باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

گزارش مراسم پنجمین سالگرد تأسیس باشگاه و پویش زاغ بور

گزارش مراسم پنجمین سالگرد تأسیس باشگاه و پویش زاغ بور

تهیه کننده: ایمان کریمی

در تاریخ 5 دی 1398 مراسم پنجمین سالگرد باشگاه پرنده نگری ایرانیان با محوریت زاغ بور و حضور بیش از 200 نفر از علاقه مندان و فعالین محیط زیست در محل فرهنگسرای شفق برگزار شد.

مراسم راس ساعت 16 شروع شد. در ابتدا خانم عرب با بیان شیوا و خواندن شعری در وصف پرندگان از آقای پورحسینی مشاور کمیته ملی طبیعت گردی برای سخنرانی دعوت کردند. آقای پور حسینی صحبت های خود را با  تاریخچه فعالیتهای پرنده نگری آغاز کردند و در ادامه از فعالیتهای افراد فعال در ترویج پرنده نگری صحبت شد. همچنین، توضیحاتی در ارتباط با بیانیه نخستین روز ملی پرنده نگری توسط ایشان ارائه شد.

 

در این بیانیه، اولین پنجشنبه آذرماه به عنوان روز ملی پرنده نگری پیشنهاد شده بود و به امضای فعالین محیط زیست رسیده بود.

بعد از اتمام سخنرانی آقای پورحسینی نوبت به پخش تیزری بود از عکسهای اعضای باشگاه پرنده‌نگری ایرانیان. در ادامه از آقای خالقی زاده دبیر کمیته ثبت پرندگان ایران دعوت شد تا در ارتباط با فعالیتهای علمی و پژوهشی صورت گرفته برای زاغ بور سخنرانی کنند. به عنوان نمونه، ایشان اشاره کردند به پایان نامه آقای همدانی که در ارتباط با زاغ بور بود و به واسطه این پایان نامه کار میدانی مناسبی در این زمینه انجام شد. همچنین، به مقاله آقای لوندهی از کشور ایتالیا اشاره شد که در ارتباط با رنگ پر و بال این پرنده بود. در ادامه، ایشان به تلاش آقای صحتی ثابت برای جمع آوری آمار جمعیتی گونه زاغ بور در استان های مختلف و چاپ مقاله ای در این زمینه اشاره کردند. همچنین، از تلاشهای موفقیت آمیز خانم ساطعی با همکاری آقای چراغی برای ارائه پایان نامه و مقاله ای در ارتباط با موفقیت آمیز بودن جوجه آوری گونه زاغ بور، صحبت شد. در ادامه، پایان نامه آقای دکتر راد نژاد در ارتبا ط با بیولوژی و جوجه آوری زاغ بور و مقاله آقای نظری زاده در زمینه حرکت این پرنده و مسیرهای طی شده آن از آشیانه به محل های اطراف به تفکیک جنس نر و ماده نیز توسط آقای خالقی زاده معرفی گردید. در پایان ایشان اشاره کوتاهی به مجله Podoces کردند که چندسالی است فعالیت می کند و دعوت کردند از پژوهشگران و علاقه مندان برای ارسال مقالات مختلف با محوریت زاغ بور.

 

جنگل،

شوق پرنده را،

 پرواز داد

و طوطیان حیرت را

از همرهان آینه،

با واژه های راز

آواز داد

آواز،

در لابه لای شاخه ی شب، آویخت،

و برگ ها

 از لرزش شبانه، فرو ریخت...

آنگاه

منقار سرخ ماند و سر سبز

خانم عرب با خواندن این شعر از فرخ تمیمی دعوت کردند از آقای آرش نور آقایی مدیر مسئول مجله گیلگمش برای سخنرانی در ارتباط با تولید محتوا با موضوع طبیعت.

آقای نورآقایی در ابتدا از برگزارکنندگان مراسم بابت اجرای مراسم در زمان مقرر تشکر کردند و به مقفول ماندن اهمیت زمان در فرهنگ ایرانیان اشاره‌ای داشتند. در ادامه به کم بودن اطلاعات در زمینه داستانهای مردمی در زمینه حیات وحش ایران مطالبی بیان کردند. به عنوان نمونه، در دوره‌های مختلف تاریخی حتی در دوران شکوفایی و پرافتخار ایران و اسطوره‌ها، ایرانیان با حیات وحش خود خیلی مهربان نبودند و به نوعی ضد جانور بودند. در فرهنگ آن دوره موجوداتی مانند گرگ و مارمولک و خرچنگ و... نماد بدی و اهریمنی بودند. همچنین، به باورهای خرافی که در ارتباط با برخی از حیوانات مانند کفتار، جغد، مار و... وجود دارد، اشاره کردند. ایشان پیشنهاد کردند که فعالین این حوزه باید تولید محتوای داستان محور در ارتباط با حیات وحش داشته باشند.

همچنین، به فعالیتهایی که در ارتباط با یوزپلنگ رخ داد و در زمان 4 سال تقریبا بیش از 70 درصد مردم ایران با یوزپلنگ آسیایی آشنا شدند، اشاره کردند. صحبت از عروسک چیتبال کردند که ترکیبی از چیتا و فوتبال بود و در راستای پروژه یوز ایجاد شد و به مناطق مختلف ایران و دنیا مانند مقر سازمان UNWTO و سایت گوگل سفر کرد. آقای نورآقایی معتقد بودند که فعالیتهای اینچنینی مانند تولید عروسک و داستان به عنوان تولید محتوا در کنار بحث‌های فنی برای حیات وحش ایران باید انجام شود تا همگان با گونه‌های مختلف جانوری از جمله زاغ بور آشنا شوند. در حقیقت، برای تولید محتوا باید از داستان نویسی استفاده کرد تا بتوان تأثیر آن را در جامعه دید.

در ادامه مراسم خانم عرب، خیر مقدم مجدد به حاضرین به خصوص آقای هوشنگ ضیایی گفتند و اشاره به تلاشهای ایشان در زمینه محیط زیست و حیات وحش کردند. سپس تیزری از فعالیتهای باشگاه پرنده‌ نگری ایرانیان در یک سال گذشته که توسط آقای پیمان حسینی تهیه شده بود، پخش شد. بعد از تیزر خانم عرب شعری از خودشان را در ارتباط با زاغ بور سرودند:

می‌دود رقصان و زیبا زاغ بور             در بیابان و کویری سوت و کور

چون نشیند بر سر آن شاخه قیچ     بر دهد آواز را با شوق و شور

گر کند احساس تهدید از کسی       می‌دود روی زمین‌ها با غرور

می‌خورد هر چیز را روی زمین          تا شود پرنده‌ای چون زاغ بور

 

سپس از آقای پرهام دیباج، فعال محیط زیست و مستند ساز، دعوت کردند تا در ارتباط با فیلم مستند زاغ بور صحبت کنند.

آقای دیباج صحبت‌های خود را با چگونگی ساخت این فیلم  آغاز کردند. در آن مقطع آقای چراغی و خانم ساطعی در حال مطالعه بر روی زاغ بور و شناسایی لانه‌ها و حلقه گذاری آن‌ها بودند. آقای دیباج به تکنیک‌هایی که در حین فیلمبرداری استفاده می‌کردند، اشاره کردند. یکی از نکات جالبی که در این پروژه متوجه شدند، شباهت بسیار زیاد لانه زاغ بورو سنگ چشم بود. بنا به گفته ایشان، تا زمانی که خود پرنده وارد لانه نشده بود متوجه این موضوع نشده بودند، زیرا تخم‌ها هم شباهت بسیاری به هم داشتند. از اتفاقات جالب دیگر در فرآیند فیلمبرداری، ثبت یک رکورد جدید از پروانه‌ها توسط آقای نادری بوده است که همراه با تیم فیلمبرداری در محل حاضر بودند. همچنین ایشان به برخی از رفتارهای زاغ بور مانند نحوه شکار لارو و جابجایی نر و ماده بر روی تخم‌ها و جوجه ها به صورت شیفتی، جمع‌آوری غذا توسط نر و دادن آن اول به ماده و سپس به جوجه ها و... اشاره داشتند.

 در ادامه مراسم از آقای سید حامد موسوی برای سخنرانی در ارتباط با فعالیت‌های باشگاه و معرفی پویش زاغ بور دعوت شد. آقای موسوی صحبتهای خود را با اهداف باشگاه پرنده‌نگری ایرانیان آغاز کردند. ایشان اشاره کردند که مهم ترین هدف باشگاه، ترویج پرنده‌نگری است زیرا می‌تواند راهی برای بهتر کردن حال طبیعت کشور باشد. در همین راستا سعی شده است برنامه‌های متعددی در باشگاه پرنده‌نگری ایرانیان مانند، برگزاری کلاسهای تخصصی و مقدماتی، اجرای برنامه‌های ترویجی رایگان به صورت ماهانه، اجرای برنامه های مشارکتی برای جایگزینی پرنده نگری به جای شکار، شرکت در رویدادهای مختلف نظیر روز پرندگان مهاجر، حفاظت تالاب ها و...، اجرای همایشهای سالانه با محوریت یک گونه، برگزاری مسابقه سال عکاسی حیات وحش با همکاری آقای سید بابک موسوی و برگزاری سفرهای تخصصی پرنده نگری با رعایت اصول اکوتوریسم، اجرا شود.

در ادامه صحبت‌ها آقای سید حامد موسوی، پویش معرفی زاغ بور را معرفی کردند و از همه خواستند به نوعی #سفیر_زاغ_بور بشوند و آن را در جامعه معرفی کنند. در همین راستا باشگاه پرنده‌نگری ایرانیان محصولاتی را برای این پویش تهیه کرده است که در اینجا می‌توانید آنها را ملاحظه کنید.

 

من صدای پر بلدرچین را می شناسم

رنگهای شکم هوبره را

اثر پای بز کوهی را

خوب می‌دانم ریواس کجا می‌روید

سار کی می‌آید

کبک کی می‌خواند

باز کی می‌میرد

این شعر از سهراب سپهری مقدمه‌ای بود برای دعوت از آقای سید بابک موسوی، عکاس حیات وحش، برای سخنرانی در ارتباط با کتابی که به تازگی چاپ کرده‌اند.

آقای بابک موسوی سخنرانی خود را با تاریخ باستان و چگونگی رفتار مردمان آن دوران با محیط زیست آغاز کردند و در ادامه کتاب خود را معرفی کردند. ایشان بیان کردند که این کتاب را جهت بالا بردن آگاهی و شناخت از حیات وحش ایران نوشتند. از نکات جالب این کتاب، ذکر تکنیکهای عکاسی و بیان نکات فنی در مورد هر عکس است. همچنین، مکانی که عکسها گرفته شده است و چگونگی دسترسی به این مناطق هم در کتاب بیان شده است. برای دریافت کتاب می‌توانید اینجا کلیک کنید.

گزیده ای از فیلم این برنامه را در انتهای همین صفحه مشاهده فرمایید.

در نهایت خانم عرب از آقایان هوشنگ ضیایی، آرش حبیبی آزاد، ابولقاسم خالقی زاده، ساسان نژادی، کاوه فرزانه و پورنگ پورحسینی دعوت کردند برای رونمایی از کتاب آقای سید بابک موسوی.

 

پس از رونمایی از کتاب از برخی فعالین محیط زیست و اعضای باشگاه تقدیر شد و به آقای بابک موسوی عضویت افتخاری باشگاه پرنده نگری ایرانیان اعطا شد.

 در انتهای مراسم عکس دسته جمعی به عنوان یادگار از این مراسم گرفته شد.

 

به امید شناساندن هر چه بهتر زاغ بور و برنامه های آتی.




تاریخ ارسال: 1398/10/09
نظرات شما:

         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد