باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان
آلبوم شماره 3105
عکاس: رامین محمدی زره ناسی
تاریخ مشاهده: 1395/12/13
محل مشاهده: باغ فاتح کرج
توضیحات:
توکای گلو سیاه؛
مشخصات ظاهری: این پرنده، 23 سانتیمتر طول دارد. اندکی کوچکتر از توکای سیاه است. پرنده ی نر، دارای چانه، گلو و سینه ی سیاه است که به صورت مشخصی از زیر تنه ی سفید جدا می شود. تارک، پس گردن، روتنه و دم ، خاکستری مایل به قهوه ای، پرهای پوش زیردم سفید و دم قهوه ای خاکستری است. پرنده ی جوان، در اولین پاییز، کمرنگ تر با چانه و گلوی لکه لکه ای تیره و پرنده ی ماده جوان، در بالای گلد، خط خطی و پهلوها خط خطی کمرنگ دارد. خط ابرویی کوتاه و سفید و پوشش زیر بال بسیار خجالتی بوده و رفتاری شبیه توگای پشت بلوطی با پرواز سریعتر و مشتقیم دارد.
صدا: صدای این پرنده آرام و به صورت «چوک- چوک » شبیه بلوطی و همچنین «ته شی ای ک» شنیده می شود.
زیستگاه: این پرنده، زمستان ها در فضاهای باز و درختان با حاشیه های چمنزار و علفی به سر می برد. در ایران، زمستان ها دراغلب مناطق مناسب (همانند باغ ها و پارک های بزرگ) دیده می شود.
داستان: طبق روال همیشگی (بیشتر جمعه و پنجشنبه ها) برای بررسی و دیدن پرندگان باغ فاتح به محل مورد نظر رفتم. دارکوب سوری، گنجشک درختی، سار و چند پرنده را همان ساعت اول دیدم، در ادامه پیمایش ناگهان پرندگان زیادی در جثه و شکل توکای سیاه دیدم، ولی با دقت بیشتر متوجه شدم آنها توکای گلو سیاه هستند. همانند توکای سیاه زیر برگ و خاکها را با منقارشان بهم می ریختند تا غذا پیدا کنند. یکی دو روز بیشتر نبودند و همانند توکاهای سیاه مهاجرت را ادامه داده و رفتند. البته نمی دانم از جنوب آمدند تا شمال بروند و یا از جهت دیگر. نکته دیگر آنکه در سال 1396 دیگر آنها را ندیدم.

         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد