باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

گزارش برنامه پرنده‌نگری در گلستان (پروژه هیرکان) | 11 تا 14 مهر 1402

نوشته فاطمه مردانی

صبح روز سه شنبه 11 مهر ماه 1402 با 4 همراه به سمت جاده فیروزکوه و از آنجا به سمت گرگان در استان گلستان حرکت کردیم. بعد از صرف ناهار در گلوگاه، حوالی 3 بعد ازظهر بالای تپه‌ای در نزدیکی سایت پرواز درازنو رفتیم تا مشاهده پرندگان شکاری را شروع کنیم.

درازنو

بعد از آن به اقامت‌گاهمان در شموشک رفتیم. پیش‌بینی آب و هوا خبر از بارندگی شدید آخر هفته و هشدار سیل می‌داد و آشوراده یکی از لوکیشن‌های برنامه ما بود، پس در برنامه ریزی گروهی شب اول، تصمیم گرفتیم فردا به سمت بندرترکمن و آشوراده برویم. صبح چهارشنبه پس از صرف صبحانه راهی بندر ترکمن شدیم و با قایق به سمت آشوراده ‌رفتیم. در راه قایقران که پرنده‌نگر محلی بود به ما گفت که لایروبی اکوسیستم منطقه را تغییر داده و شاید نتوانیم به فراوانی قبل، گونه‌ها را ببینیم. او کمابیش درست می‌گفت. یک ساعت‌ونیم گشت زدیم و چند گونه کنار آبزی و اغلب سارگپه‌ دیدیم.

گیلانشاه حنائی

گیلانشاه حنائی - عکس از ابراهیم شکوهی

بعد به لوکیشن پروژه شمارش سال قبل رفتیم و چندین گونه از پرندگان شکاری را دیدیم. آقای شکوهی درباره نحوه شمارش و قواعد پرواز و مهاجرت پرندگان شکاری نکاتی را آموزش دادند.

عقاب شاهی

عقاب شاهی - عکس از ابراهیم شکوهی

عقاب صحرایی

عقاب صحرایی - عکس از ابراهیم شکوهی

با غروب و بازگشت به اقامتگاه پس از کمی استراحت، اولین جلسه آموزشی و بررسی عکس‌های گرفته شده برگزار شد و درباره پروژه حفاظت و شمارش پرندگان شکاری و سازمان‌ها و گروه‌های جهانی فعال و red list ها صحبت کردیم. در آخر شب هم تجربه دیدن جغد جنگلی در فاصله نزدیک را داشتیم.

درنا

درنا - عکس از ابراهیم شکوهی

بارش شدید صبح پنجشنبه باعث شد پرنده‌نگری را به تعویق بیندازیم و باز هم جلسه بررسی عکس‌ها و شناسایی گونه‌ها و نقشه پراکنش گونه‌ها و مسیر مهاجرت را ادامه دهیم. اما نزدیک به ظهر بود که با کم شدن شدت باران ترجیح دادیم به جنگل بزنیم و 5 نفری به سمت ارتفاعات جنگل شموشک رفتیم. باران با فاصله‌های کم شدید می‌شد اما داخل جنگل با وجود درختان کمتر حس می‌شد. صداهای مختلف می‌شنیدیم. دارکوب‌ها و چند گونه دیگر را با کمک نرم افزار Merlin شناسایی کردیم و چند تایی را هم دیدیم. کم‌کم بارندگی و مه شدید شد و گروه‌های دیگری هم که با مینی‌بوس به ارتفاعات جنگل رفته بودند باید با ماشین‌های جنگلبانی برمی‌گشتند. ما هم قبل از شدیدتر شدن باران برگشتیم و انتخابی جز گشت داخل شهر نداشتیم. به سمت بندرترکمن رفتیم و بعد از گشت در شهر نزدیک به شب برگشتیم، کمی صحبت کردیم و زودتر برای مسیر برگشت فردا آماده شدیم.

گروه در شمشوشک

صبح جمعه آب و هوای بعد از باران بسیار مساعد شده بود، پس تصمیم گرفتیم مستقیم عازم تهران نشویم و تا ظهر در تپه‌های خلیل‌شهر به تماشای شکاری‌ها ادامه دهیم. با توضیحاتی که آقای شکوهی در اقامتگاه داده بودند حالا شناسایی برایمان کمی آسان‌تر شده بود، پس از آن به سمت تهران راهی شدیم.