باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

پرندگان ایران کلاغ نوک ‌زرد

Text string:
QR Code:
Error correction:
Output format:
Border: modules
Scale: pixels per module
Version range: Minimum = , maximum =
Mask pattern: (−1 for automatic, 0 to 7 for manual)
Boost ECC:
Statistics:
SVG XML code:
نام فارسی: کلاغ نوک ‌زرد
نام انگلیسی: Alpine Chough
نام علمی: Pyrrhocorax graculus

ویژگی‌های ظاهری

طول بدن: 36 تا 39 سانتی‌متر

گستردگی بال‌ها: 75 تا 85 سانتی‌متر است

ویژگی های شناسایی:

کلاغی با جثه متوسط و به رنگ یکدست سیاه که شباهت زیادی به «زاغ نوک‌سرخ» دارد، اما به واسطه منقار زرد کوتاه‌تر و راست‌تر (شبیه توکاها)، بال‌های کوتاه‌تر و باریک‌تر و دم بلندتر از آن تفکیک می‌شود. نر و ماده هم‌شکل و فاقد تغییرات فصلی هستند. پرنده بالغ، بدن یکدست سیاه با جلای ارغوانی مات دارد. بال‌ها نسبت به زاغ نوک‌سرخ کوتاه‌تر، گردتر و بر خلاف آن فقط چهار (نه پنج تا شش) شاه‌پر اولیه بزرگ‌تر در انتها حالت انگشتی نه چندان واضحی ایجاد می‌کنند. در پرواز پوش‌پرهای زیر بال‌ها سیاه‌تر از شاه‌پرهای پرواز و به خوبی نمایان است. همچنین پاهای قرمز دارد. پرنده نابالغ به رنگ سیاه مات دیده می‌شود، پاهای صورتی مایل به خاکستری دارد و نوک منقار زرد رنگش نیز تیره است.

کلاغ نوک زرد، پیست اسکی دیزین- عکس از سید حامد موسوی

ویژگی‌های زیستی

زیستگاه:

کوهستان‌ها به ویژه ارتفاعات سنگی و صخره‌ای را ترجیح می‌دهد و نسبت به زاغ نوک سرخ در ارتفاعات بالاتر به سر می‌برد.

عادات رفتاری و زیستی:

پرنده‌ای اجتماعی ولی خجالتی است و اغلب در دسته‌های کوچک و بزرگ، گاهی به صورت جفت یا در گروه‌های خانوادگی دیده می‌شود. پروازی زیبا با بال‌زدن‌های قوی و دم پهن‌شده دارد که در مناطق صخره‌ای امکان مانورهای ماهرانه‌ای را برایش فراهم می‌کند. در طول روز برای یافتن غذا تا ارتفاعات پایین‌تر پرواز می‌کند و معمولاً در اواسط روز به ارتفاعات بالاتر باز می‌گردد. در بهار و تابستان بیشتر از حشراتی نظیر ملخ‌ها و سوسک‌ها و در پاییز و زمستان اغلب از میوه‌های سته و مواد گیاهی و جانوری در دسترس تغذیه می‌کند.

زادآوری:

جوجه‌آوری از اواخر فروردین و در کلنی‌های کوچک در مناطق صخره‌ای نواحی مرتفع کوهستانی آغاز می‌شود. تک‌همسر است و آشیانه‌اش کاسه‌ای حجیم از ساقه‌ها، شاخه‌ها و ریشه‌های گیاهان است که آن را در شکاف‌ها و سوراخ‌های صخره‌ها و یا در لبه غارها و بیرون‌زدگی‌های سنگی بنا می‌کند و درونش را با علوفه، برگ‌ها، ریشک‌ها، پشم و مو می‌پوشاند. معمولاً چهار و گاهی سه تا شش تخم نیمه‌بیضی، صاف، صیقلی، سفید با ته‌رنگ کرم یا نخودی و به ندرت مایل به سبز، با خال‌ها و لکه‌های قهوه‌ای تیره، زیتونی قهوه‌ای و خاکستری مایل به ارغوانی و به ابعاد 5/26 × 39 میلی‌متر می‌گذارد. تفریخ تخم‌ها 17 تا 21 روز طول می‌کشد. جوجه‌ها در بدو تولد پوشیده از کرک، ناتوان و برای تغذیه وابسته به والدین هستند، در 29 تا 31 روزگی پرواز می‌کنند، اما همچنان در حدود سی تا شصت روز پس از آن توسط والدین تغذیه می‌شوند.

پراکنش و فراوانی

به صورت محلی مقیم ارتفاعات کوهستانی شمال خراسان، البرز، زاگرس و استان کرمان است و اغلب در ارتفاعات بالای سه‌هزار متر جوجه‌آوری می‌کند.

وضعیت حفاظت

در فهرست پرندگان حمایت‌شده جهانی و ملی قرار ندارد.


مشاهدات اعضا:


         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد