باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

پرندگان ایران کلاغ شرقی

Text string:
QR Code:
Error correction:
Output format:
Border: modules
Scale: pixels per module
Version range: Minimum = , maximum =
Mask pattern: (−1 for automatic, 0 to 7 for manual)
Boost ECC:
Statistics:
SVG XML code:
نام فارسی: کلاغ شرقی
نام انگلیسی: Carrion Crow
نام علمی: Corvus corone

ویژگی‌های ظاهری

طول بدن: 44 تا 51 سانتی‌متر
گستردگی بال‌ها: 93 تا 104 سانتی‌متر

ویژگی های شناسایی:

کلاغی درشت‌جثه با بدن یکدست سیاه است. به واسطه اندازه و ساختار بدن، همراه با «کلاغ ابلق» به عنوان زیرگونه‌های C.c. cornix در نظر گرفته می‌شدند، اما به تازگی به عنوان گونه‌ای مستقل معرفی شده است. همچنین شباهت زیادی به «کلاغ سیاه» دارد، اما به واسطه بال‌های بلندتر و پهن‌تر، دم بلندتر و منقار قوی‌تر که در نیم‌نوک بالا اندکی خمیده است، از آن تفکیک می‌شود. نر و ماده هم‌شکل و فاقد تغییرات فصلی هستند. پرنده بالغ بدن یکدست سیاه دارد. دم بلند و در انتها مربع‌شکل (نه ذوزنقه‌ای) که در پرواز به خوبی نمایان است. پرنده نابالغ تا حد زیادی شبیه به بالغ‌ها است، اما رنگ سیاه بدن جلای کمتری دارد و روی بال‌ها قهوه‌ای‌تر به نظر می‌رسد.

ویژگی‌های زیستی

زیستگاه:

دشت‌های باز همراه با لکه‌هایی از درختان و درختزارهای باز را ترجیح می‌دهد و در پارک‌ها، باغ‌ها، درختزارهای حاشیه کانال‌های آبرسانی و حاشیه جنگل‌های مجاور اراضی مزروعی نیز دیده می‌شود.

عادات رفتاری و زیستی:

اغلب به صورت جفت دیده می‌شود، اما افراد فاقد قلمرو، با توجه به فراوانی غذا دسته‌های کوچک یا بزرگ تشکیل می‌دهند. پروازی مستقیم، منظم و آهسته دارد و به ندرت بال‌بازروی می‌کند. همه‌چیزخوار است و اغلب از بی‌مهره‌ها و دانه‌های غلات تغذیه می‌کند. همچنین از مهره‌داران کوچک، تخم پرندگان و لاشه‌ها و تکه‌های مواد گیاهی و جانوری استفاده می‌کند.

زادآوری:

جوجه‌آوری از اواسط تا اواخر اسفند و با تشکیل قلمرو در طیف وسیعی از زیستگاه‌ها آغاز می‌شود. گاهی اوقات نیز به واسطه کمبود مکان‌های مناسب برای ساخت آشیانه، کلنی‌های کوچکی تشکیل می‌دهند. تک‌همسر است و آشیانه‌اش کاسه‌ای حجیم از ساقه‌ها و شاخه‌های درختان است که آن را در محل انشعاب شاخه‌های درختان بنا می‌کند و درونش را با پشم، مو و گاهی پر می‌پوشاند. معمولاً چهار تا شش و به ندرت هفت تخم نیمه‌بیضی، صاف، تا حدی صیقلی، با رنگ‌های متنوع و سایه‌هایی به رنگ آبی روشن، آبی مایل به سبز یا سبز، با خال‌ها، لکه‌ها و خطوط سبز زیتونی، قهوه‌ای زیتونی، قهوه‌ای تیره و آبی خاکستری و به ابعاد 4/30 × 3/43 میلی‌متر می‌گذارد. تفریخ تخم‌ها هجده تا بیست روز طول می‌کشد. جوجه‌ها در بدو تولد پوشیده از کرک، ناتوان و برای تغذیه وابسته به والدین هستند، در 28 تا 35 روزگی آشیانه را ترک می‌کنند و کمی پس از آن مستقل می‌شوند.

پراکنش و فراوانی

زمستان‌گذران کمیاب و نامنظم نواحی شمال شرق کشور است، اما درگذشته در دره هریرود نزدیک به تربت‌جام جوجه‌آوری داشته است.

وضعیت حفاظت

در فهرست پرندگان حمایت‌شده جهانی و ملی قرار ندارد.


مشاهدات اعضا:


         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد