باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

پرندگان ایران کلاغ گردن‌ بور

Text string:
QR Code:
Error correction:
Output format:
Border: modules
Scale: pixels per module
Version range: Minimum = , maximum =
Mask pattern: (−1 for automatic, 0 to 7 for manual)
Boost ECC:
Statistics:
SVG XML code:
نام فارسی: کلاغ گردن‌ بور
نام انگلیسی: Western Jackdaw
نام علمی: Coloeus (Corvus) monedula

ویژگی‌های ظاهری


طول بدن: 30 تا 34 سانتی‌متر

گستردگی بال‌ها: 67 تا 74 سانتی‌متر

ویژگی های شناسایی:

کلاغی کوچک‌جثه و پر جنب‌وجوش با منقار کوتاه است. رنگ‌آمیزی بدن تا حدی شبیه به «کلاغ هندی» است، اما به واسطه جثه کوچک‌تر، منقار کوتاه‌تر و ظریف‌تر، پاهای کوتاه‌تر و چشم‌های سفید (نه قهوه‌ای) از آن تفکیک می‌شود. نر و ماده هم‌شکل و دارای اندک تغییرات فصلی هستند. پرنده بالغ تارک سر سیاه براق دارد که در تضاد با رنگ خاکستری نقره‌ای دو طرف سر و پس گردن و نوار سفید دو طرف گردنش به خوبی نمایان است. روتنه و بال‌ها نیز سیاه مات و زیرتنه از سینه تا شکم خاکستری سربی است. در پرنده نابالغ روتنه سیاه مات و زیرتنه خاکستری‌تر است. روی بال‌ها تا حدی قهوه‌ای دیده می‌شود و چشم‌های قهوه‌ای مات دارد.

کلاغ گردن بور،تالاب صالحیه- عکس از ویدا شمس

ویژگی‌های زیستی

زیستگاه:

دشت‌های باز یا تپه‌ماهورهای پوشیده از گیاهان مجاور درختستان‌ها، کشتزارها، صخره‌ها، بیرون‌زدگی‌های سنگی، پارک‌های قدیمی و منازل مسکونی که حفره مناسب برای جوجه‌آوری دارند را به عنوان زیستگاه برمی‌گزیند و معمولاً در زیستگاه‌های مشترک با «کلاغ سیاه» دیده می‌شود.

عادات رفتاری و زیستی:

پرنده‌ای اجتماعی است و اغلب به صورت جفت دیده می‌شود، اما در زمان تغذیه یا در اقامتگاه‌های شبانه به هم ملحق می‌شوند و دسته‌های کوچک و بزرگ پر سروصدایی تشکیل می‌دهند. پروازی سبک و فعال با بال‌زدن‌های سریع دارد. از بی‌مهره‌ها، میوه‌ها، دانه‌ها، لاشه‌ها، تکه‌های مواد گیاهی و جانوری، همچنین مهره‌داران کوچک و تخم پرندگان تغذیه می‌کند.

زادآوری:

جوجه‌آوری از اوایل اردیبهشت و با تشکیل کلنی، گاهی نیز به صورت منزوی آغاز می‌شود. تک‌همسر و به ندرت چندهمسر (یک نر با دو ماده) است و آشیانه‌اش را در حفره‌های درختان، بیرون‌زدگی‌های سنگی و صخره‌ها، ساختمان‌ها، گاهی نیز در سوراخ‌های موجود در زمین بنا می‌کند و درونش را با مو، پشم و الیاف نرم گیاهی می‌پوشاند. معمولاً چهار تا شش و گاهی دو تا نه تخم نیمه‌بیضی، صاف، صیقلی، آبی روشن کم‌رنگ، با خال‌ها، لکه‌ها و خطوط قهوه‌ای مایل به سیاه، زیتونی قهوه‌ای و آبی خاکستری و به ابعاد 7/35 × 5/25 میلی‌متر می‌گذارد. تفریخ تخم‌ها هفده تا هجده روز طول می‌کشد. جوجه‌ها در بدو تولد پوشیده از کرک، ناتوان و برای تغذیه وابسته به والدین هستند، در 28 تا 32 روزگی آشیانه را ترک می‌کنند و در 35 تا 36 روزگی پرواز می‌کنند.

کلاغ گردن بور،مهاباد، نقده، بوکان،سولدوز، کانی برازان- عکس از امیر مدیری

پراکنش و فراوانی

به صورت کمیاب مقیم نوار شمالی کشور از منطقه شمال غرب و در امتداد البرز به سمت شرق تا شمال خراسان است. همچنین معمولاً در نواحی جنوبی دریای خزر، شمال غرب کشور و استان‌های فارس و هرمزگان زمستان‌گذرانی می‌کند.

وضعیت حفاظتی

در فهرست پرندگان حمایت‌شده جهانی و ملی قرار ندارد.

 



مشاهدات اعضا:


نام: کلاغ گردن‌ بور
عکاس: نادره صمیمی
محل مشاهده: مهاباد
تاریخ: 1398/03/04
نام: کلاغ گردن‌ بور
عکاس: ویدا شمس
محل مشاهده: تالاب صالحیه
تاریخ: 1401/01/09

         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد