باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

پرندگان ایران باکلان بزرگ (قره غاز)

Text string:
QR Code:
Error correction:
Output format:
Border: modules
Scale: pixels per module
Version range: Minimum = , maximum =
Mask pattern: (−1 for automatic, 0 to 7 for manual)
Boost ECC:
Statistics:
SVG XML code:
نام فارسی: باکلان بزرگ (قره غاز)
نام انگلیسی: Great Cormorant
نام علمی: Phalacrocorax carbo

ویژگی‌های ظاهری

طول بدن: 80 الی 100 سانتی‌متر

گستردگی بال‌ها: 130 تا 160 سانتی‌متر است

ویژگی های شناسایی:

باکلانی بزرگ‌جثه با گردن کلفت است که منقاری دراز، قوی و در انتها خمیده دارد. نر و ماده هم‌شکل و دارای تغییرات فصلی هستند. در پرنده بالغ در دوره جوجه‌آوری؛ پوست گلویی زرد، پوست زیر چشم نارنجی، چانه و گونه سفید و سایر قسمت‌های بدن سیاه با درخششی از رنگ آبی و سبز است. تاج کوچکی در پس سر و یک لکه سفید درشت روی ران‌ها دارد. در برخی افراد، در این زمان سر و گردن سفید دیده می‌شود. در خارج از این دوره، پرهای تاج‌مانند روی سر، لکه سفید روی ران و سفیدی سر مشاهده نمی‌شود. در پرنده نابالغ، زیرتنه سفید چرک، روتنه قهوه‌ای و بخش پایینی جلوی گردن و سینه زرد نخودی یا قهوه‌ای کم‌رنگ است.

 عکس از میترا دانشور

ویژگی‌های زیستی

زیستگاه:

سواحل صخره‌ای و شنی، مصب‌ها، دریاچه‌ها، تالاب‌ها و رودخانه‌های بزرگ آب شور و شیرین به سر می‌برد.

عادات رفتاری و زیستی:

پرنده‌ای اجتماعی است و اغلب در دسته‌های کوچک و بزرگ دیده می‌شود. پروازی پرقدرت با بال‌زدن‌های سنگین و آهسته، شبیه به غازها دارد. در هنگام شنا بخش عمده بدن در زیر آب است و فقط سر و گردن از آب بیرون می‌ماند. تنبل است و اغلب مدت زمانی طولانی را در حال خشک کردن بدن، چرب کردن و پرآرایی در لبه صخره‌ها، آب‌سنگ‌ها، تپه‌های شنی، شاخه‌های خشک، لبه موج‌شکن‌ها، اسکله‌ها، کشتی‌ها و لنج‌های متروک سپری می‌کند. عمدتاً از ماهی‌ها تغذیه می‌کند و طعمه خود را از طریق تعقیب در زیر آب در مدت زمان 15 تا 60 ثانیه و در عمق یک تا سه (و به ندرت تا نه) متری صید می‌کند.

زادآوری:

جوجه‌آوری از اوایل فروردین و با تشکیل کلنی در درختزارها یا نیزارهای حاشیه پیکره‌های آبی آغاز می‌شود. تک‌همسر است و آشیانه‌اش توده‌ای انبوه از سرشاخه‌ها، علف‌های دریایی، نی‌ها و سایر مواد گیاهی است که آن را بر لبه صخره‌ها، روی شاخه‌های خشک درختان مرتفع و یا روی نی‌ها بنا می‌کند. معمولاً سه تا چهار، گاهی پنج و به ندرت شش تخم بیضی کشیده، به رنگ آبی کم‌رنگ یا مایل به سبز با پوششی سفید گچی و به ابعاد 8/65 × 7/40 میلی‌متر می‌گذارد. تفریخ تخم‌ها 28 تا 31 روز به طول می‌انجامد. جوجه‌ها در بدو تولد عریان، ناتوان و برای تغذیه وابسته به والدین هستند. در ابتدا از غذای نیمه هضم‌شده که والدین بر کف آشیانه برمی‌گردانند، تغذیه می‌کنند. پس از چند روز غذا را با قرار دادن منقار در دهان والدین دریافت می‌کنند و در حدود پنجاه روزگی مستقل می‌شوند.

 عکس از فرشید صمیمی

پراکنش و فراوانی

به صورت محلی اما فراوان جوجه‌آور نواحی جنوبی دریای خزر است. همچنین زمستان‌گذران معمول نواحی جنوبی دریای خزر و سواحل جنوبی کشور است و به نسبت کمتر در تالاب‌های نواحی مرکزی و شرقی کشور نیز زمستان‌گذرانی می‌کند. به صورت کمیاب و نامنظم در تالاب‌های حوضه ارومیه در آذربایجان زمستان‌گذرانی می‌کند.

وضعیت حفاظت

در فهرست پرندگان حمایت‌شده جهانی و ملی قرار ندارد.


مشاهدات اعضا:


نام: باکلان بزرگ (قره غاز)
عکاس: نوید هرمزی
محل مشاهده: اهواز
تاریخ: 1399/11/18

         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد