باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

پرندگان ایران لک ‌لک سیاه

Text string:
QR Code:
Error correction:
Output format:
Border: modules
Scale: pixels per module
Version range: Minimum = , maximum =
Mask pattern: (−1 for automatic, 0 to 7 for manual)
Boost ECC:
Statistics:
SVG XML code:
نام فارسی: لک ‌لک سیاه
نام انگلیسی: Black Stork
نام علمی: Ciconia nigra

ویژگی‌های ظاهری

طول بدن: 90 تا 105 سانتی‌متر

گستردگی بال‌ها: 173 تا 205 سانتی‌متر است

ویژگی های شناسایی:

پرنده‌ای درشت‌جثه با گردن، منقار و پاهایی بلند است. نر و ماده هم‌شکل و فاقد تغییرات فصلی هستند. پرنده بالغ سر، گردن، سینه و روتنه سیاه براق با جلای زرشکی و سبز دارد. زیرتنه سفید و پاها، منقار و پوست دور چشم قرمز پررنگ است. در پرنده نابالغ سر، گردن و بالا سینه مایل به قهوه‌ای، روتنه سبز مایل به سیاه و پاها، منقار و پوست دور چشم خاکستری مایل به سبز دیده می‌شود و جلای رنگی مانند پرنده بالغ را ندارد.

لک لک سیاه، تیاب- عکس از شهرزاد فتاحی

ویژگی‌های زیستی

زیستگاه:

تالاب‌ها، رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و مصب‌های مشجر را به عنوان زیستگاه برمی‌گزیند.

عادات رفتاری و زیستی:

اغلب به صورت انفرادی دیده می‌شود. با گردن و پاهای کشیده و بال‌زدن‌های آرام پرواز می‌کند. گاهی بال‌بازروی می‌کند و در هنگام فرود بال‌های خود را کاملاً باز نگاه می‌دارد. به آرامی و با گردن عمودی راه می‌رود و در هنگام استراحت منقار را میان بال‌ها قرار داده و اغلب روی یک پا می‌ایستد. برای تغذیه معمولاً بال‌های خود را باز می‌کند و با ایجاد سایه بر سطح آب طعمه خود را می‌بیند و با حرکت سریع گردن آن را صید می‌کند. عمدتاً از ماهی‌ها، همچنین از حشرات، دوزیستان و خزندگان و گاهی نیز از پستانداران کوچک تغذیه می‌کند.

زادآوری:

جوجه‌آوری از اواخر فروردین تا اواسط اردیبهشت و به طور منزوی (به ندرت دو آشیانه روی یک درخت) در نواحی تالابی و باتلاقی جنگلی امن با درختان کهن‌سال در کنار تغذیه‌گاه‌های مناسب آغاز می‌شود. آشیانه‌اش توده‌ای بزرگ از شاخ و برگ درختان است که آن را در بالای درختان تنومند و کهن‌سال بنا می‌کند و درونش را با خزه‌ها، علوفه نرم، برگ‌ها و حتی تکه‌های کاغذ و پارچه می‌پوشاند. گاهی نیز آشیانه‌های قدیمی خود یا پرندگان شکاری را ترمیم می‌کند و مورد استفاده قرار می‌دهد. معمولاً چهار، گاهی سه تا پنج تخم بیضی کوتاه، صاف، سفید با ته‌رنگ سبز و به ابعاد 7/48 × 6/65 میلی‌متر می‌گذارد. تفریخ تخم‌ها 30 تا 35 روز به طول می‌انجامد. جوجه‌ها در بدو تولد تا حدودی پوشیده از کرک، تا حد زیادی ناتوان و برای تغذیه وابسته به والدین هستند. در ابتدا با غذای نیمه‌هضم‌شده که والدین در دهان‌شان می‌ریزند، تغذیه می‌شوند و اندک اندک خودشان از غذای ریخته‌شده بر کف آشیانه استفاده می‌کنند. پرورش جوجه‌ها 63 تا 71 روز طول می‌کشد.

پراکنش و فراوانی

احتمالاً به تعداد کم در نواحی دور افتاده در کوه‌های البرز، زاگرس، شمال خراسان و ارتفاعات استان کرمان جوجه‌آوری می‌کند. تعداد کمی نیز در طول تابستان در پناهگاه حیات وحش میانکاله مشاهده می‌شوند اما جوجه‌آوری نمی‌کنند. همچنین تعداد بسیار کمی در استان‌های فارس، سیستان و بلوچستان و هرمزگان و نیز در امتداد رودخانه‌های دائمی در جنوب کشور زمستان‌گذرانی می‌کنند.

وضعیت حفاظت

در ضمیمه II کنوانسیون منع تجارت بین‌المللی گونه‌های در معرض انقراض (CITES) قرار دارد. در ایران نیز در فهرست پرندگان حمایت‌شده قرار دارد و دارای ارزش حفاظتی است.


مشاهدات اعضا:


نام: لک ‌لک سیاه
عکاس: شهرزاد فتاحی
محل مشاهده: تیاب
تاریخ: 1396/11/19
نام: لک ‌لک سیاه
عکاس: شهرزاد فتاحی
محل مشاهده: تیاب
تاریخ: 1396/11/19
نام: لک ‌لک سیاه
عکاس: سحر بوذری
محل مشاهده: تالاب سیران گولی
تاریخ: 1398/06/21
نام: لک ‌لک سیاه
عکاس: پرستو هدایت زاده
محل مشاهده: خور تیاب
تاریخ: 1397/11/18
نام: لک ‌لک سیاه
عکاس: بشیر شریف نیا
محل مشاهده: خور تیاب
تاریخ: 1395/10/21

         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد