باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

گزارش برنامه پرنده‌نگری در چناقچی و تیره | 25 و 26 خرداد 1402

نوشته علی حاجی‌آبادی

در این برنامه، دوستان هم‌سفر از شهر شیراز، کرج، تهران و ملارد داشتیم. طبق هماهنگی‌هایی که با هم کرده بودیم، دوستان تهرانی ساعت 14 از تهران به ‌راه افتادند و حدود ساعت 14:45 به شهریار، محل قرار ملحق شدند. دوستان کرجی‌ هم رسیدند. و سپس، به سمت رباط کریم و اتوبان تهران-ساوه به ‌راه افتادیم. توقف کوتاهی در محل تلاقی رودخانه شور با اتوبان داشتیم برای دیدن چلچله‌های دم‌گاه سفید. در این مکان، سسک تالابی بزرگ، یاکریم، دم‌جنبانک ابلق و چند گونه دیگر مشاهده شد.

چلچله دمگاه سفید

چلچله‌ دم‌گاه سفید - عکس از الهام شنیتی

مسیرمان را پیش گرفتیم و در اتوبان تهران-ساوه به سمت ساوه حرکت کردیم و سپس وارد اتوبان ساوه-همدان شدیم و پس از مسافت کوتاهی به سمت جاده بویین زهرا تغییر مسیر دادیم. درمسیر، دلیجه معمولی، چک‌چک دشتی و چند گونه دیگر رکورد شد. پس از طی نمودن مسافتی حدودا 30 کیلومتری، از جاده بویین زهرا به سمت شهر رازقان جدا شدیم و بعد از روستای وسمق، به سمت روستای بند امیر رفتیم، که اولین پوینت پرنده‌نگری ما بود.

بند امیر

بند امیر - عکس از ایلیا نیکخواه بهرامی

تا ساعت حدود 20 در این محل به گشت پرنده‌نگری پرداختیم وگونه‌هایی مثل عقاب طلایی، سارگپه پا بلند، سلیم طوقی کوچک، کبوتر جنگلی و چرخ‌ریسک پشت‌بلوطی رو رکورد کردیم. سپس به سمت روستای تیره ادامه مسیر دادیم که برای رسیدن به آن، باید شهر رازقان را به سمت راست و از جلوی پمپ بنزین به سمت دوزج ادامه مسیر بدین و در روستای دوزج، به سمت چپ و روستای مصرقان و چناقچی تغییر مسیر بدین. ساعت حدود 21:30 به روستای تیره رسیدیم و در همون ورودی روستا، یه عدد پامسواکی زیبا وسط جاده ایستاده بود. گویا به استقبال ما آمده بود. در زائرسرای امام‌زاده صالح که قبلا رزرو کرده بودیم، پس از صرف شام استراحت کردیم تا روز جمعه، 26 ام، سرحال و پر انرژی بتونیم بقیه برنامه رو ادامه بدیم.

پامسواکی

پا مسواکی در روستای تیره - عکس از الهام شنیتی

صبح روز جمعه، ساعت 5:30 آماده شدیم تا در روستا و چشمه‌های اطراف آن پرنده‌نگری کنیم. روستا سرسبز، خنک و دنج بود. انواع سهره‌ها از جمله: سهره بال‌سرخ، سینه‌سرخ، سهره طلایی و انواع چکاوک‌ها، از جمله: چکاوک طوقی و هدف اصلی ما، یعنی کبک چیل، در اطراف چشمه‌های این روستا رکورد شدند.

کبک چیل

کبک چیل در روستای تیره - عکس از الهام شنیتی

پس از گذشت 2 ساعت از گشت پرنده‌نگریمون در روستای تیره، به سمت زائرسرا برای صرف صبحانه حرکت کردیم و جای دوستان خالی نباشه، صبحانه‌ای مفصل نوش‌جان شد. پس از جمع‌آوری وسایلمون به سمت روستای چناقچی علیا به منظور بازدید از آبشار روستا و پرنده‌نگری در دره منتهی به آبشار حرکت کردیم. کنار آبشار، هوا بسیار لطیف و دل‌نشین بود. چلچله کوهی، سارگپه مورف‌تیره، سینه‌سرخ ایرانی، سهره گلی و چند گونه دیگر هم رکورد شدند. قصد داشتیم از کلیسای سرکیس مقدس هم بازدیدی داشته باشیم، ولی دوستی که کلید کلیسا را به ایشان سپرده بودند، برای کاری به بیرون از روستا مسافرت کرده بود. با توجه به اینکه روز جمعه بود و مسافر در اطراف روستا زیاد بود، باعث تعجب ما شد که چرا اهمیتی به بازدید از این کلیسا داده نمی‌شود. به هر حال، مسیر برگشتمان را پیش گرفتیم و به سمت سد خاکی روستای لار رفتیم. آب بسیار کم بود، ولی تعدادی سلیم طوقی کوچک، آبچلیک پاسرخ، اردک سرسبز، چنگر معمولی و غیره رو آن‌جا رکورد کردیم و مسیر برگشت را پیش گرفتیم. به روستای ویدر رسیدیم، یک غار کوچک دست‌کند دراین روستا وجود دارد که برای دیدنش از جاده اصلی خارج شدیم. متاسفانه داخل غار پر بود از کود گوسفند و یک گله کوچک هم داخل غار بود. با این حال، داخل غار شدیم واز لانه چلچله کوهی چند عکس گرفتیم. برای صرف ناهار به روستای سید‌آباد رفتیم. در باغچه یکی از دوستان به استراحت و صرف ناهار مشغول شدیم. پس از نوشیدن چای و استراحتی کوتاه، مسیر شیموئیل نبی رو پیش گرفتیم. آبگیر کوچکی در مسیر هست که سال قبل، دسته‌ای از گنجشک‌های خاکی رو آن‌جا رکورد کرده بودیم، ولی متاسفانه امسال آب کمی داشت و موفق به دیدن گنجشک‌ها نشدیم. مسیرمان را به سمت آرامگاه شیموئیل نبی، که یکی از پیامبران یهود است، ادامه دادیم و پس از گشتی کوتاه، ساعت 16 پایان برنامه رو اعلام کردیم و به سمت تهران به‌ راه افتادیم. دوستان کرجی از مسیر اشتهارد برگشتند و دوستان تهرانی، ساعت 19 در میدان آزادی از یکدیگر خداحافظی کردند. ما خاطره یک سفر به یاد ماندنی رو به ذهن سپردیم.

اسامی هم‌سفران:

• پیمان مقبل
  • آمنه خمارلو
  • قربانعلی حاجی‌آبادی

با تشکر از سرکارخانم الهام شنیتی که از استان فارس و شهر زیبای شیراز شرف حضور داشتند. هم‌چنین تشکر ویژه از دوستان کارگروه سفر که زحمت آمادگی‌های برنامه رو متقبل شدند.

لیست گونه‌های رکورد شده در برنامه چناقچی و تیره:

6-Common House Martin Delichon urbicum چلچله دمگاه‌سفید
7-Common Kestrel Falco tinnunculus دلیجه معمولی
8-Common Linnet Linaria (Carduelis) cannabina سهره سینه‌سرخ
9-Common Nightingale Luscinia megarhynchos بلبل معمولی (هزاردستان)
10-Common Redshank Tringa totanus آبچلیک پاسرخ
11-Common Rosefinch Carpodacus erythrinus سهره گلی (سرخ)
12-Common Starling Sturnus vulgaris سار معمولی
20-Eurasian Coot Fulica atra چنگر معمولی
21-Eurasian Crag Martin Ptyonoprogne rupestris چلچله کوهی
22-Eurasian Crimson-winged Finch Rhodopechys sanguineus سهره بال‌سرخ
23-Eurasian Hoopoe Upupa epops هدهد (شانه به سر)
24-Eurasian Magpie Pica pica زاغی
67-Rock Dove Columba livia کبوتر چاهی
68-Rock Sparrow Petronia petronia گنجشک کوهی
69-Siberian Stonechat Saxicola maurus چک سیبری
70-Syrian Woodpecker Dendrocopos syriacus دارکوب باغی (سوری)