باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

آشنایی با بادخورک معمولی

معرفی بادخورک معمولی

تهیه و تنظیم: ابراهیم شکوهی

آخرین به‌روز رسانی: 15 اسفند 1402

بادخورک معمولی حامد موسوی common swift

تاکسونومی

بادخورک معمولی در انگلیسی Common Swift و با اسم علمی Apus apus از راسته بادخورک‌سانان Apodiformes و از خانواده بادخورکان Apodidae است. بجز بادخوردک معمولی این خانواده در ایران دارای سه گونه‌ی دیگر نیز هست که عبارتند از بادخورک کوهی Alpine Swift، بادخورک دودی Pallid Swift و بادخورک کوچک Little Swift.


دلیل نامگذاری

احتمالا دلیل نامگذاری این پرنده در فارسی به بادخورک... (ادامه مطلب)


جثه

در این میان بادخورک کوهی با 21 سانتی‌متر بزرگ‌ترین جثه و بادخورک کوچک همان‌گونه که از اسمش پیدا است با 12 سانتی‌متر جثه‌ی کوچک‌تری از بقیه دارد. طول بدن بادخورک معمولی تقریبا  16 تا 17 سانتی‌متر است که هم‌اندازه با بادخورک دودی است. در حالتی که بال‌های بادخورک معمولی باز است، فاصله‌ی بین دو سر بال‌ها از یکدیگر 40 تا 44 سانتی‌متر است. وزن بادخورک معمولی حدود 40 گرم است. 


شکل ظاهری

شکل ظاهری بادخورک‌ها مانند ... (ادامه مطلب)


صدا

صدای بادخورک معمولی و بادخورک دودی شبیه به همدیگر است که در پرواز‌ها به صورت جمعی جیغ‌هایی شبیه به "سییییرس سییییرس" است و نمی توان به راحتی از روی صدا این دو گونه را از هم تفکیک نمود. برای شنیدن صدای این پرنده به این صفحه مراجعه نمایید.


رفتار

مطالعات کمی در مورد بادخورک معمولی به‌نسبت سایر پرندگان انجام گرفته است. از آنجایی که این پرندگان حدود 8 تا 10 ماه از سال در حال پرواز هستند ... (ادامه مطلب)


زادآوری

 جفت یابی با دنبال‌ هم کردن و جیغ کشیدن در هوا انجام می شود ... (ادامه مطلب)


زمان مشاهده بادخورک معمولی

بادخورک معمولی پرنده‌ای مهاجر است که معمولا از نیمه‌ی دوم اسفند برای زادآوری از سمت آفریقا وارد ایران می‌شود. به اینگونه پرنده‌ها که با گرم شدن هوا برای زادآوری به ایران می آیند اصطلاحا مهاجر زادآور گفته می‌شود. غالبا بادخورک‌های معمولی تا اوایل تیر ماه در ایران می‌مانند ... (ادامه مطلب)


تاریخ ارسال: 1402/12/19
نظرات شما:

         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد