باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

پرندگان ایران گلاریول بال ‌سرخ

Text string:
QR Code:
Error correction:
Output format:
Border: modules
Scale: pixels per module
Version range: Minimum = , maximum =
Mask pattern: (−1 for automatic, 0 to 7 for manual)
Boost ECC:
Statistics:
SVG XML code:
نام فارسی: گلاریول بال ‌سرخ
نام انگلیسی: Collared Pratincole
نام علمی: Glareola pratincola

صدا:

آواز: 

نام های دیگر

ویژگی های ظاهری

طول بدن: 24 الی 28  سانتی متر

گستردگی بالها : 60 الی 70 سانتیمتر

ویژگی های شناسایی:

پرند ه ای است با بالهای باریک، بلند و خمیده و دم دو شاخه که در پرواز شباهت زیادی به پرستو های دریایی دارد. نر و ماده همشکل و دارای اندک تغییرات فصلی هستند. پرنده بالغ در دوره جوجه آوری روتنه و سینه قهو ه ای زیتونی و چانه و گلوی نخودی با نوار حاشیه ای سیاه دارد. بالها بلند و نوک تیز،شاهپرهای اولیه و بخشی از پوشپرهای انتهایی روی بالها تیره، پوشپرهای زیر بالها بلوطی و حاشیه شاهپرهای ثانویه سفید است. شکم، دمگاه و زیر دم سفید و دم دو شاخه و تیره دارد.  منقار نیز کوتاه، ضخیم و سیاه و قاعده آن قرمز رنگ است. در خارج از این دوره لکه قرمز قاعده منقار و نوار سیاه در صورت چندان واضح نیست و خط و خال هایی در گلو دیده می شود. پرنده نابالغ شبیه به بالغ ها است ولی حاشیه پرهای سر و سینه آن خاکی رنگ است که نمایی خالدار به پرنده می دهد. همچنین فاقد نوار سیاه در صورت و لکه قرمز در قاعده منقار است.

 گلاریول بال سرخ، تالاب صالحیه- عکس از عباس محجوب

ویژگی های زیستی

زیستگاه: 

حاشیه تالاب ها، استپ های نمکی، اراضی شخم خورده و دشت های سیلابی خشک را به عنوان زیستگاه برمی گزیند و در خارج از دوره جوجه آوری در شوره زارها، شالیزارها و کشتزارهای خشک به سر می برد.

عادات رفتاری و زیستی: 

پرند ه ای اجتماعی است که در دسته های 30 تا 40 تایی و گاهی بیشتر دیده می شود. بیشترین فعالیتش صبح ها و عصرها است. معمولاً در گله های به نسبت بزرگ و پر سروصدا در هنگام پرواز به شکار حشراتی نظیر سوسک های قاب بال و ملخ ها می پردازد.

زادآوری: 

جوجه آوری از اوایل تا اواسط اردیبهشت و با تشکیل کلنی های کوچک و پراکنده در زمین های باز نزدیک تالابها، مرداب های وسیع یا دشت های باز و نیز در جزایر کوچک آغاز می شود. تک همسر است و آشیانه اش گودی کم عمقی است که آن را روی زمین و در بخشهای باز زمین های گلی خشک شده نزدیک آب و مناطق سنگی و ماسه ای بنا می کند. معمولاً سه، گاهی دو و به ندرت چهار تخم نیمه بیضی کوتاه و به ندرت بیضی، کرم با سایه ای از رنگ سبز یا نخودی، با خال های سیاه و گاهی قهو ه ای تیره و به ابعاد 24*32 میلیمتر می گذارد. تفریخ تخمها 17 تا 18 روز به طول می انجامد. جوجه ها در بدو تولد پوشیده از کرک، تا حد زیادی توانمند و برای تغذیه مستقل از والدین هستند. پرورش جوجه ها 25 تا 30 روز طول می کشد.

پراکنش و فراوانی

تابستان گذرانی و جوجه آوری این پرنده در نواحی جنوب شرقی دریای خزر و به تعداد کمتر در برخی تالاب های استان های گیلان، خوزستان، فارس، سیستان و بلوچستان، آذربایجان)حوضه دریاچه ارومیه(، بوشهر  )دلتای حله(و سواحل خلیج فارس دیده می شود. همچنین ممکن است در طول رودخانه ارس در شمال آذربایجان و رودخانه هریررود در شمال شرقی خراسان نیز جوجه آوری کند.

 


منابع:

داوطلبینی که در تهیه این معرفی همیاری نمودند:


مشاهدات اعضا:


         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد