باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

پرندگان ایران پاشلک رنگین (بنگالی)

Text string:
QR Code:
Error correction:
Output format:
Border: modules
Scale: pixels per module
Version range: Minimum = , maximum =
Mask pattern: (−1 for automatic, 0 to 7 for manual)
Boost ECC:
Statistics:
SVG XML code:
نام فارسی: پاشلک رنگین (بنگالی)
نام انگلیسی: Greater Painted Snipe
نام علمی: Rostratula benghalensis

ویژگی‌های ظاهری

طول بدن: 23 تا 26 سانتی‌متر

گستردگی بال‌ها: 50 تا 55 سانتی‌متر

ویژگی های شناسایی:

پاشلکی با جثه متوسط و منقار نسبتاً ضخیم، کوتاه و اندکی خمیده رو به پایین است. برخلاف اغلب پرندگان، جنس ماده شکیل‌تر است و پر و بال رنگارنگ دارد. نر و ماده متفاوت (ماده اندکی بزرگ‌تر) و فاقد تغییرات فصلی هستند. در پرنده نر بالغ، روتنه قهوه‌ای خاکستری است. پوش‌پرهای روی بال‌ها و پرهای شانه سبز مایل به قهوه‌ای همراه با راه‌را ه نخودی دیده می‌شود. خط چشمی نخودی رنگ، گلو، گردن و سینه قهوه‌ای زیتونی و شکم سفید دارد. همچنین نوار سفید موربی دارد که از شکم شروع شده و تا شانه ادامه می‌یابد. پرنده ماده بالغ روتنه یک‌دست سبز با خطوط موجی سیاه دارد. خط چشمی سفید، گلو و گردن خرمایی، سینه بلوطی تیره و شکم سفید است و مانند نر، نوار سفید موربی از شکم تا شانه دیده می‌شود. پرنده نابالغ شبیه به نر بالغ است، اما منقار قهوه‌ای، گاهی با انتهای قرمز، دارای خطوط نخودی رنگ بیشتری در روتنه و همچنین فاقد مرز مشخص روی سینه است.

ویژگی‌های زیستی

زیستگاه:

اغلب حاشیه مرداب‌ها، دشت‌های سیلابی با گیاهان آبزی، حاشیه زمین‌های باز گلی، علفزارهای پست و نیزارها را به عنوان زیستگاه برمی‌گزیند.

عادات رفتاری و زیستی:

عمده فعالیتش را صبح و عصر و شاید در طول شب انجام می‌دهد. به تنهایی یا در دسته‌های کوچک دیده می‌شود. مشاهده آن دشوار است و فقط در صورت آشفتگی مخفیگاه خود را ترک می‌کند. پروازی آرام و ضعیف دارد و هنگام پرواز برای مدتی پاهای خود را آویزان نگه داشته و پس از طی مسافتی آن‌ها را زیر دم جمع می‌کند. با سری رو به پایین می‌دود و هنگام خطر دم خود را تکان می‌دهد. همه‌چیزخوار است و با جستجو در زمین‌های گلی و آب‌های کم‌عمق از بی‌مهره‌ها و دانه‌ها تغذیه می‌کند.

پراکنش و فراوانی

فقط یک بار در گذشته (بهار سال 1972 میلادی) به صورت سرگردان در جنوب شرق کشور دیده شده است. از آن زمان تاکنون گزارش دیگری از مشاهده این پرنده در کشور موجود نیست.

وضعیت حفاظت

در فهرست پرندگان حمایت‌شده جهانی و ملی قرار ندارد.


مشاهدات اعضا:


         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد