باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان
آلبوم شماره 3067
عکاس: رامین محمدی زره ناسی
تاریخ مشاهده: 1395/11/01
محل مشاهده: گوهردشت
توضیحات:
مشخصات ظاهری: این پرنده، 21 سانتیمتر طول دارد و تماما سیا با منقار زرد است. پرنده ی جوان؛ د ر سال اول عمر؛ پرو بالش ثهوه ای تیره و منقارش زرد تیره است. پرنده ی ماده ، ب رنگ قهوه ای تیره با گلو سینه ی کمرنگ تر و خالدار دیده می شود. چانه نخودی با رگه های قهوه ای تیره و پاها، سبز تیره است. پرنده ی جوان ، شبیه ماده است، اما در زیر تنه اندکی خال خالی با منقار نسبتا سیاه است. بسیار شبیه سار است؛ اما با دم بلندتر و بدن کشیده تر واغلب لابلای شاخه ها دیده می شود و به ندرت روی زمین می نشیند. هنگام تغذیه روی زمین جست می زند (راه نمی رود) و از تمشک و سایر دانه ها تغذیه می کند.
صدا: صدای این پرنده فلوت مانند و متنوع به صورت « چک- چک- چک» شنیده می شود.
زیستگاه: این پرنده در مناطق چنگلی، باغ ها ، باغچه هایی که پوشش زیرین آنها عنی باشد و پرچین ها و اغلب نزدیک کشتزارها به سر برده ولابلای درختان و شاخه های انبوه آشیانه می سازد. در ایران، زمستان ها نسبتا فراوان است و به تعداد فراوان تولید مثل می کند. گزارش هایی مبنی بر مشاهده ی تولید مثل این پرنده در شهر فردوس خراسان وجود دارد. منبع:www.irandeserts.com
شرح داستان: یه روز خوب زمستانی بعد از اینکه پسر کوچکم رهام را به جلسه مدرسه بردم گفتیم پشت حیاط فرهنگ سرای شهید فهمیده (گوهردشت) قدمی بزنیم که صدای جالبی مرا به خود آورد، خوشبختانه دوربین پشت ماشین بود سریع آن را آماده کردم و با رهام مشغول مشاهده دقیق آنها شدیم. بله آنها توکاهای سیاه بودند که به تعداد 5 تا 6 فرد آمده بودند در مسیر مهاجرت زمستانی کمی از غذاهای باقی مانده باغ فرهنگ سرا تغذیه کنند، ما هم تا تونستیم دید زدیم و عکس گرفتیم. سپاس از اینکه این صفحه را خواندید.

         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد