باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

پرندگان ایران عقاب دریایی دم‌ سفید

Text string:
QR Code:
Error correction:
Output format:
Border: modules
Scale: pixels per module
Version range: Minimum = , maximum =
Mask pattern: (−1 for automatic, 0 to 7 for manual)
Boost ECC:
Statistics:
SVG XML code:
نام فارسی: عقاب دریایی دم‌ سفید
نام انگلیسی: White-tailed Eagle
نام علمی: Haliaeetus albicilla

ویژگی‌های ظاهری

طول بدن: 70 تا 90 سانتی‌متر

گستردگی بال‌ها: 200 تا 240 سانتی‌متر 

ویژگی های شناسایی:

عقابی درشت‌جثه با بال‌های بزرگ و گسترده، گردن کلفت و بلند و منقار ضخیم و قوی است. نر و ماده هم‌شکل (ماده اندکی بزرگ‌تر) و فاقد تغییرات فصلی هستند. پرنده بالغ، بدن قهوه‌ای با شاه‌پرهای تیره دارد. سر، گردن، سینه و پوش‌پرهای روی بال‌ها رنگ‌پریده‌تر و اغلب قهوه‌ای مایل به خاکستری دیده می‌شوند. تارسوس نیز فاقد پر است. در پرواز به کمک دم کوتاه، سه‌گوش و سفید، و سر و گردن و پیش‌سینه قهوه‌ای روشن قابل شناسایی است. پرنده نابالغ بدن تیره‌تر، سر و گردن قهوه‌ای مایل به سیاه، منقار سیاه مایل به خاکستری و دم تیره دارد.

عقاب دریابی دم سفید/تالاب عشق آبادعقاب دریایی دم سفید، تالاب عشق آباد- عکس از بشیر شریف نیا

ویژگی‌های زیستی

زیستگاه:

در سواحل دریاها، دریاچه‌ها، رودخانه‌های وسیع، آب‌های داخلی و تالاب‌ها، جایی که ماهی‌ها و سایر مهره‌داران آبزی فراوان هستند، به سر می‌برد.

عادات رفتاری و زیستی:

با وجود جثه بزرگ و سنگین، پروازی چابک و قوی با بال‌زدن‌های به نسبت سریع دارد. با بال‌هایی هم‌سطح بدن اوج می‌گیرد و بال‌بازروی می‌کند. عمدتاً از ماهی‌ها، پرندگان آبزی و کنار آبزی و پستانداران کوچک تغذیه می‌کند.

زادآوری:

جوجه‌آوری از اواسط اسفند و در انزوا در قلمروهای وسیع آغاز می‌شود. تک‌همسر است و آشیانه‌اش توده‌ای حجیم و متراکم از ساقه‌ها و شاخه‌های گیاهان است که آن را با علوفه سبز و گاهی اوقات پشم می‌پوشاند. معمولاً چند آشیانه در قلمروی خود دارد و به طور متناوب از آن‌ها استفاده می‌کند. معمولاً دو، گاهی اوقات یک تا سه و به ندرت چهار تخم نیمه‌بیضی کوتاه تا بیضی، تا حدی صیقلی، سفید مات و به ابعاد 8/75 × 7/58 میلی‌متر می‌گذارد. تفریخ تخم‌ها 35 تا 45 روز به طول می‌انجامد. جوجه‌ها در بدو تولد پوشیده از کرک، تا حدی ناتوان و برای تغذیه وابسته به والدین هستند. در ابتدا تکه‌های غذا، توسط پرنده ماده در دهان جوجه‌ها گذاشته می‌شود و از حدود 35 تا 40 روزگی قادرند از غذایی که والدین به آشیانه می‌آورند تغذیه کنند. پرورش جوجه‌ها 70 تا 75 روز طول می‌کشد.

عقاب دریایی دم سفید،تالاب قنبر آباد- عکس از شهرزاد فتاحی

پراکنش و فراوانی

مقیم نواحی جنوبی دریای خزر است و در برخی تالاب‌های استان‌های غربی کشور، فارس، اصفهان، سیستان و بلوچستان، بوشهر، هرمزگان و خوزستان زمستان‌گذرانی می‌کند.

وضعیت حفاظت

در ضمیمه اول کنوانسیون منع تجارت بین‌المللی گونه‌های در معرض انقراض (CITES) قرار دارد. در ایران نیز جزء پرندگان در معرض انقراض معرفی شده و دارای ارزش حفاظتی است.

 



مشاهدات اعضا:


         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد