باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

پرندگان ایران بادخورک کوهی (شکم‌ سفید)

Text string:
QR Code:
Error correction:
Output format:
Border: modules
Scale: pixels per module
Version range: Minimum = , maximum =
Mask pattern: (−1 for automatic, 0 to 7 for manual)
Boost ECC:
Statistics:
SVG XML code:
نام فارسی: بادخورک کوهی (شکم‌ سفید)
نام انگلیسی: Alpine Swift
نام علمی: Tachymarptis melba

ویژگی‌های ظاهری

طول بدن: 20 تا 22 سانتیمتر

گستردگی بال‌ها: 54 تا 60 سانتیمتر

ویژگی های های شناسایی:

بادخورکی درشت‌جثه با دم دو شاخه و به نسبت کوتاه است. نر و ماده همشکل و فاقد تغییرات فصلی هستند. پرندە بالغ سر، روتنه و بال‌های یکدست قهوه‌ای دارد. دور چشم‌ها لکه سیاه رنگی دیده می‌شود. چانه، گلو و شکم سفید است و با یک نوار سینه‌ای به رنگ قهوه‌ای از هم تفکیک شده‌اند. پرندە نابالغ شبیه بالغ‌ها است ولی در روتنه خال‌های فشرده و ریز سفید رنگی دیده می‌شود.

عکس از بشیر شریف نیا

ویژگی‌های زیستی

زیستگاه:

برآمدگی‌های صخره‌ای، شکاف سنگ‌ها، غارها و صخره‌های ساحلی گاهی نیز سوراخ درختان را به عنوان زیستگاه برمی‌گزیند و از مناطقی با موانع طبیعی و انسان ساخت نظیر درخت‌ها و ساختمان‌ها پرهیز می‌کند.

عادات رفتاری و زیستی:

پرنده‌ای اجتماعی است و در تمام طول سال در دسته‌های کوچک و بزرگ دیده می‌شود. به طور مداوم در حال پرواز است و بر اساس یک تخمین حدود چند صد کیلومتر را در طی یک روز به پرواز طی می‌کند. رفتارش تا حد زیادی شبیه به سایر بادخورک‌ها است ولی پروازی آرام‌تر و قوی‌تر همراه با مانورهای نه چندان سریع دارد و در ارتفاع بالاتری در هوا به شکار حشرات می‌پردازد.

زادآوری:

جوجه‌آوری از اواسط اردیبهشت تا اواخر خرداد و با تشکیل کلنی در پرتگاه‌های صخره‌ای آغاز می‌شود. تک همسر است و آشیانه‌اش کاسه‌ای کم‌عمق از الیاف گیاهی و پر است که آن را توسط بزاق دهان به هم چسبانده و در شکاف یا لبه صخره‌ها یا ساختمان‌های بلند بنا می‌کند. معمولا سه، گاهی دو و به ندرت یک تا چهار تخم نیمه بیضی بلند، صاف، سفید رنگ و به ابعاد 31.1×19.3 میلیمتر می‌گذارد. تفریخ تخم‌ها 17تا 23روز به طول می‌انجامد. جوجه‌ها در بدو تولد عریان، ناتوان و برای تغذیه وابسته به والدین هستند. پرورش جوجه‌ها 48 تا 56 روز طول می‌کشد.

پراکنش و فراوانی

به صورت معمول تابستان‌گذران و مهاجر عبوری تمامی مناطق‌کوهستانی کشور است.

وضعیت حفاظت

در فهرست پرندگان حمایت شدە جهانی و ملی قرار ندارد.


مشاهدات اعضا:


         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد