باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

روز جهانی تنوع زیستی 2023: از توافق تا اقدام

پوستر روزجهانی تنوع زیستی

روز جهانی تنوع زیستی هر ساله در 22 می با حمایت سازمان ملل، دولت‌ها، مردم بومی، جوامع محلی، سازمان‌های غیردولتی و افراد زیر‌ربط برگزار می شود. اگرچه موضوع روز جهانی تنوع زیستی همه ساله اهمیت ویژه‌ای دارد، اما تصویب توافق‌نامه جهانی کونمینگ-مونترال در پانزدهمین اجلاس تنوع زیستی سازمان ملل (کاپ15) به رویداد امسال رنگ و بوی دیگری داده است. پس از چندین سال وقفه، بالاخره در سال 2022 نمایندگان حدود 200 کشور با طرح حفاظت از 30 درصد از اراضی خشکی و اقیانوس‌های جهان تا سال 2030 موافقت کردند و کشورهای ثروتمند متعهد شدند تا رسیدن به این هدف، کشورهای در حال توسعه را از نظر مالی تامین کنند. دکتر اسماعیل کرمی دهکردی که به نمایندگی از ایران در این اجلاس شرکت داشت، هدف این توافق‌نامه را «اجرای برنامه‌هایی تحول‌آفرین و بلندپروازانه جهانی توسط کشورهای متعهد کنوانسیون تنوع زیستی برای توقف و بازگشت زوال تنوع زیستی تا سال 2030 میلادی (1409 خورشیدی) و احیای آن و دستیابی به چشم‌انداز زندگی هماهنگ با طبیعت تا سال 2050 میلادی (1429 خورشیدی)» اعلام کرد.

به‌منظور برجسته‌کردن این دستاورد تاریخی، شعار امسال روز جهانی تنوع زیستی، «از توافق‌ تا اقدام: بازسازی تنوع زیستی» نامیده شد. اکنون که ما چهارچوب تنوع زیستی کونمینگ-مونترال را دردست داریم، بدون هیچ تعللی، تمرکز باید به سمت اجرا و عمل معطوف گردد. برای مطالعه بیشتر اهداف و طرح‌های اجلاس کونمینگ-مونترال (شامل 4 آرمان و 23 هدف عملیاتی) که پشتوانه شعار امسال روز جهانی تنوع زیستی است، می‌توانید گزارش دکتر دهکردی را از این‌جا مطالعه کنید.

باتوجه به روز جهانی پرندگان مهاجر امسال با موضوع آب، وبیناری با موضوع آب و اهمیت آن در احیای تنوع زیستی توسط سازمان ملل و کنوانسیون تنوع زیستی در تاریخ یک خرداد 1402 راس ساعت 16:30 تا 17:30 به وقت تهران برگزار می شود. برای ثبت‌نام از این لینک استفاده کنید.

تنوع زیستی


تاریخ ارسال: 1402/02/25
نظرات شما:

         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد