باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

گزارش برنامه پرند‌ه‌نگری در ورسک و رودخانه نمرود | 5 خرداد 1402

نوشته سجاد زارعیان

مقصد ما در این سفر پل تاریخی ورسک، آبشار ورسک و جنگل هیرکانی بود. صبح روز جمعه 5 خرداد ساعت 4:45 از میدان آرژانتین تهران به سمت استان مازندران و روستای ورسک حرکت کردیم و ساعت 7:15 به پل تاریخی ورسک رسیدیم. وعده صبحانه را در کافه ورودی پل ورسک خوردیم و با تجربیات هم از پرنده‌نگری آشنا شدیم. سپس برای پیمایش آماده شدیم و حرکت کردیم.

گروه

در شروع پیمایش، توضیحاتی توسط راهنما درباره تاریخچه میراث فرهنگی پل ورسک به هم‌سفران ارائه شد. در ابتدای مسیر و رودخانه، یک دم‌جنبانک خاکستری مشاهده کردیم که در حال پرآرایی بود. صدای گنجشک‌های خانگی، چرخ‌ریسک‌های بزرگ و بادخورک‌های معمولی از روستا به گوش می‌رسید. چلچله‌های دم‌گاه سفید هم در کنار رودخانه کوهستانی حضور داشتند و از آب رودخانه می نوشیدند.

دم جنبانکدم جنبانک خاکستری در حال پرآرایی- عکس از سجاد زارعیان

پیمایش را در کنار رودخانه ادامه دادیم و به سمت آبشار ورسک حرکت کردیم. از فاصله دور و با استفاده از دوربین دوچشمی، در ارتفاعات کوهستانی جنگل هیرکانی، یک عقاب طلایی در حال پرواز و دم‌جنبانک‌های خاکستری را در کنار رودخانه تماشا کردیم. آشیانه‌های دیوارخزک‌ها را هم در صخره‌ها دیدیم که البته آن‌جا حضور نداشتند. مسیر را ادامه دادیم تا به دوراهی آبشار و جنگل رسیدیم. این‌جا دو سهره پیشانی‌سرخ در نزدیکی ما توقف کوتاهی داشتند که آن‌ها را تماشا کردیم، عکس گرفتیم و درباره آن‌ها گفت‌وگو کردیم. پس از استراحتی کوتاه، مسیر پیمایش را تا آبشار ادامه دادیم. صدای بلبل های هزاردستان (معمولی) در مسیر به گوش می رسید.

سهره پیشانی سرخسهره پیشانی‌سرخ - عکس از سجاد زارعیان

عقاب طلاییعقاب طلایی - عکس از آرش لطفی

پس از توقفی کوتاه در کنار آبشار، به سمت جنگل حرکت کردیم و از دره پیمایش کوتاهی تا جنگل داشتیم. در این نقطه از جنگل هیرکانی، صدای چرخ‌ریسک‌های پس‌سرسفید، سهره‌های جنگلی، کلاغ نوک‌سرخ و سسک سرسیاه به گوش می‌رسید. مسیر رفت با طی 5/2 کیلومتر به پایان رسید. استراحت کردیم و به سمت روستا برگشتیم. در مسیر برگشت، باران کوتاه بهاری هم داشتیم و زاغ‌های نوک‌سرخ را در آشیانه‌های صخره‌ای و کلاغ‌های سیاه و کلاغ‌های زاغی را در آسمان تماشا کردیم. در طول مسیر، درباره تنوع زیستی و گونه‌های مشاهده شده با هم گفت‌وگو کردیم. در پایان مسیر، مقداری از زباله‌های رهاشده در طبیعت را از آن‌جا خارج کردیم و به پل ورسک برگشتم. برای وعده نهار به رستوران نمرود رفتیم.

پس از صرف وعده نهار و استراحت، پیمایش کوتاهی در کنار رودخانه نمرود، نیزار و باغ داشتم. از میان درختان بلند تبریزی باغ، صدای پری شاهرخ‌ها به گوش می رسید. این پرنده را در بلندای درختان تماشا کردیم و از شنیدن آوازش لذت بردیم. در کنار سیم های برق کنار نیزار هم یک پرنده مهاجر، سنگ‌چشم خاکستری کوچک نشسته بود. صدای دارکوب باغی(سوری) از باغ و صدای آواز سسک درختی زیتونی و سسک نیزار معمولی از میان نیزارهای رودخانه نمرود به گوش می رسید. اینجا دم‌جنبانک‌های ابلق و انواع خانواده کلاغ‌ها را هم تماشا کردیم و درباره آن‌ها توضیحاتی به هم‌سفران ارائه شد. برنامه در کنار رودخانه نمرود به پایان رسید و به تهران برگشتیم.