت خوبی برخوردارند.
به امید روزی که بر فراز زریبار و جای جای ایران دسته های بزرگ غاز با صدای زیبایش طنین افکن آسمان و نوید بخش گذر فصل هایمان باشند.


تاریخ ارسال: 1394/09/02
نظرات شما:

         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد