باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

پرندگان ایران مرغ حق معمولی

Text string:
QR Code:
Error correction:
Output format:
Border: modules
Scale: pixels per module
Version range: Minimum = , maximum =
Mask pattern: (−1 for automatic, 0 to 7 for manual)
Boost ECC:
Statistics:
SVG XML code:
نام فارسی: مرغ حق معمولی
نام انگلیسی: Eurasian Scops Owl
نام علمی: Otus scops

صدا:

آواز

نام های دیگر

ویژگی های ظاهری

طول بدن:  19 الی 20 سانتی متر

گستردگی بالها: 53 الی 63 سانتیمتر

ویژگی های شناسایی:

جغدی کوچک جثه با سر بزرگ و گوشپرهای بلند است. نر و ماده هم شکل و فاقد تغییرات فصلی هستند. پرنده بالغ دیسک صورت خاکستری قهو ه ای و چشمانی زرد روشن دارد. گوشپرهای مشخصی دارد که در زمان احساس خطر بیشتر به چشم می آید. روتنه قهو ه ای خاکستری تا قهو ه ای خرمایی همراه با خط و خالها و نوارهای قهو ه ای تیره و روی بالها خط شانه ای سفیدی دارد. زیرتنه ای قهو ه ای تا نخودی مایل به سفید همراه با رگه رگه سیاه، خالهای سفید و لکه های خرمایی پراکنده است. منقاری بهرنگ آبی مایل به سیاه و پاهایی به طور مشخص نازک با انگشتان خاکستری دارد. پرنده نابالغ شبیه بالغها است ولی در زیرتنه رگه رگه کمتری دیده می شود.

 مرغ حق معمولی، طالقان- عکس از سارا عرب

ویژگی های زیستی

زیستگاه: 

درخت زارهای پهن برگ یا مخلوط با سوزنی برگ و نیز باغها، پارکها، درخت زارهای حواشی مناطق مسکونی و جاد ه ها را به عنوان زیستگاه برمی گزیند و از جنگل های انبوه یا توده های خالص سوزنی برگ دوری می کند. وجود حفر ه های مناسب در درختان مسن در نزدیکی مکان صید طعمه به ویژه حشرات، عامل مهمی در انتخاب زیستگاه این پرنده محسوب می شود.

عادات رفتاری و زیستی: 

پرنده ای منزوی و دارای قلمرو جوجه آوری است اگرچه گاهی چندین جفت در فاصله نزدیکی نسبت به هم آشیانه می سازند. در خارج از دوره جوجه آوری، اغلب به صورت گروهی در سرشاخه های انبوه درختان به استراحت می پردازند. نسبت به سایر جغدهای کوچک جثه زمان بیشتری را در پرواز می گذراند و به استثنای زمان مهاجرت بیشتر در ارتفاع پایین پرواز می کندبیشتر از حشرات همچنین از بی مهر ه های دیگر و گاهی از پستانداران کوچک، پرندگان، خزندگان و دوزیستان تغذیه می کندشب فعال است ولی در دوره جوجه آوری برای تامین غذای جوجه ها در طول روز نیز در حال فعالیت دیده می شود.

زادآوری: 

جوجه آوری از اوایل اردیبهشت آغاز می شود. تک همسر است و آشیانه اش را در حفر ه های موجوددر درختان، دیوارها، ساختمانها و یا حتی لانه قدیمی سایر پرندگان بنا می کند. معمولاً چهار تا پنج وگاهی سه تا شش تخم بیضی کوتاه تا نیمه بیضی کوتاه، صاف، تا حدی صیقلی، به رنگ سفید و به ابعاد 27 * 31.3 میلیمتر می گذارد. تفریخ تخمها 24 تا 25 روز به طول می انجامد. جوجه ها در بدوتولد پوشیده از کرک، ناتوان و برای تغذیه وابسته به والدین هستند، در حدود 21 روزگی آشیانه را ترک می کنند و در حدود 56 روزگی مستقل می شوند.

مرغ حق معمولی، قنبرآباد- عکس از نادیا خسروی

پراکنش و فراوانی 

به صورت معمول مهاجر تابستانه جنگلهای نواحی جنوبی دریای خزر از منطقه ارسباران تا شمال خراسان و نواحی زاگرس به سمت جنوب شرق تا استان فارس است.همچنین در پارکها و باغهای مناطق مرکزی نظیر استانهای اصفهان و تهران نیز دیده می شود.

 


منابع:

 کتاب اطلس پرندگان ایران، محمد کابلی، منصور علی آبادیان، محمد توحیدی فر، علیرضا هاشمی، سید بابک موسوی، کیس روزلار

داوطلبینی که در تهیه این معرفی همیاری نمودند:

 
 

مشاهدات اعضا:


         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد