باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

پرندگان ایران کبک دری

Text string:
QR Code:
Error correction:
Output format:
Border: modules
Scale: pixels per module
Version range: Minimum = , maximum =
Mask pattern: (−1 for automatic, 0 to 7 for manual)
Boost ECC:
Statistics:
SVG XML code:
نام فارسی: کبک دری
نام انگلیسی: Caspian Snowcock
نام علمی: Tetraogallus caspius

کبک دری

صدا:

آواز:  

نام های دیگر:

ویژگی های ظاهری:

طول بدن:  58 تا 62 سانتی متر

گستردگی بالها:  95 تا 105 سانتی متر

ویژگی های شناسایی:

بزرگ ترین کبک ایران است. نرو ماده شبیه به هم هستند فقط پرنده نر بزرگ تر و دارای مهمیز (برآمدی سیخک مانند) روی تارسوس ها می باشد. تغییرات فصلی ندارند. پرندۀ بالغ دارای روتنۀ خاکستری با نوارهایی از خالهای بلوطی در پشت و رگه رگۀ طولی به همین رنگ در پهلوها است.

کبک دری - caspian snowcock

عکس از غلامرضا اصغری

طرح صورتی مشخصی متشکل از تارک سر و پس گردن خاکستری، گلو و نوار چشمی پهن سفید و نوارهای خاکستری پر رنگی در دو طرف گردن دارد. سینه خاکستری کمرنگ با لکه های سیاه، دو سوم طول شاهپرهای اولیه و تعدادی از شاهپرهای ثانویه سفید و نوک آنها تیره است و در پرواز به شکل لکۀ سفید بزرگی دیده می شود. دم در پرواز قهوه ای مات، در حاشیه بلوطی و پوشپرهای زیر آن سفید است. در پرندۀ ماده بدن کمرنگتر از نر است. پرندۀ نابالغ نیز شبیه به ماده است ولی نسبت به آن مات تر و الگوی سر و گردن نامشخصتر است.

کبک دری - CaspianSnowcock

عکس از غلامرضا اصغری

 

رژیم غذایی:

از برگ و میوه و ساقه و ریشه و پیاز گیاهان تغذیه می کند.

ویژگی های زیستی:

زیستگاه: بیشتر در ارتفاع 1800تا 3000 متری مناطق کوهستانی و در حد فاصل برف های دائمی و مرز رویش درختان زندگی می کند. و سعی می کند از این مرز پایین تر نیاید. کوهستان های با شیب های تند و با پوشش های بوته ای و علفی پرتگاه ها دره های عمیق و دارای لکه های برفی زیستگاه کبک دری است.

عادات رفتاری و زیستی: پرنده ای بسیار محتاط است اجتماعی نیست و اغلب در دسته های کوچک دیده می شود. بیشتر راه می رود و با سرعت بین تخته سنگ ها می دود. در هنگام مواجهه با خطر یا به سوی ارتفاعات بالاتر می دود یا به سمت پایین پرواز می کند و دم خود را به نحوی که پوشپرهای سفید زیر دمش آشکار گردد بالا نگه می دارد.

زادآوری و تولید مثل:دوره زادآوری از اواخر فروردین شروع می شود. تک همسر است و آشیانه خود را  با علوفه و خز و پر در گودال های کم عمق در مناطق باز و روی زمین و یا پناه صخره ها بوته ها یا شکاف سنگ ها بنا می کند. بین شش تا هشت و گاهی ده تخم می گذارد. تخم ها بیضی شکل صاف و صیقلی به رنگ نخودی مایل به کرم با خال های قهوه ای مایل به قرمز و به ابعاد 45 در 65 میلیمتر است. دوره تفریخ تخم ها حدود 30 روز طول می کشد. جوجه ها پوشیده از کرک و مستقل از والدین هستند. در ابتدا در اطراف آشیانه می مانند و کم کم به سوی ارتفاعات بالاتر می روند.  معمولا در زمستان در دسته های بزرگ تر دور هم جمع می شوند.

پراکنش و فراوانی وزمان مشاهده: معمولا  در مناطق مرتفع رشته کوه های البرز و زاگرس پراکنش دارد.


منابع:

داوطلبینی که در تهیه این معرفی همیاری نمودند:


مشاهدات اعضا:


نام: کبک دری
عکاس: سید حامد موسوی
محل مشاهده: شاهرود
تاریخ: 1401/02/01
نام: کبک دری
عکاس: سید حامد موسوی
محل مشاهده: شاهرود
تاریخ: 1401/02/01

         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد