باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

پرندگان ایران طرلان

Text string:
QR Code:
Error correction:
Output format:
Border: modules
Scale: pixels per module
Version range: Minimum = , maximum =
Mask pattern: (−1 for automatic, 0 to 7 for manual)
Boost ECC:
Statistics:
SVG XML code:
نام فارسی: طرلان
نام انگلیسی: Northern Goshawk
نام علمی: Accipiter gentilis

ویژگی‌های ظاهری

طول بدن: 48 تا 62 سانتی‌متر

گستردگی بال‌ها: 135 تا 165 سانتی‌متر

 

ویژگی های شناسایی:

بزرگ‌ترین گونه قوش با بال‌های پهن و دم بلند است. نر و ماده تقریباً هم‌شکل (ماده به مقدار قابل توجهی بزرگ‌تر و تقریباً به اندازه «سارگپه») و فاقد تغییرات فصلی هستند. پرنده نر بالغ تارک سر و گوش‌پرهای تیره و نوار ابرویی سفید رنگ دارد. روتنه خاکستری، زیرتنه و زیر بال‌ها سفید همراه با نوارهای عرضی منقطع باریک و نزدیک به هم دیده می‌شود. دم چهار تا پنج نوار تیره عرضی دارد و در انتها سفید است. در پرنده ماده بالغ زیرتنه شبیه به پرنده نر است، اما رنگ روتنه قهوه‌ای مایل به خاکستری و سفیدی زیر دم و نوار ابرویی واضح‌تر است. پرنده نابالغ روتنه و سر قهوه‌ای خاکی و نوار ابرویی کم‌رنگ‌تر نسبت به بالغ‌ها دارد. زیرتنه نخودی کم‌رنگ و دارای لکه‌های اشکی‌شکل به رنگ قهوه‌ای پررنگ است که در امتداد هم نوارهای طولی در زیرتنه ایجاد می‌کنند.

عکس از احسان طالبی

ویژگی‌های زیستی

زیستگاه:

اغلب در مناطق جنگلی و درختزارهای متراکم، از نواحی پست تا بالاترین مرز رویش درختان در کوهستان‌ها به سر می‌برد و توده‌های سوزنی‌برگ نظیر کاج و پهن‌برگ نظیر بلوط و راش را ترجیح می‌دهد.

عادات رفتاری و زیستی:

پروازی قدرتمند با بال‌زدن‌های قوی دارد. با پروازی سریع و در ارتفاع کم به جستجوی طعمه می‌پردازد و در این حالت پروازش شامل چند مرتبه بال‌زدن سریع و بال‌بازروی‌های طولانی است. بیشتر از پستانداران و پرندگان تغذیه می‌کند. برای شکار پرندگان با چابکی و سرعت قابل توجهی در بین شاخ‌وبرگ درختان و بوته‌ها مانور می‌دهد.

زادآوری:

جوجه‌آوری از اواسط فروردین و با تشکیل قلمرو در درختزارهای کهن‌سال آغاز می‌شود. تک‌همسر است و آشیانه‌اش توده‌ای بزرگ، نامرتب و کم‌عمق از شاخه‌های خشک است که آن را روی درختان بنا می‌کند و درونش را با پوست و برگ‌های سوزنی کاج و شاخه‌های برگ‌دار می‌پوشاند. معمولاً سه تا چهار و به ندرت یک تا شش تخم نیمه‌بیضی کوتاه سفید مایل به آبی کم‌رنگ و به ابعاد 2/44 × 4/57 میلی‌متر می‌گذارد. تفریخ تخم‌ها 35 تا 38 روز طول می‌کشد. جوجه‌ها در بدو تولد پوشیده از کرک، تا حدی ناتوان و برای تغذیه وابسته به والدین هستند، در حدود چهل روزگی آشیانه را ترک می‌کنند و تا حدود سی روز پس از آن همچنان به والدین وابستگی دارند.

پراکنش و فراوانی

به صورت کمیاب در نواحی جنوبی دریای خزر، رشته‌کوه البرز و همچنین سواحل خلیج فارس و مرکز استان سیستان و بلوچستان زمستان‌گذرانی و در کوه‌های کلیبر در آذربایجان شرقی جوجه‌آوری می‌کند.

وضعیت حفاظت

در فهرست پرندگان حمایت‌شده ایران قرار دارد و دارای ارزش حفاظتی است.


مشاهدات اعضا:


نام: طرلان
عکاس: بشیر شریف نیا
محل مشاهده: رامسر
تاریخ: 1394/12/20
نام: طرلان
عکاس: میترا دانشور
محل مشاهده: گلوگاه
تاریخ: 1399/07/18
نام: طرلان
عکاس: میترا دانشور
محل مشاهده: گلوگاه
تاریخ: 1399/07/18
نام: طرلان
عکاس: احسان طالبی
محل مشاهده: گلوگاه
تاریخ: 1399/07/18
نام: طرلان
عکاس: بشیر شریف نیا
محل مشاهده: رامسر
تاریخ: 1395/07/22

         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد