باشگاه پرنده نگری ایرانیان
اعضا
خانه پرندگان ایران وبلاگ
باشگاه پرنده نگری ایرانیان
سبد خرید جستجو اعضا زبان

پرندگان ایران شبگرد مصری (بیابانی)

Text string:
QR Code:
Error correction:
Output format:
Border: modules
Scale: pixels per module
Version range: Minimum = , maximum =
Mask pattern: (−1 for automatic, 0 to 7 for manual)
Boost ECC:
Statistics:
SVG XML code:
نام فارسی: شبگرد مصری (بیابانی)
نام انگلیسی: Egyptian Nightjar
نام علمی: Caprimulgus aegyptius

شبگرد مصری (بیابانی یا دشتی)

صدا:

آواز: 

نام های دیگر:

ویژگی های ظاهری:

طول بدن:   24 الی 26 سانتی متر

گستردگی بالها : 58 الی 68 سانتیمتر

ویژگی های شناسایی: شبگردی متوسط جثه با بدن خاکی رنگ است و نسبت به شبگرد معمولی کوچک تر و بالها و دم کوتاهتری دارد. نر و ماده همشکل و فاقد تغییرات فصلی هستند. پرنده بالغ با سر و روتنه نخودی خاکی همراه با خالهای تیره فراوان قابل تشخیص است. سر بزرگ و تخت و منقار بسیار کوچکی دارد که در بین موی پرهای بلند اطراف منقار به سختی دیده می شود.

شبگرد مصری-شبگرد دشتی - Egiptian Nightjar

همچنین لکه سفیدی در دو طرف گلو دارد.  زیرتنه نخودی روشن همراه با راه راه نامشخص است که در ناحیه شکم محو می شود. در پرواز پوشپرهای زیر بالها نخودی، قاعده شاهپرهای اولیه سفید رنگ و نوک آنها تیره است. بر خلاف  شبگرد معمولی فاقد لکه های سفید در انتهای بالها و دو طرف دم است ولی در سطح زیر دم نوارهای روشنی دارد. پرنده نابالغ نسبت به بالغ ها بدنی روشنتر و خالهای کمتری روی بدن دارد و بهترین نشانه برای تفکیک آن فقدان خال های سیاه روی کتفها است.پرنده نابالغ شبیه به پرنده ماده ولی بدن روشنتری دارد.

رژیم غذایی:

اغلب از حشرات در حال پرواز به ویژه سوسکهای بزرگ و کوچک تغذیه می کند.

ویژگی های زیستی:

زیستگاه:  شنزارها و دشت های مسطح و باز واقع در نواحی بیابانی و نیمه بیابانی پست همراه با درختان و گیاهان پراکنده و یا مناطق رسی هموار با بوته های گز و یا دیگر بوته های کوتاه و تنک را به عنوان زیستگاه برمی گزیند.

عادات رفتاری و زیستی: 

جوج ه آوری به صورت منزوی و از اواسط اسفند آغاز می شود. تک همسر است و آشیانه اش گودی بسیار کم عمق و کوچک یا در فرورفتگی رد پای شترها روی زمین یا در زیر بوته های کوتاه است.

زادآوری و تولید مثل: 

معمولاً دو تخم بیضی تا نیمه بیضی بلند، صاف و تا حدی صیقلی، سفید تا کر م، همراه با لکه های قهو ه ای، زیتونی و یا خاکستری و به ابعاد 22*31 میلی متر می گذارد. تفریخ تخم ها 17 تا 18 روز به طول می انجامد.

جوجه ها در بدو تولد پوشیده از کرک، تا حدی توانمند و برای تغذیه وابسته به والدین هستند.

پرورش جوجه ها حدود 30 روز طول می کشد. ممکن است پرنده ماده در خلال پرورش جوجه های حاصل از دسته تخم اول، اقدام به گذاشتن دومین دسته تخم کند.

پراکنش و فراوانی وزمان مشاهده: 

وضعیت این پرنده در کشور چندان مشخص نیست. احتمالاً تابستان گذران معمول نواحی جنوب غربی و حوضه سیستان است، هرچند به نظر می رسد که پراکنش وسیعتری داشته باشد. همچنین گزارشهایی از مشاهده این پرنده به صورت مهاجر عبوری پاییزه از برخی نواحی جنوبی دریای خزر و اطراف تهران موجود است.

وضعیت حفاظت:

در فهرست پرندگان حمایت شده جهانی و ملی قرار ندارد.


منابع:

داوطلبینی که در تهیه این معرفی همیاری نمودند:


مشاهدات اعضا:


         

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به باشگاه پرنده نگری ایرانیان می باشد