باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

گزارش وبینار روزجهانی بادخورک | 16 خرداد 1402

نوشته باران حسین‌پور

هم‌زمان با فرا‌رسیدن روزجهانی بادخورک در 7 ژوئن، وبیناری به‌صورت رایگان مورخ 16 خرداد 1402 در فضای اسکای‌روم با سرفصل‌های معرفی بادخورک‌ها، اکولوژی، وضعیت حفاظتی حشره‌خواران پروازی، نگاهی به پروژه‌های حفاظت از بادخورک‌ها، کلیات عکاسی از پرندگان با هدف معرفی بیشتر این گونه و ایجاد فضای علاقه‌مندی در عموم جامعه، هم‌چنین ترویج آگاهی پیرامون مسائل مرتبط به همت کارگروه پروژه بادخورک در باشگاه پرنده‌نگری ایرانیان برنامه‌ریزی و به‌اجرا درآمد.

بادخورک وبینار

در بخش اول این وبینار، باران حسین‌پور، پرنده‌نگر، فعال محیط زیست و از اعضای کارگروه پروژه به معرفی کلی بادخورک و گونه‌های مختلف آن در ایران وهم‌چنین تفاوت ظاهری این پرنده با گونه‌های مشابهی چون پرستو و چلچله پرداخت. در بخش بعدی، علیرضا نادری، حشره‌شناس و پژوهشگر در زمینه تنوع زیستی به موضوعاتی چون مفهوم تنوع زیستی، سیرتکامل جانوران مختلف، هم‌چنین موضوع جغرافیای زیستی، بیوم‌های جهانی و اکولوژی جانداران به ویژه پرندگان با تکیه بر تاریخچه آن‌ها از گذشته تا‎کنون پرداخت.

بادخورک

در بخش سوم، مطهره حکیمی‌نژاد، زیست‌شناس و از اعضای پروژه، ارائه‌ای با عنوان: «وضعیت حفاظتی حشره‌خواران پروازی» داشت، که شامل بادخورک‌، چلچله، پرستو، مگس‌گیر، زنبورخوار، شبگرد و گلاریول می‌شود. در مقاله‌ای با عنوان " Aerial insectivore population in Canada" کاهش جمعیت 60 درصدی این پرنده به‌خصوص در آمریکای شمالی بررسی شده است. براساس این مقاله، استفاده بی‌رویه از سموم و کاهش منابع آبی سطحی از دلایلی است که باعث کاهش جمعیت حشرات آبزی مغذی مناسب تغذیه جوجه این پرندگان شده است.

در بخش چهارم، ابراهیم شکوهی، کارشناس ارشد تنوع زیستی، ایده‌پرداز پروژه بادخورک با اشاره به چند پروژه حفاظتی در کشورهای دیگر در مورد بادخورک‌ها و بررسی چالش‌های این پروژه‌ها در گونه‌های مختلف، از جمله گونه چیمنی ({chimney swift {Chaetura pelagica) پرداخت. هم‌چنین با اشاره به خرافات موجود در برخی کشورها نسبت به تخریب و قاچاق لانه بعضی گونه‌های بادخورک توسط انسان با هدف تغذیه یا درمان اشاره کرد که متاسفانه این آسیب‌ها باعث کاهش زادآوری این پرندگان شده و نیازمند راهکارهای حفاظتی در آن مناطق است.

بادخورک

در بخش آخر وبینار، علی مهاجران، عکاس و مدرس با سابقه عکاسی حیات وحش که بارها عکس‌هایشان در منابع علمی داخلی و خارجی به چاپ رسیده است، با اشاره به تشریح تاریخچه عکاسی از گونه‌های مختلف جانوری، از جمله پرندگان پرداختند. بحث ملزومات عکاسی حیات وحش، وضعیت امروز عکاسی از حیات وحش و نیز تفاوت‌های موجود در این حرفه در ایران و جهان و همچنین چالش‌های مختلف عکاسی در طبیعت ایران نیز مطرح و راهکارهایی برای علاقه‌مندان ارائه شد. در زمان کم باقی مانده هم به سوالات حاضرین پاسخ داده شد.


تاریخ ارسال: 1402/03/23
نظرات شما:
مطالب مرتبط:

         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد