باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

پرندگان ایران اردک تاجدار

Text string:
QR Code:
Error correction:
Output format:
Border: modules
Scale: pixels per module
Version range: Minimum = , maximum =
Mask pattern: (−1 for automatic, 0 to 7 for manual)
Boost ECC:
Statistics:
SVG XML code:
نام فارسی: اردک تاجدار
نام انگلیسی: Red-crested Pochard
نام علمی: Netta rufina

اردک تاجدار

صدا:

آواز:  

نام های دیگر:

ویژگی های ظاهری

طول بدن: 53 تا 57 سانتی متر

گستردگی بالها:  84 تا 88 سانتی متر

ویژگی های شناسایی:

اردک تاجدار از دسته اردک‌های غواص با جثه بزرگ، بدنی فربه، سر بزرگ و گرد، منقار باریک و گردن به نسبت بلند است. در پرنده نر بالغ چشم‌ها و منقار به رنگ قرمز، سر و بالای گردن قهوه‌ای-نارنجی و کاکل آن روشنتر است.روتنه و بال‌ها قهوه‌ای تیره و  در پرواز نوار پهن سفیدی روی بال‌ها دیده می‌شود. بخش پایینی گردن، سینه، بخش میانی شکم و انتهای بدن این پرنده به رنگ سیاه و پهلوهای آن سفید و دم آن خاکستری است. رنگ کلی بدن پرنده ماده قهوه‌ای مات با گونه‌های سفید چرک است که با رنگ قهوه‌ای تارک در تضاد است و آن را از نر قابل تشخیص می‌کند. منقار آن خاکستری تیره است و لکه کوچک صورتی رنگی در نوک آن قرار دارد. پرنده نر در دوران پرریزی شبیه به ماده می‌شود اما چشم‌ها و منقار قرمز و کاکل مشخصتر آن‌ها را از هم متمایز و قابل تفکیک می‌کند. پرنده نابالغ این گونه نیز شبیه به ماده بالغ است اما تیره‌تر به نظر می‌رسد. هماهنطور که گفته شد نر و ماده این گونه از لحاظ ظاهری متفاوت هستند و با تغییر فصل تغییرات اندکی در ظاهر آن‌ها ایجاد می‌شود.

اردک تاجدار

عکس از حمید بصیر

 

اردک تاجدار

عکس از حمید بصیر

ویژگی های زیستی

زیستگاه: 

تالاب‌ها، دریاچه‌های آب شیرین پهناور و نسبتاً عمیق با پوشش گیاهی گسترده در حاشیه آن، رودخانه‌های با جریان آرام و به ندرت آب‌های ساحلی کم عمق زیستگاه مناسبی برای این پرنده محسوب می‌شود.

عادات رفتاری و زیستی: 

به طور کلی پرنده‌ای بسیار اجتماعی است و در دسته‌های بزرگ دیده می‌شود. برخلاف دیگر اردک‌های غواص، آسان‌تر راه می‌رود و به طور عمودی از سطح آب پرواز می‌کند. رژیم غذایی اردک تاجدار را گیاهان و حشرات آبزی، حلزون‌ها و دوزیستان تشکیل می‌دهد که آن‌ها را با غواصی کردن یا فروبردن سر و گردن در آب شکار می‌کند.

زادآوری: 

از اواخر اردیبهشت با تشکیل قلمرو، جوجه‌آوری در اردک تاجدار آغاز می‌شود. در زمان زادآوری آشیانه خود را در نیزارها، بین پوشش گیاهی انبوه، بوته‌ها و گاهی در مناطق بازتر می‌سازد؛ لانه این گونه به شکل کاسه‌ای پر از مواد گیاهی و پر است. تک همسر است و معمولاً 6 تا 12 و و حدکثر تا 21  تخم می‌گذارد؛ بین 26 تا 28 روز طول می‌کشد تا جوجه ها از تخم بیرون بیایند.

پراکنش و فراوانی 

اردک تاجدار در ایران گونه مهاجر است و در نواحی جنوبی دریای خزر، تالاب‌های استان فارس و سیستان و بلوچستان و  استان خوزستان زمستان گذرانی می‌کند.در تالاب قوریگل آذربایجان شرقی، تالاب‌های استان آذربایجان غربی، گیلان و سیستان و بلوچستان نیز جوجه‌آوری و تابستان‌گذرانی می‌کند.

وضعیت حفاظت

این پرنده در فهرست پرندگان حمایت شده ایران قرار دارد.

 

مشاهدات اعضا:


         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد